O
Tja... Du visste trots allt redan på visningen att det var förhöjda fuktvärden i krypgrunden som är en käns riskkonstruktion. Att då sedan pruta ner priset tycker jag är lite väl magstarkt. Det krävs ingen einstein för att räkna ut att det finns problem i krypgrunden vilket måste åtgärdas.
Du får helt enkelt se om säljarna går med på att du prutar.
Jag hade inte gjort det i samma situation.
 
Som säljare hade jag kontaktat näst högste budgivare för att se om det fortfarande finns intresse, och varit öppen med skälet till att TS vill dra sig ur och de utökade detaljer de kommit fram till, bla kostnadsuppskattning, och att det inte finns någon aktuell skada. Då "risken" varit känt före budgivning finns det ju en möjlighet att de kalkylerat med det.
Sen beror det ju på hur mycket ni vill pruta, och hur mycket ni bjöd över nr 2.
 
Mikael_L
Las Peras skrev:
Jag förtydligar igen!
Jag är inte ute efter att jävlas med folk utan båda parter skall vara nöjda.
Det har aldrig jag trott. Nog ingen annan heller.
Jag tror en del här bara tycker det är lite snikigt. Och att man tänker sig att man själv satt där i säljarens sits.

Men i vilket fall har du nog fått alla de svar som rimligen kan tänkas komma.
Du kan ta en rövare och riskera att inte få huset.
Och tycker du inte längre huset är värt det ni bjöd, ska ni givetvis nyttja er "ångerrätt" nu.

Egentligen kan du i sak inte pruta, utan du kan bara avstå från affären, och allt backar då tillbaka till ruta 1.
Och samma sekund som detta sker så är ju alla gamla och ev nya budgivare med på banan igen.
Sen kommer säkert mäklaren att försöka förmå säljaren att ta ett lägre bud från dig, och utan sedvanlig budgivning och visning, ty mäklaren vill helst snabbt casha in sin provision med minsta mängd merjobb.
Och säljaren kanske känner sig pressad av tid och annat och går med på det.

Men det kan lika gärna bli tvärtom, en ny visning och budgivning, eller att säljaren och mäklaren direkt kollar med nr två i förra budgivningen.

Så det kan gå på vilket vis som helst.


Vore jag säljaren och tycker att du yrar, så skulle jag nog bli väldigt principfast och hellre ta flera tiotusen i lägre försäljningpris från någon som inte krånglar.
Vem vet, köparen som börjar krånglar redan innan kontraktsskrivningen kanske blir en "never ending story" som kommer ringa varje månad och vill att man kommer och byter packningar i droppande kranar och glödlampor, med förespeglingen att det är dolda fel.

Jag säger inte att du är sån, men jag tänker mig bara in över vad man som säljare kan fundera på.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Självklart kan du försöka. Men om det nu var budgivningen så är väl chansen rätt stor att säljaren går till den som bjöd näst under er?
 
Hur vet du att säljaren gör vinst?
 
Jag skulle definitivt prutat eller hoppat av om inte huset levde upp till de förväntningar jag hade när jag la budet.
Så uppfattar jag TS.
 
Säljaren är bara förpliktigad att sälja till dig så länge du uppfyller din del i avtalet, dvs inte prutar.
Jag hade i ditt fall kontaktat säljaren och vänligt förklarat att du upplever att fuktproblemet i grunden större nu efter bes än när ni skrev kontrakt, och sen fråga om säljaren vill dela kostnaden med att installera en avfuktare med dig, att säljaren ska ta hela kostnaden är inte ok för du får ju ett mervärde utöver det skick huset var i när du skrev kontrakt. Att byta plast och installera en avfuktare kostar max 15.000 kr, jag som säljare hade gått med på halva denna summa om du frågat vänligt, försöker du få installerat en värsting modell hade jag sagt nej och vill du pruta hela beloppet hade jag också sagt nej. Halva vägen var och en rimlig åtgärd är helt korrekt som jag ser det.
Men tonen är viktig... Om nån hade försökt utnyttja att jag själv snart ska flytta in hade jag bett dom fara å flyga direkt. Som någon skrev, man vill inte sälja till nån som kan bli en pain in the as 10 år framöver..
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Wolfie skrev:
Hur vet du att säljaren gör vinst?
Han som vann budgivningen bjöd 1 miljon över utgångspris, känns lite som säljaren satt ett pris från början som han kan tänka sälja för och jag har svårt att tro att det är satt med förlust.
Men jag vet inte heller utan gissar.
 
