Vilket årtal kan verandan vara byggd?
Vad behöver jag ta reda på som kan hjälpa till att komma närmare sanningen?
Huset ska vara i princip orört sedan 60-talet, men troligtvis ännu längre. Taket på verandan består av tegel, läkt, takspån, takpapp, pärlspontsliknande plank. Materialen ligger i den ordning jag räkna upp dem.
Alla spekulationer och teorier är välkomna.
 
  • veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tippa på 20-30 tal, men är ingen expert.

Edit: vi bytte tak på en gård här i närheten som bestod av ungefär samma upplägg och om jag inte missminner mig så sa ägaren att det huset var från tidigt 1900 tal.

Om du ska renovera detta så kolla i väggar efter tidningar , så kan du få hjälp den vägen. Sen var det väll vanligt att de som bygde husen signera nån stock nånstans..
Bara att börja leta ;)
 
Redigerat:
Kommer inte undersöka huset, men har uppskattat att det är mer än 100 år äldre än verandan så det hade inte hjälpt mig ändå.
Vet att man haft tillgång till papptak i området sedan slutet av 1800talet och att man inte la så mycket spåntak när det börja närma sig 50 talet (förutom som undertak till tegel), så din gissning låter rimlig.

Ska undersöka hur många lager spån det ligger. Är det tre lager skulle man kunna gissa att det inte är lagt som undertak, har pappen och spånet en livslängd på runt 20 år så hamnar man någonstans runt 1900 eftersom tegeltak behövts efter ca 40-50 år. Men skulle tro att spånet i så fall haft en något kortare livslängd eftersom det legat direkt mot papptaket och därför inte kunnat torka tillräckligt snabbt efter nederbörd.
 
Jag tror definitivt att den är äldre än 20-, 30-tal, den är alldeles för utsmyckad för att vara så sen. En sak att gå efter kan vara ytterdörren då jag kan tänka mig att den är samtida med verandan. Min gissning är någon av de sista årtiondena av artonhundratalet eller sekelskifte.
 
Och det var inte alltid man la på tegel för att det var nödvändigt. Vårt hus hade listtäckt papptak från början och det är byggt 1909 ( vi vet att 1909 stämmer på riktigt också) men redan 1917 la man på tegel. Antagligen för att man tyckte det var finare för pappen var knappast förbrukad. Den ligger ännu kvar på taket och är i mycket bra skick.
 
Pappen ser faktiskt väldigt intakt ut. Detta är den bästa bild jag har för tillfället.
 
  • papp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska se om jag kan hitta en bra bild av ytterdörren
 
Jag gissar också på sent 1800-tal fram till 1910 ungefär. Men det är lite konstigt att det ligger spån ovanpå pappen. Då borde rimligtvis spånen vara lagda som yttertak. Det fanns ju redan ett undertak iom pappen.
 
Sophies gissning låter trovärdig. Finns innerstan på verandan kan det vara till stor hjälp för dateringen. Antar att det är den pärlsponten som du avser. Skulle det vara handhyvlat virke i det kan det röra sig om en äldre veranda.
 
Min gissning är tidigt 1900 eftersom mönstret på verandas gavel ser en aningen jugendinspirerad ut för mig.
Dock kan det vara äldre om huset ligger en bit uppåt i landet eftersom en del andra mönster påminner om de man ser på möbler där men jag tror ändå på tidigt 1900.

/Kent
 
Håller med om att mönstret i gavelspetsen ser jugendinspirerat ut. Dekorationerna under ser äldre ut eller från en annan stil iallafall. Jan ju vara ett hopplock eller bara olika som snickaren tyckt varit fina och kombinerat.
 
Anders_Roslagen skrev:
Sophies gissning låter trovärdig. Finns innerstan på verandan kan det vara till stor hjälp för dateringen. Antar att det är den pärlsponten som du avser. Skulle det vara handhyvlat virke i det kan det röra sig om en äldre veranda.
"Innerstan" ? Vad menar du?

3-4 lager spån ligger på taket.
Både snickarglädje och stolpar bär tydliga spår av handverktyg. Ska ta bild av takplanken när jag får tillfälle nästa gång. Tyvärr har jag ingen bra bild på dörren.
Verandan kommer från Skånes nordöstra delar.

Tack för hjälpen så här långt, kan förhoppningsvis leverera bilder i slutet på nästa vecka.
 
Tror att min iPad spelade mig ett spratt. Innertak vill den få till innerstan... Innertakets pärlsponten, bredd och hyvling skulle jag se som god varudeklaration med avseende på dateringen. Mönstret är som sagt lite svårtolkad enligt mig...
 
Verandans grundläggning kan ge mer information. Är den av natursten eller gjuten?

Ytterbelysningen tål också att granska i sömmarna. Från vilken epok är elledningen? Och kan man utesluta att den är installerad på verandan när den var ny?
 
Fruppe skrev:
...
Om du ska renovera detta så kolla i väggar efter tidningar , så kan du få hjälp den vägen...
Mycket bra synpunkt!

När renoveringsraseriet grep mig så jag började misshandla en gammal 1800-talsstuga i Göteborgs skärgård fann jag i en renoverad husdel tidningar från 1915 med mycket krigsrubriker. Det var ju mitt under brinnande världskrig.
I en annan utbyggnad var tidningarna från 1935, med uppflammande krigsstämningar inför andra världskriget.

Tidningssidorna låg i golvet, över trossbottenbrädorna, för att hålla sågspånsisoleringen på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.