Jag undrar också...
 
Hoppas vi kan få lite bra svar. Priser har jag fått och det är riktigt bra. Men jag önskar verkligen få lite referensinfo.
 
Så vad var priserna?
 
Jag har en från 60-talet, funkar bra :)
 
Spring åt andra hållet.... ägarna är samma familj som äger Borohus,fina hus men går något fel(som att deras byggare är en klåpare) så får du inte mycket hjälp från deras sida.
 
Isabel, har ni fått någon hjälp från Borohus än? Det var i Örebro va? Vilket år var det ni skulle bygga? Som jag tolkar det så är det väl tre fall av byggen som inte gått något vidare från Borohus samt ert hus. Tror det finns 4 fall hos ARN sedan 1977 när jag kollade i veckan. Skriv gärna ett PM om vad entreprenörerna de använde heter. Tack på förhand!
 
Redigerat:
Tänk på att ARN rensar bort sina fall efter löjligt kort tid, 3 eller 5 år tror jag.
 
Som ARN själva beskrev det så redovisade de fall för de leverantörer jag efterfrågade. Där bland flera även Myresjöhus från 1982 och deras 50 anmälda fall. Att plocka på sig 50 anmälningar på 3-5 år om man producerar ca 500 hus per år kanske är möjligt. Borohus har levererat lång färre hus (tror ca 750 st) vilket innebär en likvärdig andel anmälda fall, baserat på ovan nämnda antal anmälningar (5 st). Borohus har dock gått i konkurs också under dessa år. Vet inte hur detta redovisas.
 
Hej LisaMatilda :)
Vi skall bygga med VKS nu i Göteborg och är super nöjda hittils med hur allt har gått tillväga med val och hjälp längs vägen med allt vad gäller pappers biten med komun m.m, och är nu i slutskedet med Tolo:n och beställningen utav huset blir i de närmsta veckorna, när vår entrepenör har återkommit med en offert för markjobbet :D.
Vi har valt ett Enplans hus som blir 147 km2 , och har fått planlösningen precis som vi vill ha det :)
Vi hamnade med tillval m.m på en summa på ca 2.4 mkr för huset med grund.
Vi skall ordna marken själva upp till mackadam/flisbädd så detta kommer även tillkomma på ovan summa, men vi tror att vi kommer hamna runt 3.5-3.6 mkr när allt är klart.
Var det ett 1,5 plans villa som ni var intresserade utav? och var bor ni?
Roligt med fler som ska bygga med dom :) och hoppas detta var det du sökte efter i din fråga :)
MvH A.
 
Hej,

Har inte varit aktiv här på länge men fick ett PM så jag loggade in...

Har kastas det visst omkring okunskap i mängder. Borohus har inte funnits sedan 1977 utan sedan 1994. De bör inte sammanblandas med Team Boro och allt vad de hette efter det med alla de ökända affärerna de stod för...

Visst har Borohus haft missnöjda kunder men det har såvitt jag förstått berott på att folk inte fattar vad en delad entreprenad är och haft problem med byggentreprenöreren. Dessutom verkar Borohus haft oturen att ha/haft några riktiga rötägg till säljare. Såvitt jag förstått har kunderna fått hjälp när de vänt sig tillhuvudkontoret inom ramen för vad som får anses vara företagets åtagande (inte byggentreprenören). ARN anmälningar eller att man inte följt dessa tror jag på när bevis läggs fram.

Vi har byggt med Västkustvillan och hade inga problem med dem. Säljaren var dock inget att hänga i julgranen men från huvudkontoret löste de allt. Bland annat beställde vi fel takplattor men de bytte ut dem samma dag som vi ringde, inga problem fast det var delvis vårt fel. När vi hade lite problem att ställa in ventilationen 2 år efter huset var klart så skickade de servicefolk som fixade etc

De hade dock en lösning med plast istället för skivor eller råspont som inte alls fungerade! Jag har hört att de kanske frångått denna lösning nu men annars skulle jag uppgradera till råspont. I övrigt kan jag varmt rekommendera till dem som fattar vad en delad entreprenad är och vem som ansvarar för vad.
 
  • Gilla
Ostarra
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte befatta mig med Borohus ens för att bygga en fågelholk, och detta baserar jag på historien om Isabel76 som finns att läsa här på forumet.
Jag kan inte se att deras öde kan bortförklaras med "inte fattat vad delad entrepenad är".
 
Nej, jag har inte bortförklarat Isabel76 öde med någonting. Jag har inte läst vad hon råkat ut för heller så det tänker jag inte kommentera.

När jag var aktiv på forumet så såg jag fall där Borohus säljare "prackat på" kunder riktiga praktklantar till byggare och sedan ville varken säljare eller byggare ta ansvar. Det är ett stort problem för Borohus om de fortfarande har sådana säljare!

Rent allmänt tycker jag dock att om man nu väljer delad entreprenad (vilket är något billigare men osäkrare) och affären gäller några miljoner så är det bra om man redan från början har klart för sig vad det innebär och noga kollar upp byggaren som man skriver kontrakt med, håller pengar inne etc. En bra byggentreprenör kommer bygga en bra Borohus likaväl som ett sävsjöträhus och vice versa. Min poäng var alltså att det inte är husen det är fel på. Det är mycket möjligt att koncernen behandlar sina kunder olika men vi hade som sagt enbart kontakt med huvudkontoret och de var mycket hjälpsamma (det kan man inte säga om säljaren). Det är mycket möjligt att de inte hade varit så hjälpsamma om vi haft problem med byggaren men denne anlitade vi ju själva.
 
Är det någon av er som har erfarenhet av västkustsugan just i jönköpings län? Vi kommer landa runt 1,2 utan tomten och då en sommarstuga på ca 70 m2 totalt. 1,5 plan
 
Några fler som har byggt med Västkuststugan/Västkustvillan kring Göteborg? Gör de bra jobb? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.