Hej. Har nytt hus med jordvärme system med ivt värme pump. Ska på semester en månad så tänkte stänga av vattnet. Kan jag slå av inkommande vatten helt och hållet vid vatten mätaren eller då stängs värmen också av? Jag slår ju ifrån diskmaskin och tvättmaskin iaf på Spakarna vid kranarna.
Någon som har koll på detta?
 
Du kan stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren. Det påverkar inte värmen.
 
Okej. Är det fler här som brukar stänga av inkommande vatten när man åker bort?
 
Morfar slog av huvudströmmen. Inte bra om man har frysen full :)
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Toddep skrev:
Okej. Är det fler här som brukar stänga av inkommande vatten när man åker bort?
Jag brukar gör det vid "längre" bortavaro. När jag exempelvis lämnar landet för vintern stänger jag vid tomtgränsen. Åker jag på semester under vintern stänger jag inkommande balofixer i lägenheten. Kostar så lite, kan spara så mycket.
 
Toddep skrev:
Okej. Är det fler här som brukar stänga av inkommande vatten när man åker bort?
Ja, undantagsvis gör jag det.
 
Inte i sommarstugan, inte ens på vintern när vattnet brukar frysa.. Vilket jag borde, eller i alla fall stänga av pumpen...

Men jag är lat, och lever lite på kanten... ;)

Hemmavid stänger jag numera inte ens av vattnet till diskmaskinen, sen den fick aquastop.
 
Jag stänger också av vattnet.
 
Toddep skrev:
Okej. Är det fler här som brukar stänga av inkommande vatten när man åker bort?
Aldrig. Inte ens diskmaskinen (eftersom jag alltid glömmer av det...).
 
-MH- skrev:
Inte i sommarstugan, inte ens på vintern när vattnet brukar frysa.. Vilket jag borde, eller i alla fall stänga av pumpen...

Men jag är lat, och lever lite på kanten... ;)
Det gjorde nog min far också vilket han antagligen bittert ångrade när han en vår för ganska många år sedan återvände till sommarstugan och insåg att källaren hade ombildats till pool. Sedan dess stänger jag vid gränsen över vintern...

-MH- skrev:
Hemmavid stänger jag numera inte ens av vattnet till diskmaskinen, sen den fick aquastop.
Jag har inget aquastop men stänger aldrig av (annat än om jag åker bort och stänger allt) så här antar jag att jag är lat och "lever lite på kanten"... :surprised:
 
Alfredo skrev:
Jag har inget aquastop men stänger aldrig av (annat än om jag åker bort och stänger allt) så här antar jag att jag är lat och "lever lite på kanten"... :surprised:
Kommer du bitter få ångra den dagen du kommer hem och upptäcker köket är en pool... ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fast det är ju ett billigt sätt att bygga pool iallafall, om man har försäkring.
 
Jag stänger av vattnet - tom i ett hus som har helt ny stam. Alltså det märks ju inte annars förrän det är ute i gatan som en röris påpekade för mig en gång. Efter det stänger jag av det hela tiden.
 
okej men då påverkas inte värmen alls om man stänger av inkommande vatten då för det är ju vätska i värme slingorna då det är vattenburen golvvärme i hela huset. Huset är nytt och allt rör arbete är ju självklart också nytt men ni är säkra på att inget som har med värme pannan att göra när man stänger inkommande vatten.

Har en fråga till. Har ni kalkförstörare på ingående vatten? I så fall, blir det mindre kalkfläckar på kakel och blandare då eller det blir ingen skillnad?
 
Själv stänger jag alltid av inkommande vatten om vi så bara lämnar huset en natt. Detta då jag tyvärr har egen erfarenhet av hur mycket vatten som kan läcka ut på kort tid.... En vattenledning i garaget frös en vinter och mängden vatten som hann spruta ut under max 2 timmar täckte halva källargolvet med 1-2 cm vatten. Som tur var är källaren oinredd så ingen direkt skada skedd. Det hade inte varit roligt att komma hem dagen efter och finna större delen av källaren fylld med vatten.

Ni som inte stänger av inkommande vatten när ni åker bort en längre tid bör nog också kontrollera aktsamhetskraven i er hemförsäkring. Det finns i fall teoretisk risk för nedsättning av ersättningen. Hos länsförsäkringar gäller t ex:
Du ska iaktta följande särskilda aktsamhetskrav:
Vid risk för frysning ska du vidta skäliga åtgärder för att förhindra frysning och läckage. Lämnas byggnaden obebodd längre än 3 dygn:
• ska inkommande vatten stängas av
• ska innetemperaturen vara lägst +15°C. Vill du hålla lägre innetemperaturän +15°C ska ledningar och installationer tömmas eller på annat sättfrostsäkras.
• ska byggnaden ha en kontinuerlig tillsyn

/Krister
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.