Skriver i dagarna på kontrakt på en villa (byggd 1969, 130 m2 övervåning med lika mycket källare). Uppvärmningskostnaden ligger kring 28 000/år med installerad pelletsbrännare från 2008 (ska vara miljömärkt och "högeffektiv" enligt säljaren som verkar en bra gubbe) i olje/ved-pannan från 1969.

Då pannan lever på övertid och vi uppfattar uppvärmningskostnaden som hög vill vi modernisera systemet och tilläggsisolera kallvinden för att få ned kostnaden, och vi får gärna kvar lite cash till kommande renovering. Det vi inte riktigt vet är hur vi ska resonera, och att vi därtill saknar kunskap gör inte saken lättare... :blushing:

Det som ligger närmast till tanken är ny pelletspanna med befintlig brännare tillsammans med ackumulatortank (möjlighet att i framtiden koppla in solvärme för de varma årstiderna). Kanske ca. 60 000:- med installation och ROT? Vi har ju ändå en fin brännare redan...

Bergvärme dyker också upp som ett alternativ, men den installationen är avsevärt dyrare - och i jämförelse med ovanstående pelletslösning borde återbetalningstiden för bergvärme bli vansinnigt lång, eller gissar jag galet om hur effektivt BV är? Vi grinar ju inte om vi får en ny värmelösning för 60 000:- och med det sänkta kostnader, snarare än att gräva ner typ 100 000 till och jämfört med pelletslösningen så blir det bara typ "hundralappen" eller två billigare i månaden.

Hur ska vi tänka? Dela med er av era åsikter och erfarenheter!
 
Ska du ändå kosta på en ny panna så sälj av den gamla hemlighetsfulla brännaren som du tydligen inte vet något om. En bra pelletspanna idag är inget hopplock utan anpassade fungerande grejor. Miljömärkt och högeffektiv säger ingenting.
En modern brännare idag har automatisk uraskning och digitala inställningar.

Ska du absolut ha ackumulatortank så ska du ha en speciell laddningspanna med lite vatten i.
En vanlig modern pelletspanna är en komplett värmeanläggning inkluderande både panna, brännare och elpatron och ska INTE kopplas till någon ackumulatortank.

28000 per år låter som nästan dubbelt vad pelletsvärme i det huset borde kosta.
Är det kalldrag rakt in i trossbotten för att råttorna ätit upp isoleringen?
Jag tycker det blinkar en varningslampa för den fastigheten så länge du inte får klarlagt var felet ligger.

Verkningsgraden i en "olje-ved" som nog rättare är en olje-koks panna från 1969 torde ligga på åtminstone 65-70% med rätt inställningar på brännaren.
Verkningsgraden på en modern riktig pelletspanna ligger på 85-90%

Mäklarna ljuger alltid som borstbindare och kallar kokspannor för vedpannor. Sanningen är att ingen annan än riktiga tokstollar eldade ved 1969 då oljan var nästan gratis.
Några olje-ved pannor tillverkades inte vid den tiden.

Då villan är byggd under oljeepoken är troligen elementen helt underdimensionerade för att det ska gå att värma med värmepump utan att kosta på en dyr ombyggnad av värmesystemet.

Solvärme kan du slopa. Vad ska du med massor med varmt vatten till på sommaren när det är på vintern som de stora värmekostnaderna kommer. En normal familj får idag inte tillbaka de dyra investeringarna för solvärme. Lägga pengarna på att minska lånen är mycket bättre.
 
  • Gilla
azagh och 1 till
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Solvärme kan du slopa. Vad ska du med massor med varmt vatten till på sommaren när det är på vintern som de stora värmekostnaderna kommer. En normal familj får idag inte tillbaka de dyra investeringarna för solvärme. Lägga pengarna på att minska lånen är mycket bättre.
Han kanske vill värma en pool? Det skulle också kunna förklara värmekostnaden...
 
johanpelle skrev:
28000 per år låter som nästan dubbelt vad pelletsvärme i det huset borde kosta.
Är det kalldrag rakt in i trossbotten för att råttorna ätit upp isoleringen?
Jag tycker det blinkar en varningslampa för den fastigheten så länge du inte får klarlagt var felet ligger.
Tror inte på råttorna iom källaren ;-)
 
johanpelle skrev:
Ska du ändå kosta på en ny panna så sälj av den gamla hemlighetsfulla brännaren som du tydligen inte vet något om. En bra pelletspanna idag är inget hopplock utan anpassade fungerande grejor. Miljömärkt och högeffektiv säger ingenting.
En modern brännare idag har automatisk uraskning och digitala inställningar.

Ska du absolut ha ackumulatortank så ska du ha en speciell laddningspanna med lite vatten i.
En vanlig modern pelletspanna är en komplett värmeanläggning inkluderande både panna, brännare och elpatron och ska INTE kopplas till någon ackumulatortank.

28000 per år låter som nästan dubbelt vad pelletsvärme i det huset borde kosta.
Är det kalldrag rakt in i trossbotten för att råttorna ätit upp isoleringen?
Jag tycker det blinkar en varningslampa för den fastigheten så länge du inte får klarlagt var felet ligger.

Verkningsgraden i en "olje-ved" som nog rättare är en olje-koks panna från 1969 torde ligga på åtminstone 65-70% med rätt inställningar på brännaren.
Verkningsgraden på en modern riktig pelletspanna ligger på 85-90%

Mäklarna ljuger alltid som borstbindare och kallar kokspannor för vedpannor. Sanningen är att ingen annan än riktiga tokstollar eldade ved 1969 då oljan var nästan gratis.
Några olje-ved pannor tillverkades inte vid den tiden.

