M
Eftersom vissa här pratar om ett dåligt bemötande och en dålig kunnighet måste jag även tillägga att deras attityd var väldigt professionell. De var väldigt tydliga med vad det fanns för olika varianter på sidor stenar, mått osv. Tydligt att de visste vad de sysslade med. Mätaren ritade upp sten-skivorna i datorn i ett program så att han såg hela stenen framför sig. Jag tror personligen att de flesta klagomålen här är från andra leverantörer eftersom jag har svårt att tänka mig dessa grabbar lämna ett kök utan att kunden är nöjd. Min kusin beställde dessutom också en stenskiva från Diapol och han verkade vara minst lika nöjd som mig.
 
Det är inte moms och dyra löner som gör att det skiljer i pris. Men det behöver vi inte gå in närmare. Jag tror att de som verkligen vill ha en kvalitetsprodukt hittar den information de söker och gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt. Det är ändå en rätt stor kostnad att byta eller renovera kök.
 
Vi har en 40mm tjock Nero Assoluto från Diapol i köket. Vi är väldigt nöjda, de var och mätte upp först och sen tog det bara drygt två veckor innan de kom med skivorna. De hade missat att slipa en kant men det kom de tillbaka och gjorde dagen efter. Jag har bara gott att säga om leveransen och de var väldigt noga vid installation med häll, diskho som var nedfrästa.

Mvh,
Anders
 
Meldinger skrev:
Eftersom vissa här pratar om ett dåligt bemötande och en dålig kunnighet måste jag även tillägga att deras attityd var väldigt professionell. De var väldigt tydliga med vad det fanns för olika varianter på sidor stenar, mått osv. Tydligt att de visste vad de sysslade med. Mätaren ritade upp sten-skivorna i datorn i ett program så att han såg hela stenen framför sig. Jag tror personligen att de flesta klagomålen här är från andra leverantörer eftersom jag har svårt att tänka mig dessa grabbar lämna ett kök utan att kunden är nöjd. Min kusin beställde dessutom också en stenskiva från Diapol och han verkade vara minst lika nöjd som mig.
Rent generellt oavsett vilket forum det gäller, så skall man inte lita på vad en person skriver som bara gjort ett (1) mycket positivt inlägg om en specifik firma. Det brukar oftast vara någon som är knuten till firman.
Det ärligaste svaret får man alltid från de som har flera inlägg i olika delar av forumet.
Mitt tips är: Läs kritiskt ! !
 
Lenasv skrev:
Det är inte moms och dyra löner som gör att det skiljer i pris. Men det behöver vi inte gå in närmare. Jag tror att de som verkligen vill ha en kvalitetsprodukt hittar den information de söker och gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt. Det är ändå en rätt stor kostnad att byta eller renovera kök.
Som jag tolkar det du skriver så menar du att man inte får en kvalitetsprodukt om man väljer Diapol. Eftersom jag till slut valde Diapol och i år (5 år senare) kunde sälja lägenheten med granitskivor som såg ut som om de vore splitternya så undrar jag vad du menar? Vad skiljer Diapol från verkliga kvalitetsprodukter?
 
Lenasv skrev:
Det är inte moms och dyra löner som gör att det skiljer i pris. Men det behöver vi inte gå in närmare. Jag tror att de som verkligen vill ha en kvalitetsprodukt hittar den information de söker och gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt. Det är ändå en rätt stor kostnad att byta eller renovera kök.
Mina skivor från Diapol ser betydligt bättre ut (monterade) än från betydligt dyrare leverantörer som bekanta har. T.ex. är inpassningen för häll och ho betydligt bättre på mina skivor samt att skivorna ligger helt plant. Monteringen från "dyra" firman har bakfall på ena skivan och skarven mellan skivor är ca. 1mm skev på den andra...

Nä, sten är sten, men monteringen kan bli bättre eller sämre...

En annan grej med Diapol är att jag inte behövde betala en enda krona innan jag var nöjd med skivorna och monteringen!
"Fina" firman skulle ha allt i förskott...

