skruffse skrev:
Fan vad snyggt det blir med bandtäckning.
Sedan är det ju helt underhållsfritt i princip. Om 25 år när grannarna lägger om taket går du upp en förmiddag och målar om bara:D
Man tackar man tackar! Jo rätt skönt med minimalt underhåll, färg som du säger men kanske om 15 år. Får se hur det bleks med HardCoaten.

Dock har det dragit ut på tiden en del nu då jag har sagt upp mig. Så jag har inte haft tillgång till verkstad i några månader nu. Började på en ny firma i förra veckan så snart tänkte jag dra igång bygget igen. Vill ha hela taket lagt innan vintern. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Sådär, nu har jag börjat bygga på huset igen, sakta men säkert.

Har knapp blivit gjort någonting alls förutom stuprör och vindskivor, det som sagt för att jag ej har haft tillgång till verkstad då jag sagt upp mig. Fick iaf 2 härliga veckor semester med tjejen och en resa till danmark-tyskland-tjekien, och skönt häng på den mörka altanen med grill och dryck. Nu är jag anställd på ett annat plåtslageri, och bygget kan vakna till liv igen :)

roroskivor.jpg

Det har blivit ändring i planeringen från sydsidan av taket på bostadsdelen till utbyggnadstaket (taket över hall, garderober, förråd och carport) som sträcker sig österut. Detta p.g.a. av två anledningar, ett: det läcker, två: hörnet på taket kommer hamna under fotrännan så för att underlätta läggning av plåt längre fram gör jag detta i denna ordningen istället.

utbyggnadstaket.jpg

Så ser utbyggnaden ut från grannens tomt. Byggt i mitten på 80 talet och på taket ligger det TRP20 Alu plåt. Det jag kommer göra är att lägga råspontsluckor direkt på den befintliga plåten och använda vällorna som luftning. Så konstruktionen kommer se ut som följer sett inne ifrån och ut (lättbetong 150mm, isolering 145mm, TRP-plåt (luftning), råspont, papp och till sist falsad plåt).


Ska byta fasad senare så för att komma ut i rätt nivå med taket (som ska upp på vägg 30cm) så kollade jag hur väggens konstruktion såg ut och fann till min förvåning original panelen intakt med samma goa färg som på 60-talet :)

underfasad.jpg

Ska försöka hitta så likvärdiga brädor som möjligt till den nya panelen som ska vara liggande senare under bygget. Känns bra om man kan "plocka tillbaka" lite av hur huset såg ut när det byggdes.

Dagen började med att jag fick åka och lämna tillbaka en släpvagn jag lånat av mor och hennes man. De bor c:a 5 mil ifrån mig och jag har börjat tröttna på att åka och låna, köra det man ska, åka och lämna tillbaka i omgångar. Fick då ett infall och köpte mig denna pärla.!.!.

slapvagn.jpg

En "riktig" vagn med bromsar, känns bra på något vis då jag ej har fått riktig grepp på reglerna på de där EU vagnarna som blivit så populära. Flaket är 1,25 x 2,6 så skivmaterial kan fraktas på platten och galler känns bra för trädgårdsavfall och annat bråte. Känns som ett bra köp. Åkte nästan direkt till brädgården och handlade lite virke.


Började riva den gamla hängrännan och plockade bort de gamla kroken. Bytte alla farmarskruv på taket mot nya med fräscha gummibrickor.

rivaranna1.jpg

Det kan vara på tiden att byta vindskiva brädorna när det ser ut såhär.

vindskivart1.jpg

Nu är det bara att hoppas på gott väder så ska detta projektet bli klart det också. :)
 
Redigerat:
Har nu fått åka runt med den (för mig) nya kärran och handlat virke. Idag blev det också målning. Har inte satt in mig i denna djungel av färger, akryl, alkyd, vatten, h2o, olja, inte olja, tran, lin osv osv osv.... Bestämde mig till sist för en vattenbaserad fasadfärg från Nordsjö. One blev det och hoppas på gott resultat.

Målningsfabriken.

maln1.jpg

Oh just det, det stryker visst omkring en okastrerad hankatt här i området.

nyfodda1.jpg

Det blev tillökning av familjen med 4 stycken små små vildingar. 2 hanar och 2 honor som alla verkar rätt glada över livet.
Nu är de 6 veckor gamla och det är full rulle nästan dygnet runt.

kattung1.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemlängtan och 2 till
  • Laddar…
Igår var det uppehåll i stort sett hela dagen trots att prognosen sa regn. Far min kom hit och hjälpte mig med att montera den liggande panelen som sträcker sig runt om utbyggnaden. Men som alltid får man räkna med mer-jobb. Igår upptäckte vi att en bit av en regel var totalt röten. Bytte ut några meter resten var helt okej skick. Som tur hade jag en 145x45 liggandes.

