81 118 läst · 225 svar
81k läst
225 svar
Från Koja till Slott
Tackar
Gårdagen hade vi lite halvt en "day off". Sambon tog en välförtjänt semesterdag och nöjde sig med att sota pannan medan jag målade lite i tvättstugan. Börjar inse att jag nog var lite för feg i mitt färgval. Vi har bestämt oss för att köra naturfärger i källaren (vill ha lite SPA-feeling) som kontrast till industristilen vi hade tänkt ha där uppe och då tog vi bla beslutet att ha samma färg på tak och väggar. Inte vit då utan en ljus ljus sandfärg som jag valde länge och väl. Stod och kollade nyansen mot de 3 olika klinkerplattorna vi ska ha i säkert en timme.
Väl hemkommen menar både sambon och svärfar att den är vit. DET är den iofs INTE men jag kunde gott tagit en nyans mörkare. Färgen är ju köpt (dyr som jag vet inte vad så köpte som tur var inte till hela källaren på en gång) så tvättstugan får ha denna nästan vita färg och förrådet/ hallen utanför lär den väl räcka till med. Får försöka ta mod till mig och ta ngt lite mörkare till badrummet bara för där blir den för ljus tror jag.
Gårdagen hade vi lite halvt en "day off". Sambon tog en välförtjänt semesterdag och nöjde sig med att sota pannan medan jag målade lite i tvättstugan. Börjar inse att jag nog var lite för feg i mitt färgval. Vi har bestämt oss för att köra naturfärger i källaren (vill ha lite SPA-feeling) som kontrast till industristilen vi hade tänkt ha där uppe och då tog vi bla beslutet att ha samma färg på tak och väggar. Inte vit då utan en ljus ljus sandfärg som jag valde länge och väl. Stod och kollade nyansen mot de 3 olika klinkerplattorna vi ska ha i säkert en timme.
Väl hemkommen menar både sambon och svärfar att den är vit. DET är den iofs INTE men jag kunde gott tagit en nyans mörkare. Färgen är ju köpt (dyr som jag vet inte vad så köpte som tur var inte till hela källaren på en gång) så tvättstugan får ha denna nästan vita färg och förrådet/ hallen utanför lär den väl räcka till med. Får försöka ta mod till mig och ta ngt lite mörkare till badrummet bara för där blir den för ljus tror jag.
Nu är vi färdiga med all flytspackling i källaren
Toaletten med ngt planare golv..
Sambon har murat igen fönstren i duschen samt lagt tätskikt i tvättstugan.
Tvättstugan är äntligen färdigmålad i den icke vita färgen. Svärfar gick äntligen med på att den inte var vit. Dock påstår han nu att den är äggskalsfärgad.. Vojne vojne..
Vi hann med en liten tur till Elgiganten igår också och är nu en tvättmaskin och en torktumlare rikare :0) Avhämtas lördag så då måste tvättstugan vara klar.
Idag blir det klinkerläggning Jippie
Sent from my LT18i using Byggahus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toaletten med ngt planare golv..
Logga in
Skapa konto
Sambon har murat igen fönstren i duschen samt lagt tätskikt i tvättstugan.
Logga in
Skapa konto
Tvättstugan är äntligen färdigmålad i den icke vita färgen. Svärfar gick äntligen med på att den inte var vit. Dock påstår han nu att den är äggskalsfärgad.. Vojne vojne..
Vi hann med en liten tur till Elgiganten igår också och är nu en tvättmaskin och en torktumlare rikare :0) Avhämtas lördag så då måste tvättstugan vara klar.
Idag blir det klinkerläggning Jippie
Vi har lagt en typ av tätskikt som rekommenderas i bla källare då den släpper igenom normal fukt (kommer inte på vad det heter) men inte fukt som kommer av vatten. Hoppas du hängde med i hur jag menar iaf. Wetblock tror jag den heter.
I tvättstugan har vi enbart tätskikt runt golvbrunn, vaskrör och under en tappvattenkran som iofs ska tas bort nästa år men för säkerhets skull..
I badrummet har vi tätskikt runt vaskrör, toarör, hela golvet vid badkaret och halvvägs upp på badkarsväggen. Hela duschen får tätskikt.
Nu kom jag på vad det heter. Den tillåter väggen att andas men släpper inte igenom fukt
I tvättstugan har vi enbart tätskikt runt golvbrunn, vaskrör och under en tappvattenkran som iofs ska tas bort nästa år men för säkerhets skull..
I badrummet har vi tätskikt runt vaskrör, toarör, hela golvet vid badkaret och halvvägs upp på badkarsväggen. Hela duschen får tätskikt.
Nu kom jag på vad det heter. Den tillåter väggen att andas men släpper inte igenom fukt
Logga in
Skapa konto
Tätskikt där badkaret ska stå. Så urbota tråkigt att lägga tätskikt så det finns inte.
Idag ska vi lägga klart klinkersen i badkarsdelen samt bli klara med tvättstugan. Bilder kommer
Var och bytte klinkersen i badkarsdelen igår då det inte alls kändes rätt för mig. Den kändes sjukligt blek och smutsig, inte alls sandfärgad som den såg ur i butiken. Nya klinkersen är så mycket bättre.
