Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bosse_A skrev:
När man kollar databladet står det:
Charge (constant voltage)
Max Charge Current 1.5A
Float use: 13.5 - 13.8 Volt.
Cyclic use: 14.1 - 14.4 Volt.
Max Charge Current innebär att om strömstyrkan är högre än 1.5 A kan gasbildning uppstå i det slutna batteriet och det är inte bra och livslängden förkortas.
Float use innebär att om batteriet används i t ex inbrottslarm som nödström, får inte laddningsspänningen överstiga 13.8 V så att batteriets livslängd inte förkortas.
Cyclic use innebär att batteriet används i t ex robotklippare med ständiga urladdningar och då kan man ladda upp till 14.4 V. 2x14.4 = 28.8 V.
I min LD ligger spånningen i slutet på något över 28 V. Det är av denna anledning som LD:n inte ska stå i laddstationen över vintern utan endast placeras i den 1 till 2 gånger över natten under vintern.
Vid laddning ska batteriladderen vara inställd på maxspännenigen (28.2 V) och strömbegränsning inställd på battriets maximala laddningsström. Det innebär att strömbegränsningen träder in i början av laddcykeln och i slutet begränsas spänningen av maxspänningen och då sjunker laddströmmen.
//Bosse
Tack för förklaringen, frågan är bara om det hinner bildas gas under den relativt korta tid som laddströmmen överstiger 1,5 A, det är ju bara just i början av laddcykeln som den ligger så högt och gasbildningen brukar ske i slutet på laddcykeln när batteriets mot-EMK stiger och batteriet blir varmare.
 
MBygga skrev:
vi vet ju inte om den faktiskt registrerar att den passerar två parallella ledare.
Jo enligt den teknik som används är det elektromagnetiska flödeslinjer och kanske elektrostatiska fält-linjer. Om ledarana ligger med plus o minus i samma riktning förstärks dessa fält, men om ledarna ligger i motsatt riktning kommer fälten att ta ut varandra och då finns inget för LD:n att detektera vilket innebär att roboten inte kan registrera något som inte finns.:rolleyes:
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Jo enligt den teknik som används är det elektromagnetiska flödeslinjer och kanske elektrostatiska fält-linjer. Om ledarana ligger med plus o minus i samma riktning förstärks dessa fält, men om ledarna ligger i motsatt riktning kommer fälten att ta ut varandra och då finns inget för LD:n att detektera vilket innebär att roboten inte kan registrera något som inte finns.:rolleyes:
//Bosse
Du har rätt i det du skriver om magnetfält som tar ut varandra men glömmer kanske att den signalspänning som skickas i begränsningslinan är pulserande, dvs. det kan vara så att de båda ledarna inte tar ut varandra kontinuerligt utan tidvis, klipparen känner av att de tar ut varandra tidvis och hanterar därmed slingan som en prallellslinga men den registrerar kanske ändå att den just kört över en parallellslinga och inte "ingenting". Klipparen "förstår" ju bevisligen när den gått ett drygt varv runt en ö, och lämnar då densamma, så någon form av registrering av slingan gör den ju.
 
MBygga skrev:
Du har rätt i det du skriver om magnetfält som tar ut varandra men glömmer kanske att den signalspänning som skickas i begränsningslinan är pulserande, dvs. det kan vara så att de båda ledarna inte tar ut varandra kontinuerligt utan tidvis, klipparen känner av att de tar ut varandra tidvis och hanterar därmed slingan som en prallellslinga men den registrerar kanske ändå att den just kört över en parallellslinga och inte "ingenting". Klipparen "förstår" ju bevisligen när den gått ett drygt varv runt en ö, och lämnar då densamma, så någon form av registrering av slingan gör den ju.
På HQ AM så ingår också kodnyckeln i signalen, vilket de har patent på. Detta gör att de klarar flera slingor som ligger nära varandra.

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
MBygga skrev:
Klipparen "förstår" ju bevisligen när den gått ett drygt varv runt en ö, och lämnar då densamma, så någon form av registrering av slingan gör den ju.
Du har fel! Att klipparen lämnar ön beror på att den inbyggda kompassen känner av att klipparen gått runt 360 grader utan att lämna platsen och byter då riktning för att hitta den yttre slingan.
Jag har läst många inlägg i denna tråden och så många "knäppa" inlägg har jag tidigare inte läst i något forum eller annan tråd.
//Bosse
 
Bosse_A skrev:
Du har fel! Att klipparen lämnar ön beror på att den inbyggda kompassen känner av att klipparen gått runt 360 grader utan att lämna platsen och byter då riktning för att hitta den yttre slingan.
Jag har läst många inlägg i denna tråden och så många "knäppa" inlägg har jag tidigare inte läst i något forum eller annan tråd.
//Bosse
Nu får du kanske sansa dig lite, vad du menar med "knäppa" inlägg får väl stå för dig men att LD har en inbyggd kompass har i alla fall jag aldrig varken läst eller hört tidigare. Har du belägg för det eller sällar sig det uttalandet till din nyss instiftade kategori?
 
MBygga skrev:
Har du belägg för det eller sällar sig det uttalandet till din nyss instiftade kategori?
Eftersom vår RL850 RoboMower har kompass utgår jag från att även LD:n har en.
 
Bosse_A skrev:
Jag har läst många inlägg i denna tråden och så många "knäppa" inlägg har jag tidigare inte läst i något forum eller annan tråd.
Haha, underbart med folk med udda fritidsintressen! För du statistik på papper eller för du in i Excelark?
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Bosse_A skrev:
Eftersom vår RL850 RoboMower har kompass utgår jag från att även LD:n har en.
Jo, Robomow har som de skriver "en intern kompassliknande anordning" för att hålla reda på bl.a. körriktningen men det är inget som Landroid någonstans skriver att den använder sig av, inte heller finns det med någon sådan anordning i de detaljerade sprängskisser över maskinen som finns att tillgå. Jag har heller inte hört att HQ Automower använder kompass men där är jag inte lika säker. Så din kategoriska förklaring hur den känner av ö-gång har jag tyvärr lite svårt att acceptera när det gäller LD.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Är det någon som vet hur mkt det måste regna innan den tycker att den skall åka hem ? nån som vet vart regnsensorn sitter ?

Min har då inte åkt hem för att det regnar, iaf inte vad jag sett .. och nu regnar det lite och den är ute och kör på hehe.
 
M@ZE skrev:
Är det någon som vet hur mkt det måste regna innan den tycker att den skall åka hem ? nån som vet vart regnsensorn sitter ?

Min har då inte åkt hem för att det regnar, iaf inte vad jag sett .. och nu regnar det lite och den är ute och kör på hehe.
Bak på övansidan har du 2 krom färgade knappar, det är regnsensorn
 
peternicklas
Det är de 2 små metalkupolerna som sitter i bakkanten av kåpan i det lilla facket. När vatten kopplar ihop de båda så "regnar" det.
 
johan119 skrev:
Bak på övansidan har du 2 krom färgade knappar, det är regnsensorn
Ok kanon, får ta vattenslangen nån dag och duscha han så får vi se ... har ni andra sett att er fungerar ?
 
peternicklas
Bosse_A skrev:
Eftersom vår RL850 RoboMower har kompass utgår jag från att även LD:n har en.
Nä någom kompass finns inte. Men det är fult möljigt att mäta sig till var den är genom att registrera hur mycket varje motor snurrar.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Ok kanon, får ta vattenslangen nån dag och duscha han så får vi se ... har ni andra sett att er fungerar ?
Ja de funkar, brukar ta lång tid innan det har torkat dock. Konstruktionen kunde varit bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.