Byteavbalk.jpg

Tjejen fick på sig arbetsbyxorna och spikade för fulla muggar.

cissispikar.jpg

Trots att det bara var två rader med panel runt om så tog det i princip hela dagen att montera. Förlängde takfoten och språnget på baksidan. Rätade upp konstruktionen så gott det gick då det slackar en hel del på mitten. Men resultatet blev kanon.

nytakfot.jpg

Brädorna har fått sig en strykning grundfärg och ett lager täckfärg. Får vänta på soliga dagar (om det blir mer än 2 på rad någon dag mer i år) med att måla sista lagret täckfärg.

Hade tänkt att spika råspont idag men har inte lika tur med vädret så dagen får ägnas åt att städa istället.
 
Redigerat:
Taket, skorstenen etc ser verkligen helt fantastiskt ut och det skall blir roligt att följa renoveringen här framöver!

Får man lov att sticka in med en fråga?! Vi har en plåtinklädd skorsten där färgen börjat flagna (och skorstensskyddet ovanpå har inte samma nyans som själva skorstenen vilket givetvis ser förfärligt ut). Går det att måla om eller är det ny plåt som gäller?
 
Misse skrev:
Taket, skorstenen etc ser verkligen helt fantastiskt ut och det skall blir roligt att följa renoveringen här framöver!

Får man lov att sticka in med en fråga?! Vi har en plåtinklädd skorsten där färgen börjat flagna (och skorstensskyddet ovanpå har inte samma nyans som själva skorstenen vilket givetvis ser förfärligt ut). Går det att måla om eller är det ny plåt som gäller?
Tackar och bockar. Jättekul att få uppskattning för sitt arbete :).

Det går att måla om, se till att noga skrapa rent all gammal färg. Kör några varv med stålborste så ytan "ruggas upp". Spruta avfettning på plåten och skölj av. Måla första strykningen med rostskyddsfärg, grundfärg sedan två lager med täckfärg. Gå till en "riktig" färgaffär istället för en bygghandlare så du får rätt produkter olja- eller plastfärg.

Sedan angående skyddet, om ni eldar så hade jag bytt skydd, och beställt en rostfri kåpa som är klädd med stålplåt utanpå. Färgen håller bättre då värmen fördelas ut bättre. Annars går det bra att måla den med :)
 
Goteborg skrev:
Tackar och bockar. Jättekul att få uppskattning för sitt arbete :).

Det går att måla om, se till att noga skrapa rent all gammal färg. Kör några varv med stålborste så ytan "ruggas upp". Spruta avfettning på plåten och skölj av. Måla första strykningen med rostskyddsfärg, grundfärg sedan två lager med täckfärg. Gå till en "riktig" färgaffär istället för en bygghandlare så du får rätt produkter olja- eller plastfärg.

Sedan angående skyddet, om ni eldar så hade jag bytt skydd, och beställt en rostfri kåpa som är klädd med stålplåt utanpå. Färgen håller bättre då värmen fördelas ut bättre. Annars går det bra att måla den med :)
Tack! Skyddet är relativt nytt så jag hoppas att det är i rätt material (jag kan absolut inget om sådant här). Bra att veta att det går att måla om!

Jag kommer definitivt att följa den här tråden framöver!
 
Snyggt jobbat med taket....alltid kul att se vackra hustak där det finns lite detaljer och en tanke bakom :D
 
Enk Projektet skrev:
Snyggt jobbat med taket....alltid kul att se vackra hustak där det finns lite detaljer och en tanke bakom :D
Dankhe! Fast det där med tanke kanske...... :D


Farsgubben dök upp bara sådär och sa att solen skiner. Då var det bara till att plocka på sig blåbyxorna och dra igång.
Näst intill all råspont kom på plats. Jag har köpt råspontsluckor där 5 brädor redan sitter ihop, så de flöt på riktigt bra. Presänningen låg nära till hands hela tiden då väderprognosen sa regn och åska trots den blåa himlen.

forstaraspont.jpg

Tjejjen var i full gång att skruva och spika.

skruvarraspont.jpg

Det tog hårt på både knän och rygg för alla, men speciellt för far då han saknade knäskydd så han körde på "sitta dagis style" de sista raderna med pappspik. :)

dagisstyle.jpg

Blev lite hamburgargrillning under kvällen.

grillning.jpg
 
Redigerat:
Började idag att bygga på luftningen till taket, eller rättare sagt riva. Sågade upp befintliga fasaden som för övrigt inte mår så bra 400 mm upp på vägg så takplåten kan bockas upp mot fasaden.

rivaforluftning.jpg

Underlagspappade färdigt den sista lilla biten så nu är det presennings-löst. :) Detta är en av anledningarna till att jag vill ha detta taket gjort före "bostadsdelen". För att plåtarna ska hamna åt "rätt" håll och underlätta läggningen längre fram så blir det detta taket först.

anledningtilltak.jpg

Tog en tripp till stan och handlade en maskin. Hade tänkt att vänta med kap o gir investeringen men fick nog av att hand-jaga alla brädor. Satsade min slant på DeWalt. Blev en DW 777 stativet är av meec, billigt och känns stabilt och jag hoppas att det intrycket håller i sig.

