För att spara plats i stora badrummet hade jag flyttat badkaret till det mindre badrummet, hade också försökt undvika att ha duschen just vid ingången. Blir inte mycket utrymme kvar för garderober/klädkammare i sovrum men jag hade försökt lösa det på någon av de här sätten.

Minskade även klädkammaren i hallen så att det känns öppnare ut mot vardagsrummet/köket.
 
  • a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dhanjel skrev:
Anthill, nåt sånt här du tänkt dig?

[bild]
Något i den stilen skulle jag personligen kört på, men hur man disponerar ytan beror givetvis på ens behov. Jag förstår kanske inte riktigt nyttan med både en garderobsvägg och klädkammare så nära varandra men å andra sidan kan man aldrig få för mycket av just förvaringsyta...
 
Ok, detta är sista på ett tag, jag lovar :) Nu får den sjunka in lite.

Har faktiskt tagit bort bastun. Minskade även bredden på vardagsrummet och hallen så jag faktiskt hamnar på 150kvm istället för 160 som tidigare, en besparing på ca 75 000kr.

I klädkammaren i mitten satte jag mediaskåpet i mitten, detta ger två naturliga hylldelar på vardera sida i klädkammaren. Gäller bara att hitta en frostad dörr som passar. Är lite orolig för att det kan bli för varmt från kaminen?

Drog även en liten vägg i tvättstugan vid högskåpen för fjärrvärme och mediacentral/el (bakom kyl/frys)

Glömde dock flytta på tv och tv-bänk, men där ser ni lite var väggen var tidigare.

Tror även man kan få in en 3+2 soffa i barnens allrum om man sätter tvn på väggen och har högtalare i taket istället.
(Fördelen är att vi har soffor precis som på bilden och behöver inte köpa nåt nytt.)

Planlosning5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre / Sämre?

Tycker ni förresten att man ska sätta ihop köket högst upp så det bara är en ingång nere vid kyl/frys? Blir ju lite mer instängt men mer arbetsyta.
 
Redigerat:
Personligen tycker jag fortfarande att det är lite vansinnigt att ha både dusch, wc och badkar i samma rum, men det beror ju lite på hur familjära man är.

Vad gäller din fråga om köket så är det helt och hållet en smaksak.
 
Finns ju dusch i andra badrummet med för barnen. Man måste inte göra samma saker exakt samtidigt.

Vi har idag dusch/badkar i ena och dusch i det andra utan några som helst problem eller tankar på det.
 
Nu börjar vi faktiskt känna oss nöjda med planlösningen och har börjat få in lite priser på den.

En sak vi har kvar och inte riktigt kan bestämma oss över är taket, vad tycker ni skulle passa bäst på det här huset?

- Valmat tak (vår ursprungliga tanke)
- Sadeltak utan ryggåstak i vardagsrum
- Sadeltak med ryggåstak i vardagsrum
- Pulpettak utan ryggåstak i vardagsrum
- Pulpettak med ryggåstak i vardagsrum

Och ska man ha takhöjden högre än 2.4?

original.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Valmat blir ju klart snyggast, med falsad plåt.

Eftersom vardagsrummet inte utgör husets fulla bredd, blir ett ryggåstak där inte så meningsfullt, tycker jag.

Ja, jag tycker helt klart man ska ha mer än 2,4 meter i takhöjd, gärna 3, minst. MEN, ni har ju sparat på kvadratmeterytan av kostnadsskäl, så pris är en viktig faktor. Jag tycker det är en dålig kompromiss att spara in på yta för att har råd att höja taket. Har ni pengar över till takhöjning, så lägg då hellre på lite ökad yta och få till de där ännu bättre planlösningarna som varit på tapeten.
 
Takhöjd på lite mer än 2,4 är definitivt trevligt, särskilt i kök och vardagsrum, men det här moderna med 5,5 meter trivs jag personligen inte med. Dessutom blir det mycket dyrare bygg- och driftskostnader med öppet i nock, dels pga dyrare takstolskonstruktion, dels för att det är mer luft att värma. Att välja 2,5 eller 2,6 om det går kan ju vara en bra kompromiss.
 
