Sommaren 2010 la vi om vårat tag med hjälp av en lokal takfirma som vi fick bra förtroende för här i Borlänge.

Redan innan taket var klart hade jag påpekat två stora estetiska fel som fick åtgärdas direkt. Bl.a. satt skyddsplåten runt skorstenen snett samt var otroligt fult gjord. Efter lite tjat (De höll inte med) fick jag igenom att den skulle fixas till.

Det andra felet var läktavståndet. Takläggarna mätte fel, spikade fast läkt hela vägen upp och såg sedan att läktavståndet hade blivit fel. En vettig person hade tagit bort alltihop och börjat om. Inte...
När jag upptäckte felet skiljde det 9cm på läktavståndet på de två översta raderna mot resten av taket. Då vi har ett tak med väldigt brant lutning syntes det otroligt bra. De försökte "trolla" bort felet genom att påstå att det var takets fel att det blev såhär. En anställd på firman påstod även att han ringt till någon på kommunen och hört efter om hur det kunde vara på gamla hus. (Ja, jag vet. Det låter helt galet!) Slutade med att de rev bort några rader till och delade upp felet på mindre delar...

Upptäckte även några fel till när taket var klart som de lovade skulle åtgärdas direkt. Bl.a. avsaknandet av fågelband på 2 av sidorna. (Valmat tak). Takstegen ej godkänd. Inte en panna spikad i princip hela taket trots 60° lutning mot entrén där mina barn brukar leka.

Vid besiktning av Lars Larsson på mellansvenska plåtkonsult upptäcktes även att skorstensbeslaget saknade underplåt. (?) samt att plåtarna på vindskivorna lutade inåt när de skulle luta utåt.


Nu har jag inte skrivit ut namnet på takfirman än för att jag känner att hela situationen är direkt obehaglig. Takläggaren är dock här nu och fixar felen på taket 2 år senare. Detta endast för att jag spelade in en massa samtal med en av ägarna till firman där han lovade en hel massa saker. Hotade sedan med att gå till tidningarna.


Vågar jag skriva namnet på takfirman ? Vad kan hända ?
 
Hej

Oavsett hur du väljer att göra med att skriva ut firmans namn i forumet så är jag intresserad av att veta vilken firma det handlar om. Vi bor i Borlänge och kommer att lägga om taket inom de närmaste åren. Du kanske kan skicka mig ett mess om du inte vill gå ut med namnet i forumet. Firman du anlitat vill vi ju helst undvika.
Hoppas det gått bra för dig när de var där och fixade.
 
Kontrollen av de 8 punkterna skedde igår av besiktningsmannen. Självklart hade takfirman fuskat igen! Otroligt! Jag förstår inte hur de vågar när jag sitter på så mycket bevis ? De har nu 2 veckor på sig att åtgärda felet.

Jag känner mig så otroligt illa bemött av de som haft hand om mitt takbyte att kommer skriva ut namnet på dem snart, samt skicka med lite bevis så ni ser att det är sant. Värre mytomaner går inte att finna!

/Stefan
 
Hur har det gått?
 
Just takfirmor tycker jag har poppat upp som svampar här i stan de sista åren.
Skulle vara intressant att veta vilken firma det rör sig om, så man inte hamnar i samma sits själv, när/om takbyte ska lejas bort.
 
De har inte varit här och fixat felet än, skulle komma innan midsommar enligt vad vi kom överens om. Har dock hittat ett till fel som är helt nytt. När taket lades om struntade "snickarna" i att sätta fågelband fast jag sa till flera gånger. Såg när allt var klart och betalt (såklart...) att det saknades. Fågelbandet skulle ha fixats när de var här sist men det lyckades de ju fuska till såklart... Håller på att byta fasaden och är uppe vid taket och snurrar trots löjlig höjdrädsla. Såg att de bara hade lagt fågelbandet uppe på bärläkten. Under bärläkten (mellan ströläkten) är det fortfarande hål där fåglarna kan komma in.