Kliade i fingrarna så monterade ihop paketet i matsalen för att känna och klämma på de nya fynden. Blev en överhandsfräs också, billig skit för 300:- men ska fräsa för kroken senare och tänkte att det var lika bra att ha en.

kapogir.jpg

När jag ändå var ute och handlade så fyndade jag ett par grymma arbetsbyxor till tjejen min! Notera också den lila hammaren.

Awsome!

cissibyxor.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Morgan1
  • Laddar…
I full gång och bygger luftning. Bestående av 3 stycken 95x21mm råspontsbrädor.

luftnings1.jpg

Pappat och klart, även insektsnätet sitter på plats. Har malt på med cirkelsågen i X antal spikar så det ska inhandlas en ny klinga snart :) snitten blir lite för fransiga.

luftningklar.jpg

Började med att resa upp ställning på baksidan. Såhär såg det ut innan vi började röja upp bland buskar och bär. Det som klättrade över fasaden var björnbärsbuske taggfri! As goda så det är lite synd, men får flytta den vid tillfälle och hoppas på att den överlever.

baksidaoversikt.jpg

Idag söndag så har regnet hängt över Gråbo i princip hela dagen, så hade ingen lust att plocka bort några pannor så det blev tok röj inne i förrådet. Så fort det blir regnfritt ska det fixas med förlängning av taksprånget.
På Tisdag ska jag beställa plåt, det ska bli skönt att göra det som kommer synas.
 
Redigerat:
Har legat på latsidan när det gäller bygget det senaste, men det dyker upp så mycket emellan hela tiden. Har denna veckan fått tummen ur och börjat bygga igen.

Ställning rest på baksidan, taket förlängt 3 råspontsbrädor och pappen ligger på.

stallningbaksida.jpg

Det är viktigt att tänka på säkerheten!

obehoriga.jpg

Har ju börjat på ett annat plåtslageri och även här finns en superfin maskinpark. En av de maskinerna jag uppskattar mest är denna falsupptagare med sax. Kalassmidig.

skivorcarport.jpg

De längsta skivorna var 9 300 mm långa, väldigt jobbiga att hantera då de viker sig lätt när man bär omkring med dem. Fick lite hastigt och lustigt tag på en lastbil med kran som kunde hjälpa mig att transportera plåten i "häckar". Som en grym bonus ställde han av dem på taket. :)

kranlyft.jpg

Tjejen min har blivit en riktig hajjare på batterimaskinen och skruvade upp alla rännkrokar och fotplåten. Seriöst med pappremsa mellan rännkroken och fotplåten, men det ska vara så.

fotplatskruv.jpg

Såhär ska ett utlopp se ut i en hängränna! Inte köra vinkelslip, ha lövrens eller annat dumt uppe i rännan. Stort fint hål med liten andkant så vattnet lätt och smidigt kan rinna ut!

hangrannor.jpg

En liten översiktsbild på rännan monterad. Faller totalt 3mm per meter, testad med vatten och det rinner på riktigt fint.

ranna.jpg

I morgon blir det att lägga dit skivorna och senare i veckan komplettera med hängskivor och beslag.
 
Redigerat:
Satte igång och monterade några skivor idag. Tjejen med som vanligt och skruvade klammer. :) Smeknamnet räkan dök upp igen då den sortens klammer faktiskt heter räkan. Riktigt kul att tjejen är med och bygger och tycker det är kul!

rakan.jpg

Fick på lite mer än halva ytan sedan kom regnet :/ Vi är ju inte rädda för att bli blöta men det finns ju roligare saker att göra en söndag än att gå blöt på ett tak. Fortsätter någon dag i nästa vecka och färdigställer.
Vi tycker själva att det blir snyggt men dock otacksamt då just detta taket inte syns någonstans.

regnet.jpg

Fick monterat stupröret innan regnet kom för att skydda fasaden.

stuprorcarport.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Fick ett infall och gjorde en attack på hörnet på bostadsdelen till taket över utbyggnaden. Det är den biten på huset som är lite krånglig att få till. Sågade upp den gamla råsponten och förlängde lagom tills regnet kom, dock höll det bara i sig i några minuter men kändes så typiskt på något vis.

anledningraspont.jpg

Hade bara en handfull av handverktygen med mig så det är en del moment som får fixas till vid senare tillfälle. Det är iaf falsat 30 cm upp, så högt som luftningen är.

tatthorne.jpg

Underarbetet klart och pappen på plats, i morgon kommer den sista plåten på och det ska vara 100% tätt.

pappathorne.jpg
 
Redigerat:
En bra söndag, väldigt produktiv och nu ligger all yta på carporten. Tycker själv det blev läckert, (om man föreställer sig en vit vägg istället för den ful-bruna).

klaryta.jpg

Den del som var lite krånglig att få till är nu falsad och färdig, den plåten kommer att fungera som fotplåt under fotrännan på den södra delen av bostandhustaket.

falsathorne.jpg

Jag vet faktiskt inte vad den korrekta benämningen på momentet heter trots att jag varit i branschen i strax över 10 år men vi har alltid kallat det fjärilsveck.

fjarilsveck.jpg

Så som alltid, med olika plåtslagare kommer med olika lösningar, såhär ser det ut hemma hos denna plåtslagaren :)

knytning.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.