41 283 läst · 111 svar
41k läst
111 svar
Köksprojekt inklusive allt
Ok, har en kraschad dator här så bilderna är inte lätta att få hitm, men en laptop senare så....
Nu är vi inflyttade och utomhusköket är bara en brun ruta på gräsmattan. Spisen flyttad till framsidan under entrétak och allt annat funkar.
Anna målar.
Bauhaus snygga handtag.
Överskåp och skafferi på plats.
Så, spisen är mitt nästa projekt. Byggd av lättbetong, så jag borrade några ventilationshål för hällarnas fläkt. Tätat med mjuk list, så den verkligen tar luften utifrån.
Andra måstet är el, så jag borrade och mejslade ur kanaler och fällde in elrör långt från vedspisens varma delar såklart.
Drog 2,5 kvadrats om nån nu skulle behöva det i framtiden. Lödde fast det för säkerhets skull.
Hmm. Ena sidan inte i väg med resten av spisen.
Lade hällen på skruvar och fyllde upp med fix. Kladdigt värre, men det lär ju hålla.
Nuså.
Test av spisar. Blir varmt och ser ok ut.
Klippte mosaik och passar nästan. Får glesa ur på trappan, men borde funka.
Nu är vi inflyttade och utomhusköket är bara en brun ruta på gräsmattan. Spisen flyttad till framsidan under entrétak och allt annat funkar.
Anna målar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bauhaus snygga handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överskåp och skafferi på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, spisen är mitt nästa projekt. Byggd av lättbetong, så jag borrade några ventilationshål för hällarnas fläkt. Tätat med mjuk list, så den verkligen tar luften utifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra måstet är el, så jag borrade och mejslade ur kanaler och fällde in elrör långt från vedspisens varma delar såklart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Drog 2,5 kvadrats om nån nu skulle behöva det i framtiden. Lödde fast det för säkerhets skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm. Ena sidan inte i väg med resten av spisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade hällen på skruvar och fyllde upp med fix. Kladdigt värre, men det lär ju hålla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nuså.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Test av spisar. Blir varmt och ser ok ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klippte mosaik och passar nästan. Får glesa ur på trappan, men borde funka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det är som så att:oceanis skrev:
I ett bjälklag mellan två utrymmen med samma temperatur behövs ingen plastfolie.
Om utrymmena har olika temperatur behövs en platsfolie för att hindra ångvandring och kondensation inne i en träkonstruktion. Då skall plastfolien placeras närmast det utrymme som är varmast.
därför skall man ha plastfolie i ett träbjälk lag mellan en vånig på golvet!!!!!!!
mvh
estwing
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Du skall ligga bra nära 100% rh om du skall få kondensation under sådana förhållanden. Det kommer inte att inträffa i praktiken under mindre än att du stänger av ett våningsplan. Hustillverkarna varnar tvärt om för att golvvärme torkar ut träbjälklaget så att det riskerar att börja knarra.
Till TS: Snyggt jobbat! Ser väldigt välgjort ut!
Till TS: Snyggt jobbat! Ser väldigt välgjort ut!
Redigerat:
Jag bara talar om vad BESTÄMMELSERNA säger.
Håller med dig men kravet säger detta.
Likaså att det är en 70 sträcka på en landsväg men kan lika gärna köra i 110 här för sikten är så bra ändå.
sen om du lägger plasten lr kör för fort e ditt egna val.
Jag har plast å på jobbet la bbm plasyen för den skall ligga där...
Att hålla hastigheten har jag därimot svårt att göra....
Mvh
Estwing...
Håller med dig men kravet säger detta.
Likaså att det är en 70 sträcka på en landsväg men kan lika gärna köra i 110 här för sikten är så bra ändå.
sen om du lägger plasten lr kör för fort e ditt egna val.
Jag har plast å på jobbet la bbm plasyen för den skall ligga där...
Att hålla hastigheten har jag därimot svårt att göra....
Mvh
Estwing...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Vilken bestämmelse säger detta? Jag säger inte emot dig - jag skulle bara vilja veta så jag kan läsa.
Den som bestämt detta måste ha tänkt på när man har en ouppvärmd undervåning eller källare - alternativt inte haft tillgång till ett mollierdiagram för fuktig luft.
Den som bestämt detta måste ha tänkt på när man har en ouppvärmd undervåning eller källare - alternativt inte haft tillgång till ett mollierdiagram för fuktig luft.
senast jag läste detta va på denna sida högst upp på byggahus..mariatherese skrev:
flikar som lades is.
sen är jag inom byggbranschen och träffar dagligen golvläggare.
den sista jag pratade på va från firman BBM och ha sa detta mä.
vill du läsa om detta får du googla lr nåt.
jag vet bara att det skall vara så!
mvh
estwing
detta är ett citat från ACME medlem här:
Det finns alltid en viss mängd fukt i bjälklaget, framför allt på höstkanten, som drivs mot golvets yta av ångtrycket när man brassar på med golvvärmen.
