Naturligtvis är mina siffror på 80-100 arbetstimmar en grov uppskattning.

Saker som ifall det är en lägenhet, ovanvåning i villa med träbjälklag eller bottenplanet med betongplatta, golvvärme eller inte, saker som avgör om det blir lite upp och ner, men ganska rättvisande är det tycker jag...
 
Håller helt med att man som oftast får kvalitet efter vad man betalar....dock ej i badrums-möbelväg! Då detta är grymt över-prisat! Och sen skrev jag som sagt att jag bara använder kvalitet ( allt som oftast iaf ) :). I har bara tapeter ifrån Morris / Engelska Tapetmagasinet, kakel i badrummen/toa låg på 890:-/m2, golven i tvättstuga & pannrum är granitklinkers för 900:-/m2, skivorna i köket är i oljad ek samt ej Ikea.mmmmmm
 
Gjorde mitt 6m2badrum för drygt 40000 så priserna du nämner är ju rena fantasipriserna
 
Vi renoverade två badrum 2006 och 2008, inget var så vidare stort av de två men med krav på BBV regler och normalstandars saker ( varken billigt eller dyrt tror jag, men lite lyx spottar i tak, bubbelbad mm ). Snitt offerten var på 150,000 -200,000 vad jag minns. Ett var en försäkringsskada och uppskattades av IF till 90,000 exklusive yta. Inget av företagen vi valde gav någon utökad garanti och de visade sig faktiskt vara ganska dåliga båda två. Jag skulle gissa att 200,000 före rot då....inte just nu är ett helt orimligt pris. Vi renoverade före rot infördes och det har ju lett till något högre priser. Badrum är dyrt. Ta in en offert från Comfort butiken så vet du vart " riktigt bra" hamnar. När vi höll på låg de flera tiotusen över de andra. De påstår det är pga deras garantier mm. Efter vår erfarenhet lutar det åt att vi använder Comfort nästa gång.....hellre ett bra badrum för 50 papp mer än ett för 180,000 som det e bara o riva o börja om.......

Om man gör det själv så spar man mycket pengar såklart.

Sen kostar allt mycket - primer till golvspån, byte av brunn, uppregling av väggar....golvvärme, flytt av avlopp? Mm mm ....det är ju oftast inte så lätt att det bara handlar om att " kalka"
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
250' för ett badrum, ja då har man inte snåla iaf. :)

Mitt på 8m2 kostade totalt 25' ink en duschkabin för 6'.
........
Har du då verkligen renoverat allt från väggar, ny golvbrunn mm. Vi betalade mot kvitto på material för ett av våra badrum och materialet ( ej möbler då ) gick på betydligt mer än 19 tusen. Primers, golvspån, reglar, våtrumsskivor, manchetter, tätskikt, osb, spotkoppar, el-saker, belyssning, rör i rör, inspektionsluckor, rör i rör bockar (fixtur tror jeg de heter), metall infästning, golvvärme, golvbrunn, avloppsdetaljer, handdukstork, fix, fog, tröskel mm mm. Skulle bli mycket förvånad om detta ens med stora rabatter kan inköpas för under 20 tusen...men jag kan ha fel.
 
Det besvärligaste, är att hitta någon som du kan lita på.
En idé som jag har är att leta reda på en välrenommerad rörfirma. De gör ofta badrumsjobb. Sedan kan du fråga om namn på projektledare som de gärna arbetar med.
Sedan kontakatar du projektledaren som sätter ihop sitt team.

Sedan ska du ha en ritning av hur du önskar att slutresultatet, med mått och placering på allt.
Däremot ska ritningen inte ha andra detaljer för då kan hantverkarna se dig som besvärlig kund.

Sedan beställer du på löpande räkning efter prisuppskattning/takpris.


