Hej,
Vi blev efter 6år kontaktade av vår elektriker och han ville ha betalt för jobbet. Vi påminde honom hela tiden på slutet att vi ville betala men han sköt på det. Nu kommer han efter 6 år och vill ha 100tkr.
Personen jobbar på ett stort elinstallationsföretag och gjorde jobb åt oss medan han hade jour.
Vi hävdar att det är 3års preskribitionstid på detta. Han gjorde det i sin roll som hanterkare och vad jag läst är att det då likställs med ett förhållande med part som har F-skatt mot konsument dvs 3år.

Hoppas jag kan få kloka inlägg om det hela, vi är trotts allt moraliskt beredda att betala en viss del men inte hela summan.
 
  • Gilla
jekde
  • Laddar…
Är beloppet större än vad ni kommit överens om för 6 år sedan???? Om nej, varför vill du inte betala nu, vad du skulle ha gjort då??? Visst kan man tycka att det är lite väl sent med räkningen nu, men ni måste ju ha vetat att den borde komma förr eller senare, så pengarna har ni väl redan undanstoppande och sparade för denna räkning?? Om det sen var ett svartjobb så kan ni inte fått en räkning va??? Han hade väl antagligen räknat med att om han varit snäll och hjälpt er på sin jourtid, så skulle ni vara villliga och betala han när han sedan behövde pengarna.
 
Om det verkligen gått 6 år sen ni hade kontakt hade jag bara frågat, vem är du?
 
  • Gilla
Falkens
  • Laddar…
Det borde ju vara 3 års preskription som gäller. Så rent formellt borde ni inte behöva betala.

Moraliskt sett så tycker jag att man bör betala upp till överenskommet belopp, under förutsättning att man är nöjd med jobbet. Nu kanske ni inte hade några tydliga uppgifter om vad det skulle kosta. Då kan man göra en skälighetsbedömning.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
100 000 kr! Jisses vad har ni gjort då, byggt ett eget kärnkraftverk?

Jag tycker annars att det är bäst att försöka komma överens med folk. Kom fram till ett skäligt belopp och betala honom det.
 
Faktura och Svartjobb går inte ihop..
 
  • Gilla
LURIGLANA och 6 till
  • Laddar…
Glöm allt om preskriptionstider, hantverkare, F-skatt, etc.
Ni har fått ett jobb gjort på ett ej lagligt sätt och då finns det inga regelverk för hur man löser tvister.
Det är helt upp till er och den som gjort arbetet att finna en lösning.
Trots allt har ni fått arbetet utfört, ni har haft tillgång pengarna (dvs ev. räntevinster).
Så detta är en moralfråga utifrån svartarbete som ni inte vill betala för och din moral kan du bara själv svara för.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Svartjobb är mer en fråga om beskattning än om avtalat pris.

Om ni trots preskription bestämmer er för att betala, kom ihåg att kräva att han har F skatt nu vid betalningstillfället. Annars måste skatteavdrag göras. Var uppmärksam på om han ROTar på något sätt att ni måste kolla om man kan få det på en faktura för gammalt jobb. Vilket man troligtvis inte kan.

Se till att betalningen i vart fall blir vit.
 
Inte får man väl en faktura om han har gjort jobbet svart....isf är det väl enklare att ta kontakt med elektrikers arbetsgivare och be dom sammanställa en riktig faktura med matrl och timmar specat.....
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
O
Var det ett svartobb? eller var det ett "vanligt jobb"?
Företag har rätt att fakturera upp till 3år efter. 3år gäller om jag förstått det mer eller mindre från den dagen senaste kontakten var.
Vad hade ni tänkt att beloppet skulle vara på?
 
Måste faktiskt ställa mig på andra sidan gentemot de som säger att det är klart man ska betala oavsett hur länge det gått. Anlitar jag en firma för att sälja mig en vara eller tjänst så förväntar jag mig att de också ser till att skicka eventuell faktura i rimlig tid. Väntar de för länge så tycker jag inte det är mitt ansvar att jaga dem eller att hålla mig "betalningsberedd" i all evighet, och tar det så länge att den tid då de har laglig rätt att få betalt har passerat så får de verkligen ta den smällen själva, man kan ju inte påstå att 3 år är för kort tid för att hinna skicka fakturan...
 