Utan ångspärr kan fukten leta sig upp till lackskiktet, som är tätt, och kan då orsaka skada på golvet.
Man ska även ha ångspärr om undergolvet är nygjutet, platta på mark, lättbetongbjälklag, bjälklag på krypgrund eller om man har ett varmt eller fuktigt utrymme i rummet under bjälklaget.
Tänk också på att yttempen på det färdiga golvet inte får överstiga 27°C.
sen är det bara att gå till kährs hemsida. säger att man alltid skall ha plast under!!!
mvh
estwing
TS: nån mer pilsner bild???
Det finns alltid en viss mängd fukt i bjälklaget, framför allt på höstkanten, som drivs mot golvets yta av ångtrycket när man brassar på med golvvärmen.
Utan ångspärr kan fukten leta sig upp till lackskiktet, som är tätt, och kan då orsaka skada på golvet.
Man ska även ha ångspärr om undergolvet är nygjutet, platta på mark, lättbetongbjälklag, bjälklag på krypgrund eller om man har ett varmt eller fuktigt utrymme i rummet under bjälklaget.
Tänk också på att yttempen på det färdiga golvet inte får överstiga 27°C.
sen är det bara att gå till kährs hemsida. säger att man alltid skall ha plast under!!!
mvh
estwing
TS: nån mer pilsner bild???
Njae. Har inte kollat bilderna så noga, men förmodligen behövs några i helgens bravader. Har nu mosaikat, fogat och mjukfogat spisen, som blev kanon. Har även tagit fram tegelväggen över spisen som också har en kanofin färg, massa "Timmergata"-märken och konstiga vinklar man gillar. Nästa huvudvärk är fläkten. Har tänkt mura in ett rör jag sedan kan ansluta fläkten till. 125mm verkar standard och det blev en rörbit kvar från vedspisen. Kanske tar den, ansluter den gamla fula fläkten och sedan hittar en ny fläkt. Det är här problemet börjar:estwing skrev:
Jag hade tänkt bygga en egen av bojen, men vete fan om jag orkar. Men då måste jag hitta en frihängande fläkt som går att dra snyggt till hålet. Fläkten kan alltså inte hänga på vägg, så nån sorts special får det bli och en ny värld måste läsas in och tänkas för mycket.... ZZzzz.
Snyggt jobbat. Kämpar själv med en köksombyggnad inklusive typ allt och började ungefär samtidigt (två veckor före midsommar), men här ser det ut att ha kommit längre än hos mig. Man har ju en del annat att pyssla med också.
Jag bytte mer eller mindre helt regelverk i ytterväggarna då det såg ut som plockepinn, rev ut den gamla "isoleringen" (spån, glasfiber, kork(?), nån sorts strimlad papper, trasor m.m.) och ersatte med 145 mm Isover och plast på det, OSB och sen gips. På utsidan är befintlig vindpapp+panel kvar. Väggarna var plastade sen tidigare, men denna var ditsatt senare än 1965 när huset byggdes. Det var snustorrt i väggarna så den hade inte orsakat några problem i mitt hus på alla de år den suttit där, trots att det alltså var ett eftermontage för 30+ år sen skulle jag tippa.
Jag antar att alla hus är olika och många förhållanden spelar in i hur det mår.
Kommentarerna i denna tråd fick mig dock att inse att jag gjort en miss när jag inte plastade golvet (uppvärmd våning under) då jag nu lade in värmegolv (vatten) och sen laminat på det. Fan, det är mycket att hålla koll på. Det bör enligt GBR ha varit en diffspärr nånstans mellan bjälklag och laminatgolv för att skydda det senare mot fuktvandring från virket under. (Precis som flera andra skrivit tidigare.) Risken för skador verkar dock, som jag tolkar GBR:s text, vara betydligt mindre om rh i undergolv understiger 60% vilket det gör med råge hos mig, i alla fall har det gjort det under denna fuktiga sommaren.
Jaja, den som lever får se.
Jag bytte mer eller mindre helt regelverk i ytterväggarna då det såg ut som plockepinn, rev ut den gamla "isoleringen" (spån, glasfiber, kork(?), nån sorts strimlad papper, trasor m.m.) och ersatte med 145 mm Isover och plast på det, OSB och sen gips. På utsidan är befintlig vindpapp+panel kvar. Väggarna var plastade sen tidigare, men denna var ditsatt senare än 1965 när huset byggdes. Det var snustorrt i väggarna så den hade inte orsakat några problem i mitt hus på alla de år den suttit där, trots att det alltså var ett eftermontage för 30+ år sen skulle jag tippa.
Jag antar att alla hus är olika och många förhållanden spelar in i hur det mår.