Det var väl själva f-n att det aldrig ska bli riktigt gjort!
 
Om du läser en monteringsanvisning på fågelband så ser du att den ska monteras på bärläkt och peka upp mot pannan. Fågelbandet är bara en extra detalj som leverantörerna säljer för att tjäna stora pengar på anser jag. Som du själv sa så kommer fåglarna in under läkten. Om jag förstår det rätt så var det flera år sen dom la om ditt tak? Starkt att du inte ger dig :)
 
Ahh, då bandet ska sitta sådär! Tur att jag inte har skällt på dem för det än då! Tack! :)

Idag är de här igen och ska förhoppbingsvis fixa till råsponten som de fuskat med...
 
  • uploadfromtaptalk1340262639197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, de fick till råspontsslutet så det ser vettigt ut! Nu kan man väl i princip säga att taket är klart.

Har börjat med fasadbyte på huset som är en gammal skola ifrån 1914. Drömmen att bygga tillbaks huset till original-look kommer besannas i sommar! :)

Kan ju säga att det inte blir någon RUSTABO-fasad på huset! ;)
 
  • uploadfromtaptalk1340528486232.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1340528519056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skönt att det börjar ordna upp sig, och bra att du kom ut med firmanamnet!
 
Jo, det är alltså Rustabo som har fått oss att må illa i två år. Jag har lärt mig den hårda vägen hur man ska handskas med oseriösa firmor. Ska aldrig mer låta mig luras av en fin fasad. Rustabo är en del av Bo Idé huset i Borlänge som är en slags utställningshall för flera företag.

Jag vet flera som haft problem med företaget, samt har en kompis som har jobbat med en av ägarna. Kan nog tyvärr inte skriva ut mer än så här va ?

Jag kommer ALLTID spela in alla samtal med företag i fortsättningen. Tillockmed när de är på besök. Nu gör jag iofs nästan allt själv, var dock tvungen att anlita takföretag p.g.a höjdrädsla.


/Stefan
 
Nej det ska man verkligen inte. Jag har själv blivit bränd av hantverkare, och börjar tror att de flesta är skojare. Jag har fler dåliga erfarenheter än bra.

Grymt hus förresten!
 
Nu känner jag igen huset! :)
Skönt att det verkar ordna sig Stefan!

/Fredrik
 
Har hittat fler fel på taket nu när jag hållt på med fasadbyte i sommar. På stället där råsponten byttes var även en takbjälke dålig. Där har man struntat i att åtminstone förstärka/bygga upp till samma nivå som de andra takbjälkarna och helt enkelt bara pallat upp den nya råsponten mot innertaket i huset?!? Helt sanslöst. Det blir ju jävligt kul att åtgärda det sen när det berörda rummet på övervåningen ska renoveras i vinter...

En annan grej som jag inte hade riktigt koll på förut är att de satt fast rännkrokarna i vindskivorna istället för att sätta dem som man bör på taket. Det resulterar att jag nu får byta ut skiten eftersom jag ville byta de dåliga vindskivorna själv när ändå fasaden skulle bytas.

Försökte lägga ett inlägg på deras Facebook sida om det här häromdan, vilket resulterade i att inlägget togs bort efter 30 minuter. Även andras inlägg som svarade mitt togs bort mitt i en konversation.


Anlita inte RUSTABO, det är bara ett gäng skojare som vill åt dina pengar.
 
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
Å så var det dags igen!

Fick för mig att känna på takpannorna på entrésidan, döm om min "förvåning" när inte en enda av pannorna satt fast trots att vi haft hit en besiktningsman! Killen ifrån rustabo ljög oss rätt i ansiktet och sa att det nu var åtgärdat. Det fanns ingen chans för besiktningsmannen att komma upp på den sidan på huset vid avstämningen, vi kontrollerade endast baksidan och litade på "takproffsets" ord.

Taket lutar ca 60grader, det borde väl rimligtvis vara nån slags fara med lösa takpannor eftersom man ska skruva fast alla pannor vid så brant lutning enligt instruktionerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.