Då villan är byggd under oljeepoken är troligen elementen helt underdimensionerade för att det ska gå att värma med värmepump utan att kosta på en dyr ombyggnad av värmesystemet.

Solvärme kan du slopa. Vad ska du med massor med varmt vatten till på sommaren när det är på vintern som de stora värmekostnaderna kommer. En normal familj får idag inte tillbaka de dyra investeringarna för solvärme. Lägga pengarna på att minska lånen är mycket bättre.
Brännaren var röd och såg fin ut... :), det är det jag vet och har heller inte haft möjlighet att snoka vidare. Befintlig ägare, som jag faktiskt uppfattar som trovärdig och rekordelig, har beskrivit att han under en tid planerad för byte av uppvärmningssystem till kombipanna ved/pellets med ack.tank och luft/vatten/värme-pump. Om det är klokt eller inte har jag ingen aning om...

Har jag förstått det korrekt att om vi tittar på en ny lösning med pelletspanna så är det inte lämpligt att fundera på att anvanda den gamla brännaren - om man ens kan det..

Kan den dyra uppvärmningen, pelletsbrännare till trots, förklaras av att säljaren beskriver att han kör pelletsbrännaren på låg effekt (med mycket aska till följd) eftersom det är snällare mot plåten i den gamla pannan? Har också förstått att isoleringen mot kallvinden är kass.

Varför ska man inte ha ackumulatortank till pelletspanna? Inbillade mig att ack.tank med varmvatten skulle vara smidigt över sommaren då brännaren kunde värma upp vattnet och sedan slå av. På så sätt borde inte anläggningen behöva gå hela tiden.

Det här med att kunna peta in solvärme i framtiden hade mest att göra med att jag fått det beskrivet som ett bra komplement till pellets under sommaren, så man slipper arbete under varma delarna av året. Ingen pool i tankarna än så länge - även om det vore trevligt!

Hur ser det ut med pelletsvärme under sommaren? Har jag bara fått för mig att det blir mycket "spill" när man inte behöver så mycket mer än varmvatten till kranarna?
 
Visst kan du använda gamla brännaren om den är modern. Men även många nya brännare saknar uraskning och ordentliga inställnigsmöjligheter. Säljs också några år begagnade pelletssystem ibland som gör att man kan komma ned i pris. Betala för en ny dyr panna inkl installation för kanske 12000 och ändå inte ha det modernt känns snopet. Med acktank ska pannan ha omkring 40-50 liter för att förlusterna inte ska bli för stora. En komplett pelletspanna innehåller omkring 200 liter vatten och ska INTE anslutas till acktank för då blir förlusterna för stora. Solvärme kostar som sagt mer än det ger tillbaka men ska man absolut ha solfångare så får man skaffa en dyrare anläggning med brännare, laddningspanna, laddningsautomatik och acktank som tar upp mycket onödig plats som kan användas till nyttigare saker. En riktig vedpanna kräver däremot en acktank.
 
Jag körde från början med pelletsbrännare i en gammal olje/vedpanna från 60-talet. Bytte sedan ut pannan till en biosol panna och pellets förbrukningen sjönk med över en 1/3. Så ett pann byte löner sig ganska fort.
 
Visst kan du använda gamla brännaren om den är modern. Men även många nya brännare saknar uraskning och ordentliga inställnigsmöjligheter.
Känns som om jag behöver ta reda på vad det är för brännare och se vad det finns för potential i att återanvända den. Återkommer i frågan!

Betala för en ny dyr panna inkl installation för kanske 12000 och ändå inte ha det modernt känns snopet.
Kan jag hålla med om att det är lika bra att köra när man väl är på gång, men vad är det för siffror vi talar om? 60 000:- med installation efter ROT? Gamla brännaren borde man kanske kunna kränga på Blocket för några tusenlappar?

...och den den knivigaste frågan av alla: Vad är det för panna man ska ha? Ska man fundera på en kombipanna, eller ren pelletslösning? Som sagt hus från 1969, 130 m2 övervåning med lika mycket källare. 4 i hushållet varav två under tre år...

Tackar ödmjukast för all feedback!
 
Jag köpte ett hus med pelletspanna.
Förra ägaren hade kastat in den ist för en gammal oljemaskin som stod där.
Han var så stolt över hur han hade gjort osv osv... men men

Jag har iaf en Nibe Pellux och en Nibe PB-10 och efter lite meck så fick jag upp effektiviteten på 91.7% vilket jag ser som ok;)
Dock finns inte detta i sortimentet längre men de har ju Pellux 200 och PB-20 som ska fungera bra. Vissa tycker att de är onödigt dyra, men de är ju inte gratis.

Där sköts det mesta automatiskt... jag ska uppgradera mig till en PB-20 inom kort var det tänkt. Tror inte man tjänar in på det utan mest för skojs skull.

Tillägg, när jag började så låg effektivitet på runt 84% på fabriksinställningar...
 
Redigerat:
Nibe sa du... Om jag säger Ariterm Biomatic 20+, vad säger ni då?
 
Då ligger du i gräddfilen. Ctc Ecoflex är också bra.
 
johanpelle skrev:
Solvärme kan du slopa. Vad ska du med massor med varmt vatten till på sommaren när det är på vintern som de stora värmekostnaderna kommer. En normal familj får idag inte tillbaka de dyra investeringarna för solvärme. Lägga pengarna på att minska lånen är mycket bättre.
Bara sådär??? Hur fungerar din solfångaranläggning då tycker du??
 
Lyfter denna tråd.

Om man bortser från investeringskostnaden, vilket ger billigast uppvärmingskostnad? Pellets eller bergvärme?
 
Förutsatt att du har en bra dimensionerad bergvärmeanläggning och ett hus som funkar med låg temp system så är det billigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.