  • Gilla
Kentisoft och 8 till
  • Laddar…
Förstår att ni antagligen börjat räkna pengarna som "era" men egentligen borde du se det som att du sparat en hel del pengar, 100k som räntar sig i 6år blir ju några tusingar iaf.
Jag råkade ut för liknande grej med en röris, när väl dagen kom då han ville ha betalt (2,5år senare) så betalade jag samma dag. Pengarna fanns undanstoppade på ett eget konto då jag visste att den skulle dyka upp förr eller senare.

Du har ju fått jobbet gjort, är priset det överenskomna eller iaf rimligt (med prisbilden för 6år sedan) så tycker jag du skall betala omgående.
 
Wsemawe skrev:
Hej,
Vi blev efter 6år kontaktade av vår elektriker och han ville ha betalt för jobbet. Vi påminde honom hela tiden på slutet att vi ville betala men han sköt på det. Nu kommer han efter 6 år och vill ha 100tkr.
Personen jobbar på ett stort elinstallationsföretag och gjorde jobb åt oss medan han hade jour.
Vi hävdar att det är 3års preskribitionstid på detta. Han gjorde det i sin roll som hanterkare och vad jag läst är att det då likställs med ett förhållande med part som har F-skatt mot konsument dvs 3år.
Du skriver "kommer han efter 6 år och vill ha 100tkr".
Det är inte riktigt tydligt om han kontaktat er muntligt eller om han skickat en formell faktura. Om han gjort det sistnämnda - är det han eller firman han är anställd (?) på som är fakturans betalningsmottagare och utställare ?

Om det är "stora firman" som ställt ut fakturan kan du ju kontakta deras ekonomiansvarige (inte din elektriker) och säkerställa att det är rätt belopp, inte fuskas in något ROT och ifrågasätta varför fakturan kommer nu eftersom den borde kommit för 5-6 år sedan. Jag säger inte att du inte skall betala, men det hör till saken att frågorna bör ställas. I synnerhet som det precis som du skriver principiellt är nästan 3 år för sent.

Om det är elektrikern själv som är utställaren/betalningsmottagaren så skall du inte betala, då du fått uppfattningen att han gjorde jobbet i firmans namn. Du skulle då dessutom vara skyldig att betala in soc-avgifter och innehålla skatt på det beloppet o.s.v. så om du betalar UTAN att göra detta (=klassisk svartbetalning) är det DU som kan hamna i klistret. Du har dessutom ingen garanti för någonting och elektrikern får allt i egen ficka....

Om det bara är en muntlig kontakt och ingen formell faktura skulle jag bortse från kravet tillsvidare. Du har allt att förlora på att betala elektrikern svart, och skall man göra sådana affärer är det tillit som gäller åt båda hållen. Känns som att denne elektriker inte riktigt kvalar in där. Möjligen skulle du ju kunna betala honom mot att du får en formell och riktig (fortfarande "privat") faktura, där du från de 100' räknar av soc. avgifter och skatter (som DU sedan betalar in till Skatteverket istället). Kanske inte elektrikern då tycker det är lika intressant att kräva dig på pengar om han vet att du tänker sköta det riktigt och att Skatteverket kan få ögonen på hans "sidoverksamhet".

Men nu har jag spekulerat......
 
Redigerat:
  • Gilla
sierra87
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag anser mig vara en rättsskaffens och hederlig person men i det här fallet skulle jag inte betala något alls. (I och för sig skulle jag inte ens komma på tanken att anlita svartjobbare.) Det finns lagar som ska skydda och hjälpa en konsument, bla preskribtionsreglerna om 3 år för faktura mot konsument. I nästan alla fall har ett företag mycket större muskler än en konsument och det är bara att läsa här på forumet hur personer råkat illa ut. Ett företag som inte fakturerar i tid kan man inte anse har några rättigheter efter 3 år. Och någon slags moralisk förpliktelse kan jag inte heller se att det finns.

Är det ett svartjobb som skall betalas skulle jag än mindre komma på att betala. Hur får man ett kvitto på sånt? Och vad säger att elektrikern inte kommer att kräva pengar igen och igen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Nu handlade det dock inte om ett företag utan om en elektriker som agerade som privatperson (att han gjorde jobbet under jourtid är inte relevant). Mycket osäkert om man kan få konsumenttjänstlagen att gälla för denna situation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.