Jag har varit bortrest men ska uppdatera hur det har gått, jag drar storyn från början eftersom många kommenterar utan att läsa hela tråden vilket blir lite fel.

Jag var och titta på ett hus som mäklarn lova innan på telefon vara ett kanonhus. Väl på visningen var det jättefint och jag fick ett besprotokoll som det stod "för hög luftfuktighet i krypgrund".
Budgivningen drog igång och jag sa att jag ville ta dit egen besiktningsman, sedan vann jag budgivningen. Direkt ville säljarna skriva papper och jag påtala igen att jag ville besikta det själv så då skrevs det in i avtalet att vi hade 12 dagar på oss att besikta det. Om vi hitta fel och vi ville backa affärn så fick vi göra det, säljarna kunde inte dra sig ur affärn om vi inte sagt nåt enl avtalet. OBS Många har skrivit här i tråden att säljarna kan dra sig ur men så var inte fallet då vi hade ett avtal.

Jag tar dit min besiktningsman som hittar fullt med byggspill och organiska material i krypgrunden samt att plastduken var det öppna skarvar på. Inget av detta står med på överlåtelsebesiktningen.
Han rekomenderar att rensa ut grunden på allt bråte för att sedan lägga ut ny plastduk och dit med en pump. Han tyckte jag ändå skulle ta huset men försöka få ner priset lite.

När jag var med i budgivningen så hade jag bara överlåtelsebesiktningen att gå efter. Eftersom det inte stod nåt om all bråte i grunden och plastduken så vart jag lite besviken. Jag förstår att hus kostar pengar men jag hade inte räknat med att fixa detta direkt när vi flyttat in. Hade det stått i överlåtelsebesiktningen om all bråte och plastduken så hade jag sänkt mitt maxpris med 50tkr.

Jag kontaktar mäklarn som skött detta oerhört dåligt då han inte ringer upp mig och svarar knappt i telefon eller mail. Sedan sa han även i telefon "jag kan inget om hus du får ringa besiktningsmannen!?!" då börja man fundera vad han egentligen jobbar med.

Jag har försökt få tag i besiktningsmannen utan resultat. Jag har ringt han fyra gånger varav två som jag pratat in på hans telefonsvarare, men han har inte ringt upp.

Mäklarn har framfört till säljarna om att jag ville sänka priset. Det har dom inte gått med på utan står fast vid sitt pris.

Jag har kollat med min hemförsäkring och pratat med deras byggnadstekniker. Han tycker att besiktningsmannen borde anteckna om byggspillet och plastduken. Sedan hävdar han att säljarna ljugit när dom fyllt i frågeformulet om det finns några brister dom känner till.
Mitt försäkringsbolag tyckte vi skulle dra igång en civilrättslig process mot säljarna och där skulle byggnadsteknikern hjälpa mig.

I detta skede står jag i just nu och kan bara säga att jag är väl besegrad, jag är man nog att erkänna det.
Jag har skrivit det flera gånger att jag inte vill jävlas med säljarna utan båda ska vara nöjda.
Jag känner inte för att dra igång nån rättslig process mot säljarna men däremot tycker jag fortfarande att dom kunde gå hälften var.

OT: Jag vet att dom sålt med vinst för jag såg vad dom köpte det för när vi skrev papprena.
 
Då gick det ju som i princip alla räknat med.
Vad spelar det för roll om dom sålde med vinst eller inte?
Sedan låter det konstigt att dom lät dig se slutraden på K5an, eller du kanske bara syftade till inköpspris vs försäljningspris.
 
Jag måste säga att ditt försäkringsbolag agerar på ett väldigt konstig sätt och jag kan inte riktigt förstå vad ni ska driva civilrättsligt?

Fastighetsöverlåtelsen är inte genomförd vilket innebär att du inte pratar om något säljaransvarsfel och det är vilket som inget dolt fel eftersom det gick att upptäcka.

Besiktningsmannen har inget avtal med dig så du kan inte reklamera till denne heller.

Möjligtvis om du skulle försöka hävda att säljaren agerat oaktsamt genom att inte presentera fastighetens skick bättre och därmed orsakat dig förmögenhetsskada. Denna argumentation är dock löjligt tunn eftersom säljaren genom sin besiktning inte kan anses ha gett utfästelser utan bara en fingervisning. Det finns inget i praxis som likställer missar i besiktningen som en utfästelse.