4 timmar för att lämna tillbaka grejer idag bidrog till att inte hela bastugolvet fått klinker än
Bastugolvet halvfärdigt
Inte blev det till att tvätta idag heller så vad jag ska ha på mig i morgon på jobb det vete tusan..
Del med tvättmaskiner, torktumlare och vask.
Arbetsbänk med plats att vika tvätt
Ngn som har lite tips angående klinkersen? Hur mkt vi än går över med svamp och trasa så ligger det fortfarande som en film över.
Logga in
Skapa konto
Bastugolvet halvfärdigt
Inte blev det till att tvätta idag heller så vad jag ska ha på mig i morgon på jobb det vete tusan..
Logga in
Skapa konto
Del med tvättmaskiner, torktumlare och vask.
Logga in
Skapa konto
Arbetsbänk med plats att vika tvätt
Ngn som har lite tips angående klinkersen? Hur mkt vi än går över med svamp och trasa så ligger det fortfarande som en film över.
Provade det lite igår och det verkar funka. Tackar för tipset
Fortfarande ingen tvättstuga nej.. Sambon höll på att gå i bitar igår med bänkskivorna då väggarna som dig bör inte är helt plana.. Blev en del pyssel för honom men nu ser det bra ut.
Själv fortsatte jag med klinkersen i badrummet och bastugolvet är äntligen färdiglagt om man undantar några passbitar som vi inte kunnat kapa till pga platsbrist
Får se vad vi hinner med idag. Sambon kommer inte hem förrän sent tyvärr.
Logga in
Skapa konto
Själv fortsatte jag med klinkersen i badrummet och bastugolvet är äntligen färdiglagt om man undantar några passbitar som vi inte kunnat kapa till pga platsbrist
Logga in
Skapa konto
Får se vad vi hinner med idag. Sambon kommer inte hem förrän sent tyvärr.
Roade mig med att gnugga bort hinnan på klinkersen i tvättstugan igår samt att jag lade klart all klinkers vid badkarsdelen som inte behövde kapas. Nu går det inte att lägga mer av den sorten innan vi fått bort lite maskiner så att vi kan få plats att kapa återstoden av klinkersen. Börjar se slutet på det sandfärgade eländet nu. Bara resten kvar så att säga.
Idag har vi bjudit över pappa på middag och hoppas att han ställer upp på att hjälpa till och flytta in maskinerna i tvättstugan
Idag har vi bjudit över pappa på middag och hoppas att han ställer upp på att hjälpa till och flytta in maskinerna i tvättstugan
Ursäkta dålig uppdatering. För egen del har en gammal åkomma kommit tillbaka vilket lett till att jag inte kunnat göra ett smack. Blir förhoppningsvis en ny operation snart och fram till dess kommer mina insatser i renoverandet pendla väldigt från dag till dag, timme till timme.
Sambon har dock färdigställt tvättstugan!!! Utöver elen då alltså men sladd är draget från annan del av källaren osv och visst funkar det med bygglampa tills elektrikern kommer?
Sitter just nu och väntar på att få gå ner och tömma första maskinen tvätt Ska försöka ta några bilder till er då.
Sambon har dock färdigställt tvättstugan!!! Utöver elen då alltså men sladd är draget från annan del av källaren osv och visst funkar det med bygglampa tills elektrikern kommer?
Sitter just nu och väntar på att få gå ner och tömma första maskinen tvätt Ska försöka ta några bilder till er då.
Lite småpill kvar men här kommer iaf bilder på en funktionsduglig tvättstugam
Stång för att hänga upp skjortor och liknande.
Superspända tvättlinor för lakan.
Vikbänk i anslutning till torktumlaren.
Hela maskinparken. Nedersta tvättmaskinen är den gamla och den ska användas till häst och hundsaker.
Vask med en bra kran har vi också fått in. Skåpsdörrarna är fortfarande på tork
Nu fattas bara soptunnan och fläkten ja och det elektriska såklart.
Logga in
Skapa konto
Stång för att hänga upp skjortor och liknande.
Logga in
Skapa konto
Superspända tvättlinor för lakan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vikbänk i anslutning till torktumlaren.
Logga in
Skapa konto
Hela maskinparken. Nedersta tvättmaskinen är den gamla och den ska användas till häst och hundsaker.
Vask med en bra kran har vi också fått in. Skåpsdörrarna är fortfarande på tork
Nu fattas bara soptunnan och fläkten ja och det elektriska såklart.
Sambon har haft flunsan hela veckan så vi har legat lite lågt denna veckan. Idag har jag dock lagt färdigt all den sandfärgade klinkersen som jag kunde nå med hjälp av sambon som klinkerskärare.
14 plattor kvar att lägga totalt. Börjar bli grymt trött på sandfärgat nu..
Logga in
Skapa konto
14 plattor kvar att lägga totalt. Börjar bli grymt trött på sandfärgat nu..