Finns det några klara riktlinjer när det kommer till om en robotklippare är en del av fastigheten eg byggnadstillbehör eller inte vid en fastighetsöverlåterlse?

Läser man tex http://www.maklarsamfundet.se/upload/Köpa & sälja/Pdf/Fast o löst .pdf så skulle man tex kunna dra en parallell med en satellitantenn anläggning där antennen tillhör huset och dekodern ligger i gråzonen.

Detta skulle ju betyda att begränsningsslingan tillhör fastigheten och att roboten måste specialförhandlas.

Någon som haft denna diskussion i samband med flytt?
 
Rent instinktivt så känns det väl som ett nej... En robotgräsklippare kan väl jämföras med en dammsugare(ej centraldammsugare) och det är väl ingen som förväntar sig att föregående ägare ska lämna kvar sin dammsugare? Edit: Missade det där med begränsningsslingan... det gör ju det hela lite knepigare:)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Kul fråga. Jag tycker att det är mer jämförbart med en centraldammsugare med tanke på laddstation och guidekablar runt gräsmattan. Den är ju mycket mer fastmonterad än exempelvis ett kylskåp.
 
Nimajneb skrev:
Någon som haft denna diskussion i samband med flytt?
När jag sålde mitt förra hus så skrev mäklaren typ, robotgräsklippare ingår ej, med kan köpas av säljare. De som jag sålde till köpte till den så alla var nöjda.
 
MB77 skrev:
När jag sålde mitt förra hus så skrev mäklaren typ, robotgräsklippare ingår ej, med kan köpas av säljare. De som jag sålde till köpte till den så alla var nöjda.
..tolkar jag som att det fanns risk för att köparen med all rätt skulle kunna hävda att den ingår i köpet.
Det är nog klokt att ha detta stipulerat i avtalet. Däremot så kan man nog kanske förutsätta att begränsningskabeln ingår i fastigheten.... Laddstationen.....njaaa :)
 
Nimajneb skrev:
..tolkar jag som att det fanns risk för att köparen med all rätt skulle kunna hävda att den ingår i köpet.
Det är nog klokt att ha detta stipulerat i avtalet. Däremot så kan man nog kanske förutsätta att begränsningskabeln ingår i fastigheten.... Laddstationen.....njaaa :)
En kollega köpte ett sommartorp nyligen och fick då med begränsningskabeln men inte robot och laddare. Per automatik ingår ju inte en vanlig motorgräsklippare vilket borde kunna jämföras med robotklipparen och dess laddare, däremot är ju kabeln mer fast monterad i fastigheten så den kan man ju tänka följer med i köpet. Problemet kan ju vara det omvända också, dvs. köparen vill inte ha kvar kabeln och kräver att den tas bort, hur hanterar man det?
 
Man tar tag i ena änden och drar?
 
  • Gilla
weezer och 8 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
En kollega köpte ett sommartorp nyligen och fick då med begränsningskabeln men inte robot och laddare. Per automatik ingår ju inte en vanlig motorgräsklippare vilket borde kunna jämföras med robotklipparen och dess laddare, däremot är ju kabeln mer fast monterad i fastigheten så den kan man ju tänka följer med i köpet. Problemet kan ju vara det omvända också, dvs. köparen vill inte ha kvar kabeln och kräver att den tas bort, hur hanterar man det?
Som Gimbal indikerar, det finns ju ofta mycket på en fastighet man inte vill ha som man river bort eller gör om. Vill säljaren "köpa" tillbaka kabeln så kan dom ju komma överens om detta.
Om köparen tycker att tapeterna är fula kan han ju inte kräva att dom rivs ner av säljaren.
 
Nimajneb skrev:
Om köparen tycker att tapeterna är fula kan han ju inte kräva att dom rivs ner av säljaren.
Nej, men tänk vad skönt DET hade varit! :)
 
  • Gilla
Credde och 3 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Som Gimbal indikerar, det finns ju ofta mycket på en fastighet man inte vill ha som man river bort eller gör om. Vill säljaren "köpa" tillbaka kabeln så kan dom ju komma överens om detta.
Om köparen tycker att tapeterna är fula kan han ju inte kräva att dom rivs ner av säljaren.
Så vad är problemet? Tror inte att köparen kan kräva att vare sig slinga eller robot ingår i köpet. Vill man ha med sig allt så tar man med sig det, vill man inte det så förhandlar man med köparen vid kontraktsskrivningen. Vill varken köpare eller man själv som säljare ha det sliter man upp tråden och säljer allt på Blocket :p.
 
MBygga skrev:
Så vad är problemet? Tror inte att köparen kan kräva att vare sig slinga eller robot ingår i köpet. Vill man ha med sig allt så tar man med sig det, vill man inte det så förhandlar man med köparen vid kontraktsskrivningen. Vill varken köpare eller man själv som säljare ha det sliter man upp tråden och säljer allt på Blocket :p.
Slingan kan du nog räkna med att den ingår i fastigheten som byggnadstillbehör, och om inget annat avtalats så är det nog väldigt korkat att riva upp den.
 
Nimajneb skrev:
Slingan kan du nog räkna med att den ingår i fastigheten som byggnadstillbehör, och om inget annat avtalats så är det nog väldigt korkat att riva upp den.
Är väl bara att ta bort grejerna innan försäljning så är problemet löst. Men då får man kanske klippa manuellt ett tag eller sälja på vintern.
 
  • Gilla
trumanders och 1 till
  • Laddar…
De objekt jag har sett har löst det genom att robotklipparen säljs separat. Man vill ju inte betala reavinstskatt på den del som klipparen höjer fastighetens värde med.

Men installerade robotgräsklippare är nog ingen belastning när fastigheter ska säljas. Och fin gräsmatta får de på köpet ...
 
Samtidigt så är värdet på klipparen ca 1% av kåken, och med tanke på hur kåkar värderas mellan tummen och pekfingret så....
 
Jag gissar att den ingår om inget är sagt.
Borde vara jämfört med en centraldammsugare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.