Du har helt rätt att säljaren är bunden till överlåtelsen men endast enligt de villkor som är uppsatta. De kan alltså helt enkelt neka att förhandla och antingen väljer ni att köpa fastigheten eller så får de leta annan köpare.

Jag kan faktiskt inte se varför ni ens funderar på process. Antingen är fastigheten värd pengarna eller så säger ni ert slutbud o letar nytt hus

Ledsen om jag låter kritisk
 
Om du vill backa ur så får du göra det, som du själv skriver. Men jag tror aven att säljaren har rätt att dra sig ur om du vill pruta.....då gäller ju inte avtalet. Men, testa. Det du beskriver ligger i din undersökningsplikt, inte hos mäklaren eller kan anses dolt eller ens oväntat med formuleringen som fanns i besiktningsutlåtandet du hade tillgång till.
 
Mikael_L
Las Peras skrev:
Jag var och titta på ett hus som mäklarn lova innan på telefon vara ett kanonhus. Väl på visningen var det jättefint och jag fick ett besprotokoll som det stod "för hög luftfuktighet i krypgrund".
Budgivningen drog igång och jag sa att jag ville ta dit egen besiktningsman, sedan vann jag budgivningen. Direkt ville säljarna skriva papper och jag påtala igen att jag ville besikta det själv så då skrevs det in i avtalet att vi hade 12 dagar på oss att besikta det. Om vi hitta fel och vi ville backa affärn så fick vi göra det, säljarna kunde inte dra sig ur affärn om vi inte sagt nåt enl avtalet. OBS Många har skrivit här i tråden att säljarna kan dra sig ur men så var inte fallet då vi hade ett avtal.

Jag tar dit min besiktningsman som hittar fullt med byggspill och organiska material i krypgrunden samt att plastduken var det öppna skarvar på. Inget av detta står med på överlåtelsebesiktningen.
Han rekomenderar att rensa ut grunden på allt bråte för att sedan lägga ut ny plastduk och dit med en pump. Han tyckte jag ändå skulle ta huset men försöka få ner priset lite.

När jag var med i budgivningen så hade jag bara överlåtelsebesiktningen att gå efter. Eftersom det inte stod nåt om all bråte i grunden och plastduken så vart jag lite besviken. Jag förstår att hus kostar pengar men jag hade inte räknat med att fixa detta direkt när vi flyttat in. Hade det stått i överlåtelsebesiktningen om all bråte och plastduken så hade jag sänkt mitt maxpris med 50tkr.
*jag klippte bort lite //ML*
Jag upprepar min åsikt igen då:
Tycker ni nu att huset inte är värt de pengar ni budat för så ska ni givetvis dra i bromsen.
Det är det enda beslut ni måste och kan göra i nuläget.
Tycker ni fortfarande huset är värt ert bud trots det som hittats och ni inte vill förlora huset går ni vidare med affären.
Tycker ni inte huset längre är värt priset säger ni stopp direkt.

Sen finns det ett tredje alternativ, med lite oviss utgång. Det är att ni berättar vad ni är beredda att ge, och kollar ifall ni får köpa för det priset eller om nu säljaren drar i bromsen och säljer till någon annan.


Alltså.
Betala ert budade pris, flytta in.
Avstå från affär, leta vidare efter hus.
Avstå från affär, men ge en öppning för en affär med nytt pris, och håll tummarna.

Egentligen ganska enkelt, ...men så svårt ändå ... ;)
 
Varför tittade du inte i krypgrunden innan du började buda?
Undersökningsplikten..
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Varför tittade du inte i krypgrunden innan du började buda?
Undersökningsplikten..
Ja nu brukar väl de flesta inte undersöka objektet alltför noga innan budgivningen. Man tar t.ex. som regel ej dit och betalar någon besiktningsman för ett hus man inte har en aning om man kommer ha råd att köpa.
Och lite beroende på vad man själv har för kunskap att besiktiga så blir det alltså som regel att de flesta budgivningar sker utan full vetskap om fastighetens skick för den vinnande budgivaren.
Och sen tar man naturligtvis dit en besiktingsman innan affärens slutförande.
Eller naturligtvis?, visst en del köpare är såpass kunniga bensiktare själva, eller fastigheten är av olika skäl inte så nödvändig att besiktiga. Men för det mesta så besiktigas fastigheten, och då normalt efter budgivningen.

Så ur den aspekten tycker jag väl att Las Peras har agerat precis korrekt.
Och nu har dom t.o.m möjligheten att dra sig ur affären, så TS sitter ju på sätt och vis i en bra sits.
Säljaren har det faktiskt värre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.