teamlundver skrev:
yey betonghåltagningen blir på onsdag :)
vvs:aren behagade dock inte dyka upp idg på bestämd tid så får let efter ngn annn i morgon :/

funderr lite på om vi sk ha högtlre i badrummet? Vi kommer så småningom instllera ett "hemnätverk" och jg hde gärn hft ngn typ v högtlare som kunde kommunicera med dett. Finns det? Och vd finns det för högtalare för betongväggar och betongtk?
Såklart att ni ska satsa på högtalare i badrummet! Det gjorde vi och jag är grymt nöjd med det :)
Vi byggde in en högtalare i taket (har träbjälklag) och styr den mha ett SONOS-system som vi börjar bygga runt om i huset. 10p av 10 möjliga! :)
 
MaWa71 skrev:
Såklart att ni ska satsa på högtalare i badrummet! Det gjorde vi och jag är grymt nöjd med det :)
Vi byggde in en högtalare i taket (har träbjälklag) och styr den mha ett SONOS-system som vi börjar bygga runt om i huset. 10p av 10 möjliga! :)
Är det en sådan som det räcker med en av? Får nog bli installation i väggen dock iom att vi inte ens kunde ha infällda spottar i vårt tak pga att de inte skulle sitta kvar (15cmtjock betong)
 
Ja, det är en stereohögtalare, typ två-i-en. Ett alternativ är ju att ni kollar på utehögtalare som monteras mha bygel, dvs inte infällt i vägg/tak...
 
We have a hole!! uploadfromtaptalk1347964640582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1347964669669.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1347964685676.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bidde visst lite skit ;0)

Sent from my LT18i using Byggahus
 
  • Gilla
lorens och 1 till
  • Laddar…
MaWa71 skrev:
Ja, det är en stereohögtalare, typ två-i-en. Ett alternativ är ju att ni kollar på utehögtalare som monteras mha bygel, dvs inte infällt i vägg/tak...
Helt klart en idé. Googlar utehögtalare :0)
 
teamlundver skrev:
Helt klart en idé. Googlar utehögtalare :0)
Gör så, det finns ganska mycket gott att välja på.. :)
 
Idag kommer VVS:are och ska titta på det vi vill ha gjort i etapp 1. Pga att vi måste dra elen under köksgolvet så har jag bett om offert även på en del saker som egentligen skulle ske under etapp 2. Tänker dock inte vara av med golvet så länge så då får det bli såhär :(

Har lite ångest vad för summa han kommer nämna faktiskt..
 
Dagen har inte gått så bra idag. Började med försovning, fortsatte lite lätt med att jag missade avfarten när jag skulle på kundmöte och därmed körde över bron till.Sverige.. Bara att vända och köra tillbe igen.. Sen blev sambon uppehållen i trafiken och missade vvs:aren så nu får jag våndas till måndag över kostnaden.

Väl hemkommen börjar jag riva i det som ska bli det framtida köket. Vi har bestämt oss för att det är bättre och riva upp resten av golvet där oxå så att vi kan lägga golvspånskivor istället för att som nu hoppa över alla hål vi har gjort.

För att kunna riva upp hela golvet krävs det att väggen mellan nuvarande kök och vardagsrum tas bort (allt detta blir kök sen). Börjar riva ut den gamla köksinredningen och inser då att det inte alls är ett IKEA kök från 96 som jag trott utan säljaren har spikat upp ett 14 år gammalt kök när han "renoverade". Köket är alltså 30 år nu!!! Och det hade de mage att kalla renoverat?

Höll på att få med mig hela väggen när högskåpen skulle ner. Inte så konstigt kanske när de satt fast i väggen med ett tjugotal sådana här. (bilden är felvänd) uploadfromtaptalk1348203078828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerväggarna består tydligen av spånskiva modell supertunn och plank? uploadfromtaptalk1348203568130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen som ska bort ska vara bärande så tanken är att plocka bort ytmaterialet på den och om det behövs anlita en konstruktör i det fall vi behöver flytta ngn stolpe.. Vi tycker dock att det ser väldigt märkligt ut för att vara en bärande vägg.. Vad säger ni? Vilken del är egentligen bärande här? uploadfromtaptalk1348203505391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uploadfromtaptalk1348203532860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my LT18i using Byggahus
 
teamlundver skrev:
Innerväggarna består tydligen av spånskiva modell supertunn och plank?
Råspont med masonit på kan jag tänka, det var ju så man gjorde :)
 
Riggen skrev:
Råspont med masonit på kan jag tänka, det var ju så man gjorde :)
Mycket möjligt jag är inte helt hemma i vad saker heter. Skivan är blank på ena sidan och skrovlig på den andra iaf.

OM den bärande väggen nu skulle visa sig vara icke bärande då är det ganska intressant iom att den vägg i källaren som skulle vara bärande aldrig blev byggd..

Källarväggen har ju dock vi byggt upp så det får väl bli likadant här :/

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Funderar lite kring det element vi ska ha i badrummet i källaren. Det måste av utrymmesskäl bli ett vertikalt placerat sådant. Har hittat ett här som jag tycker är snyggt. Troligtvis ett kopparfärgt isf och i storleken 2000*400. Jag hänger dock inte med på de 2 extravalen man kan göra gällande tappventiler(?) Någon vänlig skäl som vill förklara och komma med råd?
 
Grymt snyggt element! Har du fått nåt svar om extravalen?
 
MaWa71 skrev:
Grymt snyggt element! Har du fått nåt svar om extravalen?
Nope inte än. Måste dessutom beställa det nu i veckan så att vi kan få lite värme i huset. Just nu värms hela huset med en liten värmefläkt i sovrummet..

Sent from my LT18i using Byggahus
 
Lite bilder från helgen. Vi har dock mest slängt skräp så det har inte hänt alltför mycket mer än att jag har ont i ryggen (varför ska betong vara så tungt??), inte kan röra fingrarna efter att ha dängt handen i en stålkant (hoppas på att det bara är nerven som fått sig en omgång), och ont i ansiktet efter att sambon och cirkelsågen lyckades skjuta iväg en brädbit..

Och ja just det. Den bärande väggen består av en balk på 40*75mm och stolpar på samma mått var 120cm. Inte konstigt att taket bågnar...

Trevlig helg på oss liksom..

uploadfromtaptalk1348473506317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappa inomhus ;0)

uploadfromtaptalk1348473544491.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finfina taket..

uploadfromtaptalk1348473635871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vågar inte ta bort mer vägg innan balken är införskaffad. Alienhund..
Sent from my LT18i using Byggahus
 
Alla har vi dåliga dagar, men det blir bättre ska ni se =)
Jag är nyfiken på planlösningen, ni kan inte skicka upp några bilder på "nuvarande" och tilltänkt?

Oavsett; Lycka till! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.