Redigerat:
thomasx, nu gillar vi dock planlösningen som den är och ser inget behov till större, så då kan man eventuellt lägga lite mer på att höja taket om utrymme finns. men 3 meter låter mycket. jag tänkte mig kanske 2.60
 
2.40-2.50 tycker jag räcker (är iofs bara 1.70 lång).

Dock säger jag sadeltak med så hög vinkel som ni får sätta. Finfint förvaringsutrymme
 
Ja vi har 2.40 idag i huset och är nöjda med det, men det är ju sånt som man kanske inte kan vara utan när man väl har eller har sett det :)

Förvaringsutrymme är både bra och dåligt, det dåliga är att det ger frugan möjlighet att samla på sig och spara på mer skräp :)
 
Jag kan nämna att pulpet-tak med ryggåstak i hall/vardagsrum/klädkammare med extra fönster vid entré skulle kosta ca 20 000kr extra, så det är ungefär samma kostnad.
 
Mikael_L
Jag/vi valde 250 i takhöjd som någon slags trevlig kompromiss mellan alla möjliga parametrar.

Sen valde jag också att liva alla fönster i överkant på 2200 höjd, vilket i praktiken betyder 1dm högre fönster (man brukar sätta ök på 210 när det är 240 i takhöjd), att man får in mer ljus utan att offra mer väggyta på bredden, antagligen att kallraset ökar marginellt, att man lättare ser himlen när man är en bit inne i rummet utan att behöva böja sig ned.
Och så betyder det att man får lägga flera tusen extra på dyrare altan och ytterdörrar i modul22 höjd.
(Men vi kom billigt undan, av vissa orsaker.)

Höjer man takhöjden så får man börja fundera även på sådana saker, vad ska göras med den extra väggytan.
Är det snyggt med 4dm mellan ök fönster och tak, är det snyggt med 6dm osv osv.
Om man inte tycker det är snyggt är kanske lite högre tak inte så bra ide, eller så kanske man ska ta ett vrålhögt tak istället, då kanske det blir snyggt igen. :)

Ja det är mycket att fundera över, helt klart.
 
Vi bodde i en lägenhet med dryga 2,7 i takhöjd som tack vare det kändes rymlig trots att den var riktigt trång (40 kvm till två vuxna + barn) så för oss kändes det som en självklarhet att höja taket till max. För oss innebär det att vi har 2,6 i takhöjd + ryggåstak i entre, kök och vardagsrum och vi är så glada att vi tog både den generella höjningen och ryggåstaket. Ger mycket rymd och gör att hela huset känns större när man befinner sig i det. Det är ett enplanshus på 144 kvm. I vardagsrummet så hade det räckt med ryggåstaket men i de mindre rummen så gör den extra takhöjden jättemycket. Skapar extra förvaring i tvättstugan också då vi kan sätta först "vanliga" överskåp och sedan extra djupare överskåp ovanför.

Vi har inte högre fönster utan gillar den extra väggytan mellan tak och fönster.
 
Vi hade 2,4 i vårt förra hus, det var så de flesta hus byggdes på 90-talet. Men så var det också en murrig grotta. Nu har vi 2,5 + ryggåstak i ett 2-planshus. 2,50 känns som en normal takhöjd, men jag tror 2,6 på bottenvåningen hade varit ännu bättre. Men jag skulle aldrig vilja ha sådana där öppningar i bjälklag eller balustrader som ger 5-7 meters takhöjd i 1,5 eller 2-planshus. Det ger ingen ljudavgränsning, och det blir i längden omysigt. Människan tycker faktiskt om att vara omsluten, boa in sig i bland, även om rymd i höjd och fria ytor med ljus är viktigt också.
Ja ursäkta nu hamnade jag på 2-planshus, ni ska ju bygga 1-plans..där tror jag 2,6 är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.