Mvh,
Anders
 
Så roligt att ni är nöjda. Jag skriver att var och en gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt. Och tydligen var detta rätt och riktigt för er.
 
Lenasv skrev:
Så roligt att ni är nöjda. Jag skriver att var och en gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt. Och tydligen var detta rätt och riktigt för er.
Samtidigt så kommenterar du själv i tråden och insinuerar (som jag uppfattar det) att man får sämre kvalitet från Diapol (sämre kvalitet än vad förresten?). Om det är så man skall tolka ditt inlägg, kan du komma med lite fakta/erfarenheter som förklarar varför du anser att det är så?
 
Jag har aldrig nämnt Diapol i mina inlägg, så det har du nog missuppfattat
 
Lenasv skrev:
Jag har aldrig nämnt Diapol i mina inlägg, så det har du nog missuppfattat
Om tråden handlar om "Granit från diapol - åsikter" och du skriver "Jag tror att de som verkligen vill ha en kvalitetsprodukt hittar den information de söker och gör egna bedömningar på vad som är rätt och riktigt." så tolkar jag det osökt som att du syftar på att Diapol inte levererar "kvalitetsprodukter"... eller?

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Lini
  • Laddar…
Jag tycker personligen att kvaliten skiftar väldigt mkt på de skivor som kommer från östländerna. T ex. så är de flesta skivorna okalibrerade och har då för stor tolerans + och -. Och okalibrerade skivor är betydligt billigare. Det är många sådana saker som gör att de kan hålla lägre priser.
 
Hmm... hur många skivor från "östländerna" har du sett?

Mina skivor är perfekta i både höjd, bredd och längd trots att de kommer från ett "Östland"...
Mina kompisars "Svenska" skivor är betydligt sämre i sim "kalibrering" kan jag säga...

Mvh,
Anders
 
Roligt att du är nöjd :)
 
Köpte 10 m granit till mitt förra kök 2008 från diapol. Supernöjd med allt. Såg lika nytt ut dom när jag fick dem. Har nu sålt huset och skall bygga nytt kök igen och kommer välja diapol igen. :). Bara att rekommendera, fick dock stå ut med världens armsvett från installatörerna, men det kan man ju vädra....
 
Lenasv skrev:
Jag tycker personligen att kvaliten skiftar väldigt mkt på de skivor som kommer från östländerna. T ex. så är de flesta skivorna okalibrerade och har då för stor tolerans + och -. Och okalibrerade skivor är betydligt billigare. Det är många sådana saker som gör att de kan hålla lägre priser.

Precis som anders07 undrar, undrar även jag, hur många granitskivor från dessa eländiga "öststatsländer" Lenasv i egenskap av konsument kan ha sett.

Jag har observerat tråden en längre tid utan att slänga in mina 5 öre. Men här kommer de.
Granit kommer till Europa, inkl. "östländer", oftast via hamnar i Holland eller Tyskland. Det kan vara stora block direkt från Indien, Kina, Brasilien, eller Sverige/Norge, eller färdiga slabs. Eftersom bearbetningen är kostsammare i Europa än utanför, väljer de flesta importörer att ta in redan polerade slabs, för att endast såga upp dem, och bearbeta kanter enligt kunders önskemål.
Att det skulle finnas fin- och fulgranit är i bästa fall ren okunskap. Slabs sorteras framförallt efter utseendet, och det gäller främst marmor med dess ådringar. Det kan tilläggas att kinesisk granit är betydligt mindre motståndskraftig jämfört med europeisk, men det enbart av geologiska orsaker.

Tyvärr, har indoktrinering enligt Sällskapsresans finns-det-svenskt-kaffe-på-grisfesten gjort att de som utmanar med lägre pris, får som oftast kritik. Det finns ju alltid något man kan klaga på - att de t ex är otrevliga. Hittar man inga fel, kan man klaga att de jobbar för lägre löner, eller betalar lägre skatt. Just det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.