Hej,

Lite osäker på var jag skall lägga frågan för att få bäst svar men jag prövar här.

Hur har ni som har byggt med delad entreprenad sedan 2011 eller senare, gjort med arbetsmiljöfrågan?

Vi planerar att ha delad entreprenad men har ju alla entreprenörerna åtskilda i tid fram till och med att huset är rest. Min bedömning var således att jag borde kunna överföra arbetsmiljöansvaret till var och en av entreprenörerna. Ställde frågan till AV och de ansåg att de inte gjorde samma bedömning men att entreprenörer åtskilda i tid inte blivit prövat i domstol och därför kunde de inte stå för sitt svar.

Hur har ni gjort? Måste jag anlita någon som har korrekt utbildning för att göra något som entreprenören egentligen har full kontroll över själv?
 
Är vi ensamma om att ha byggt med delad entreprenad de senaste åren på detta forum?
 
Intressant fråga... Vad gäller om man t.ex. väljer att göra delar av bygget själv?
 
Ett tips är att läsa arbetsmiljölagen kapitel 3, paragraf 6 och 7 samt kommentarna till dessa. Lite svårläst men det skrivs om byggherrens ansvar och delade entreprenader.

Den som låter uppföra en byggnad (byggherren) är i grunden alltid ansvarig för samordningen av arbetsmiljön men kan i vissa fall avtala bort detta, tex totalentreprenader.

Arbetsmiljöansvaret för de anställda som är på plats åligger respektive arbetsgivare (entreprenör).


/ Viktor
 
Hej, tack för ett svar iallafall... jag har varit i kontakt med arbetsmiljöverket och vet hur de anser att mitt ansvar ser ut. De sa också att deras svar inte var helt garanterat rätt tolkning.

Jag är alltså lite intresserad av hur andra har gjort! Snart känns det som det lättaste vore att gå en BAS-P/BAS-U utbildning själv på ett par dagar och sen ta det totala ansvaret.

När man bygger själv så är det inte fråga om en arbetsplats (om inga entreprenörer finns på plats).
 
Lite av grejen med delade entreprenader är att byggherren själv samordnar entreprenaderna för att slippa undan en totalentreprenörs påslag för sina underentreprenörer.
Konsekvensen är då att man själv som byggherre måste ordna detta.
Byggde själv nyligen vårt hus på totalentreprenad så jag behövde inte bry mig om detta men arbetar på ett stort byggbolag med bl.a. projektering/planering som Bas-P.
 
Redigerat:
Är detta verkligen ett problem i verkligheten?
 
Tror inte detta sköts så seriöst i småhusbranchen men min erfarenhet från större byggen är om det händer en allvarlig arbetsplatsolycka så att ambulans måste tillkallas (polis brukar även komma vid arbetsplatsolyckor), så anmäler polisen ärendet till Arbetsmiljöverket och utredning om vem som är ansvarig startar. Tror högsta straffet kan bli vållande till annans död om det går så illa.
Som byggherre har man ett stort ansvar för saker och ting men som tur är de flesta lyckligt ovetandes om detta.
 
Jo, men finns det nåt exempel på när Svensson Svensson byggt hus och blivit dömd när snickarn ramlat och slagit sig?

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Vid konsumententreprenad har uppdragstagaren ansvaret enl. Arbetsmiljöverket.
 
Uppdragstagaren kan bara ta ansvaret om han ensamt kan anses kontrollera alla faktorer vid arbetsplatsen. Jag har alltså ställt frågan direkt till AV och de var tveksamma om ens markentreprenören kunde anses ta det ansvaret vid en delad entreprenad. Visst låter det konstigt men det verkar vara det enda svar jag kan få från myndighetshåll.

Är vi verkligen de enda som valt delad entreprenad? Är det så att ni inte vill skriva i forumet hur ni gjort får ni gärna PMa mig direkt. Jag skulle vara hemskt tacksam för praktisk erfarenhet!
 
Jag har byggt med delad entreprenad förra året... Hade inga bekymmer kring detta...

Sent from my LT15i using Byggahus
 
carlbanan skrev:
Jag har byggt med delad entreprenad förra året... Hade inga bekymmer kring detta...

Sent from my LT15i using Byggahus
Är också intresserad av detta, hur löste du detta carlbanan? Du skriver att du inte hade bekymmer kring detta, men hur löste du det?
 
Jag gjorde ingenting alls...

Jag förstår ju det ni skriver när ni citerar regler och bestämmelser, men jag kan inte se att det är ett problem i verkligheten. Om någon kan visa upp en fällande dom mot en småhusbyggare så kommer jag givetvis ändra uppfattning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.