Kommentarerna i denna tråd fick mig dock att inse att jag gjort en miss när jag inte plastade golvet (uppvärmd våning under) då jag nu lade in värmegolv (vatten) och sen laminat på det. Fan, det är mycket att hålla koll på. Det bör enligt GBR ha varit en diffspärr nånstans mellan bjälklag och laminatgolv för att skydda det senare mot fuktvandring från virket under. (Precis som flera andra skrivit tidigare.) Risken för skador verkar dock, som jag tolkar GBR:s text, vara betydligt mindre om rh i undergolv understiger 60% vilket det gör med råge hos mig, i alla fall har det gjort det under denna fuktiga sommaren.
Jaja, den som lever får se.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Jag vågar slå vad om att det är noll problem. Om fukt kan komma in i bjälklaget så kan det också komma ut. Att det skulle vandra in i golvet ovan och förstöra det ser jag som helt omöjligt. Då temperaturen är högre i golvet än i bjälklaget så är ångtrycket högre här. Om det mot förmodan skulle finnas lite fukt i mellanbjälklaget så torkas det ut samma väg som det kom in. Myresjöhus och andra varnar tvärt om för att träbjälklaget torkar ut om man lägger värmegolv på våning två.
Dessutom, hur tror du alla har gjort med badrum på våning två? De flesta har värmegolv i dessa rum. Jag tror du är rätt säker.
Dessutom, hur tror du alla har gjort med badrum på våning två? De flesta har värmegolv i dessa rum. Jag tror du är rätt säker.
Du får dra dina slutsatser hur du vill. Säger bara bestämmelserna.mariatherese skrev:Jag vågar slå vad om att det är noll problem. Om fukt kan komma in i bjälklaget så kan det också komma ut. Att det skulle vandra in i golvet ovan och förstöra det ser jag som helt omöjligt. Då temperaturen är högre i golvet än i bjälklaget så är ångtrycket högre här. Om det mot förmodan skulle finnas lite fukt i mellanbjälklaget så torkas det ut samma väg som det kom in. Myresjöhus och andra varnar tvärt om för att träbjälklaget torkar ut om man lägger värmegolv på våning två.
Dessutom, hur tror du alla har gjort med badrum på våning två? De flesta har värmegolv i dessa rum. Jag tror du är rätt säker.
Sen angående badrum m.m så varför skulle man ej kunna ha gips?
Handlar bara om att göra förarbetet rätt.
Men man får ej ha det.
Jo en del gips får.man ha nu igen. Vissa mått från dusch..handfat m.m.
Vad jag menar är att det står.man skall ha det. Sen håller jag med.det fullt.ut med fukt m.m.
Mvh
Estwing
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Skilj på bestämmelser och rekommendationer tack! Rekommendationer kan komma från någon på ett företag som har noll och ingen kunskap om de underliggande fysikaliska lagar som styr diffusion och masstransport.
Menar du att du lägger två diffusionsspärrar i ett badrum på våning två?
Menar du att du lägger två diffusionsspärrar i ett badrum på våning två?
Jag har sett i många trådar här på forumet att det blir språkförbistringar när folk blandar ihop lagar och regler, bestämmelser och rekommendationer (både "officiella" från branschförbund och liknande och "inofficiella" enskilda fackmän). Det är inte alltid så lätt det här med att kommunicera även när man bara vill varandra väl.
Det är lite skillnad med ett badrum med värmegolv i och med att man sällan har ett trä- eller laminatgolv där. Och det är alltså det som riskerar att skadas av fuktvandringen som jag förstår det hela.
Det är lite skillnad med ett badrum med värmegolv i och med att man sällan har ett trä- eller laminatgolv där. Och det är alltså det som riskerar att skadas av fuktvandringen som jag förstår det hela.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Enligt min erfarenhet så vandrar inte fukt mot ett högre ångtryck. Det strider mot alla lagar.
Hade problemet funnits så hade du förmodligen fått fuktproblem även i de spånskivor som ligger ovanpå träbjälklaget (och då även i badrum på våning 2).
En spekulation kan ju vara att det handlar om någon form av hängslen och livrem från någon leverantör...
Hade problemet funnits så hade du förmodligen fått fuktproblem även i de spånskivor som ligger ovanpå träbjälklaget (och då även i badrum på våning 2).
En spekulation kan ju vara att det handlar om någon form av hängslen och livrem från någon leverantör...
Vet inte om det var så i detta fall men det är en klassiker att elda upp skruvdragare om man kör en dosfräs med den, använd nätanslutna maskiner till det.Hagenblad skrev:Det finns massa nackdelar med gamla hus, men en del fördelar också. Ett är att virket då inte verkar ha kostat något och allt är rejält tilltaget. Golvplankorna mäter 27mm, hade jag inte haft råd med på nybygge direkt. Hursomhelst, efter många svordomar och en uppeldad skruvdragare (inte min ;-) ) är vatten och avlopp flyttat till nya väggen.