Tilägg
Innan du beställer bör du sedan
- Kontrollera firmans ålder - den bör vara några år, inklusive underentreprenörer
- Kontrollera firmans ekonomiska historia (allabolag.se)
- Kontrollera att ansvarsförsäkringen är betald - ring försäkringsbolaget
- Kontrollera att f-skattsedeln är giltig - ring skatteverket
- Kontrollera med kronfogdemyndigheten att det inte finns några betalningsförelägganden
 
Redigerat:
Mikael_L
Byggis1976 skrev:
Har du då verkligen renoverat allt från väggar, ny golvbrunn mm. Vi betalade mot kvitto på material för ett av våra badrum och materialet ( ej möbler då ) gick på betydligt mer än 19 tusen. Primers, golvspån, reglar, våtrumsskivor, manchetter, tätskikt, osb, spotkoppar, el-saker, belyssning, rör i rör, inspektionsluckor, rör i rör bockar (fixtur tror jeg de heter), metall infästning, golvvärme, golvbrunn, avloppsdetaljer, handdukstork, fix, fog, tröskel mm mm. Skulle bli mycket förvånad om detta ens med stora rabatter kan inköpas för under 20 tusen...men jag kan ha fel.
Ja skalmans 8kvm badrum för 25' är verkligen misstänkt lågt ;)
Men ingen omöjlighet, alla sätter t.ex inte kakel på väggarna.

Vårat på nästan 4kvm, 1badkar, 1 badkarsblandare, 1 toa, 1 tvättställ med blandare, 1 enkelt spegelskåp med lysrörsbelysning ovan handfat, klinker på golvet, kakel på väggarna och tak-ess takboard kostade väl ca 16-20 tusen nåt...
Pris fr.o.m tätskikt och framåt.

Och det priset nåddes genom:
-allt var eget arbete.
- Alla LIP-produkter (tätskikt, flytspackel, fix manschetter osv) var på 20% rabatt på sigro just då (från ett redan konkurrenskraftigt pris då.)
- Begagnat badkar, tvättställ och tvättställsblandare från en rot-renovering där jag fick ta grejerna gratis. Inget jättejunk heller, utan halvfrontsbadkar och blandare nautic från Gustavsberg
- Spegelskåp Svedbergs från blocket.
- Toa från blocket, med knappspolning. Denna tänkte vid dock byta, men den sitter där nu tillfälligt.
- Kakel och klinker från ekeby, outlet, så vi fick 300:-/kvm plattor för 100:-


Jag har full förståelse för att många inte kan tänka tanken på att ha begagnade grejer eller saker som inte är hårt designade osv. Men för oss var det aldrig prioriterat.



edit:
Wide Glide skrev:
Vi tänker byta ut allt i vårt gamla badrum och kikat runt både på nätet och i affärer / utställningar.
Efter sammanställning av alltsammans hamnar det på mellan 200.000: till 250.000:-
Det känns faktiskt ganska skönt att inse att jag kan ta ett års tjänstledigt bara för att jag gjorde badrummet helt själv och valde lägre standard.
Några till sådana affärer så behöver jag inte lönearbeta mer i mitt liv. :cool:
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Har du då verkligen renoverat allt från väggar, ny golvbrunn mm. Vi betalade mot kvitto på material för ett av våra badrum och materialet ( ej möbler då ) gick på betydligt mer än 19 tusen. Primers, golvspån, reglar, våtrumsskivor, manchetter, tätskikt, osb, spotkoppar, el-saker, belyssning, rör i rör, inspektionsluckor, rör i rör bockar (fixtur tror jeg de heter), metall infästning, golvvärme, golvbrunn, avloppsdetaljer, handdukstork, fix, fog, tröskel mm mm. Skulle bli mycket förvånad om detta ens med stora rabatter kan inköpas för under 20 tusen...men jag kan ha fel.
Eftersom hela den delen av huset har reglats om efter 20 års takläckage så ja, allt är bytt.
Kakel på golv och väggar.
Har dock ingen golvvärme och sånt.

Allt köpt i butiker, kakel köptes i en partihandel så man fick riktigt fint för 49kr kvm.

Jag menade inte att 25' är vad det ska kosta för alla utan bara att mitt kostade det.



Skickat från en Trocadero
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.