MBygga skrev:
Och som jag skrivit tidigare, vill man inte få problem med en eventuell köpare så plockar man bort installationen och roboten innan man går till försäljning. Ingen kan ju hävda att bara för att det funnits där tidigare så skall det ingå vid en försäljning. Begränsningsledningen har ju ingen vital funktion för fastigheten heller och avses nog inte i begreppet ledningar.
Om det inte är så att man säljer under vinterhalvåret så tror jag nog att dom flesta är smartare än så. Om man nu har en robotklippare varför skulle man då plocka undan den under dom 4-6 månader det brukar ta o sälja ett hus?
Dom som är lite smartare reglerar detta i avtalet istället.
 
Nimajneb skrev:
Om det inte är så att man säljer under vinterhalvåret så tror jag nog att dom flesta är smartare än så. Om man nu har en robotklippare varför skulle man då plocka undan den under dom 4-6 månader det brukar ta o sälja ett hus?
Dom som är lite smartare reglerar detta i avtalet istället.
Smartare än vad? Om jag inte missminner mig var det du som öppnade tråden med frågan "Finns det några klara riktlinjer när det kommer till om en robotklippare är en del av fastigheten eg byggnadstillbehör eller inte vid en fastighetsöverlåterlse?" Om du nu redan har svaret på frågan, vilket du tenderar att ha på de flesta forumfrågor, så varför då skapa denna "onödiga" diskussion :eek:.
 
MBygga skrev:
Smartare än vad? Om jag inte missminner mig var det du som öppnade tråden med frågan "Finns det några klara riktlinjer när det kommer till om en robotklippare är en del av fastigheten eg byggnadstillbehör eller inte vid en fastighetsöverlåterlse?" Om du nu redan har svaret på frågan, vilket du tenderar att ha på de flesta forumfrågor, så varför då skapa denna "onödiga" diskussion :eek:.
Hmmmm..."smartare än vad".... Svaret på den frågan kan du ju grubbla lite på ;)

visst var det jag som startade tråden med en frågeställning och ett eget resonemang på hur regler skulle kunna tolkas. Läser man inläggen så verkar mitt resonemang inte helt fel. Däremot har det ju även framkommit att om man vill vara helt säker så skriver man in hur man vill ha det i avtalet. Det sistnämnda låter ju mycket smartare än ditt förslag om att lägga klipparen i malpåse en hel säsong.
 
Nimajneb skrev:
Hmmmm..."smartare än vad".... Svaret på den frågan kan du ju grubbla lite på ;)

visst var det jag som startade tråden med en frågeställning och ett eget resonemang på hur regler skulle kunna tolkas. Läser man inläggen så verkar mitt resonemang inte helt fel. Däremot har det ju även framkommit att om man vill vara helt säker så skriver man in hur man vill ha det i avtalet. Det sistnämnda låter ju mycket smartare än ditt förslag om att lägga klipparen i malpåse en hel säsong.
Minnet kanske sviker men redan i inlägg #11 http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/200702-ingar-roboten-i-fastighetskop.html#post1593306 skrev jag att det bästa är nog att reglera vid kontraktsskrivningen vilket du egentligen inte svarade på då utan påstod att slingan borde ses som byggnadstillbehör vilket är fel eftersom det inte tillhör byggnaden utan fastigheten möjligen. Därefter skrev fludde om att plocka bort installationen innan försäljningen (alltså inte mitt förslag från ursprungligen), så som jag skrivit tidigare till dig, lite objektivitet från din sida skulle inte skada :rolleyes:.
 
Lite off kanske men i alla fall. Vi tittade på ett hus en gång med ny spis, kyl, frys tvättmaskin och parabol, ja allt va nytt och fint!

Men när budgivningen var nästan klar så var vi på en visning till för att kolla än noggrannare på huset. Då framkom det att alla de fina nya sakerna inte ingick, dock så skulle de bytas ut till betydligt äldre maskiner som kom från det nya boendet som ägarna hade köpt. Inte ens parabolen skulle sitta kvar utan skulle bytas till en äldre modell.

Vi köpte inte huset, inte bara på grund av detta utan även andra saker!

Så om gräsklipparen nu ska ingå i köpet, sätt dit en gammal harv (robot) istället
 
Redigerat:
MBygga skrev:
Minnet kanske sviker men redan i inlägg #11 [länk] skrev jag att det bästa är nog att reglera vid kontraktsskrivningen vilket du egentligen inte svarade på då utan påstod att slingan borde ses som byggnadstillbehör vilket är fel eftersom det inte tillhör byggnaden utan fastigheten möjligen. Därefter skrev fludde om att plocka bort installationen innan försäljningen (alltså inte mitt förslag från ursprungligen), så som jag skrivit tidigare till dig, lite objektivitet från din sida skulle inte skada :rolleyes:.
Det finns ju en anledning till att Nimajneb har ett troll som sin avatar, så jag förstår inte riktigt varför du mfl. fortsätter att "argumentera" med någon som argumenterar för argumentenandets skull.

Dont feed the troll...
 
  • Gilla
fludde
  • Laddar…
lucky_s skrev:
Det finns ju en anledning till att Nimajneb har ett troll som sin avatar,
Visst finns det en symbolik kopplat till att jag valt just den avataren men du kan ju naturligtvis inte varför ;)
 
lucky_s skrev:
Det finns ju en anledning till att Nimajneb har ett troll som sin avatar, så jag förstår inte riktigt varför du mfl. fortsätter att "argumentera" med någon som argumenterar för argumentenandets skull.

Dont feed the troll...
Du har ju förstås alldeles rätt eftersom det inte handlar om varken en robotägare, återförsäljare eller tillverkare. Skall försöka hålla mig i fortsättningen ;).
 
Nån som skrev att ledningar ingår i fastigheten..

OM jag installerar hemmabio och köper svindyra kablar som jag lägger i rör när jag renoverar väggarna, ska dessa ingå vid en försäljning? Nej troligtvis inte.

Detsamma borde gälla kabeln till roboten om man inte behöver förstöra hela trädgården för att ta upp den..

Vi betalade minsann 300 kr till snålgubben för våran gräsklippare..

Nej jag anser inte att en robot skulle ingå i huset, att jämföra det med centraldammsugare som nån skrev är ju som att jämföra äpplen och päron, en c-dammsugare är ju oftast inbyggd i väggar/golv..
 
Enklast måste väl vara att tala om för mäklaren och alla som är intresserade av huset att gräsklipparen ej ingår i köpet.
När jag sålde mitt förra hus så berättade jag för köparen att parabolen och satelitmottagaren ej medföljde i husköpet och det var absolut inga problem med det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.