Hej.

Undrar varför kombipannor av detta slag ofta räknas som dåliga vedpannor?
Har själv en Ctc v25 med gjutjärnsroster som jag tycker fungerar väldigt bra att elda ved i o med bra effekt oxå . Vet när jag köpte huset så eldade förra ägaren bara själva pannan kopplad till dragregulatorn som var ställd att strypa vid ca 80grader. Men efter att köpt lite tillbehör så tycker jag pannan är effektiv. Har kopplat den till 1000l acc-tank,laddomat 4030,draglucka wzb-1 (vilket gör en himla skillnad på vedåtgången hos mig iaf) rökgastermometer (håller runt 250 grader och ca 85grader i laddtemp) det tar ca 3 timmar att ladda tanken från 30-85 grader och räcker med ett 3/4 fullt inlägg.
Men man ska vara noga med att inte ha primärluften för mycket öppen vilket bara ökar vedförbrukningen och högre rökgastemp.

Skulle vilja höra fler som eldar i sk. kombipannor om erfarenheter.

Mvh Micke
 
Inga som eldar i kombipannor ???
 
En jobbar kompis installerar en sådan just nu mot min inrådan. fast utan laddomat.
Roligt att höra att de funkar helt okej iaf. så han inte ångrar sig.
 
Kan ju säga att laddomat är väl värd pengarna(går ju hitta bra begagnade). Sen skulle jag rekommendera motdragslucka,rökgastermometer och göra egna turbulatorer.
Sen får man ju fixa o trixa lite med luftblandningarna( ja finns ju inga anläggningar som är lik den andra.
 
Nja, denne man var skitnöjd med sin ctc kombi från 1965 kopplad via en 500l ack med ständig genomcirkulation.
Detta till ett hus på ca 200kvm.
Hade ctc fortfarande tillverkat den modellen hade han köpt en likadan. men ctc v25 var det närmaste han kunde komma.
Allt som är utöver hans gamla installation är bara saker som kan krångla.
Med sådana män är det inte lönt att argumentera. Jag lyckades iaf tillslut få honom att investera i en extra 500l ack.
 
[SUB]Satte in en begagnad Egor V25 förra året, satte in 1000liter tank och laddomat 21, fungerar hur bra som helst!
Det går att elda med hyfsat effektivt resultat om man bara tänker till lite, jag kör på ca 200-250 grader i rökgastemp
och det dallrar lite lätt ovanför skorstenen, har eldat bort all gammal tjära i skorstenen som var när vi flyttade in![/SUB]
 
Som xdigger skriver så går det att få bra effekt om man lär sig elda rätt i dom. xdigger har ju själv hjälpt mig med info om att konventera dessa pannor med keramik. Själv måste jag ha en rökgasfläkt om omvänd förbränning ska fungera bra hos mig. Så kör med gjutjärnsrostret.
 
Jag behöver med fläkt, så jag kör med hemmagjort roster i 16mm armeringsjärn! :)
 
Varför kallar du CTC V25 för kombipanna?
Virrar ju bara till begreppen för dem som inte vet så noga.

Senast var det en viss Elffors som likställde mig med någon mentalsjuk spanjor som höll på med väderkvarnar bara för att jag vänligen gav en nybörjare som nyss köpt hus rådet att släppa tankarna på veduppvärmning med kombipannan CTC 265.
Hade tydligen aldrig sett en kombipanna.
 
Njae, ska man vara riktigt petig så är ju EGOR/CTC V25 en ved och kokspanna med möjlighet att köra olje/pelletsbrännare i.
 
johanpelle skrev:
Varför kallar du CTC V25 för kombipanna?
Virrar ju bara till begreppen för dem som inte vet så noga.

Senast var det en viss Elffors som likställde mig med någon mentalsjuk spanjor som höll på med väderkvarnar bara för att jag vänligen gav en nybörjare som nyss köpt hus rådet att släppa tankarna på veduppvärmning med kombipannan CTC 265.
Hade tydligen aldrig sett en kombipanna.
Åhjo, jag har koll på kombipannan i fråga, det var du som trodde ctc 171b var en VEDpanna
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vad har mitt val av att kalla v25 för kombipanna med någon mentalsjuk spanjor att göra??
Sen att jag skriver kombipanna är ju bara för att man kan elda med flera olika sorters bränslen.
Hr visserligen något inlägg från dig(johanpelle) att v25 är att likna med skrot.
Tycker ju själv att pannan inte är så dålig att elda ved med. Visst man får sätta sig in i pannan o hur den fungerar,en rökgastermometer är väldigt bra att ha när man lär sig.
 
johanpelle är så possitiv och trevlig jämt :p


jag är sugen på ctc v25 ub + tankar och sätta in i huset som ja ska ta över efter pappa.. sitter nibe city och baxi milenium brännare som ska bort..

värsta är bara att de är lite klen skorsten enligt rek tabell det är 150 insatsrör på 6,5 meter

satt ctc total där innan utan tank som han elda med ved fungera ju fint men de pyrde ju mer än de brann i den pannan på ett dygn :p
 
Ska du ha en med gjutjärnsroster eller med keramik o omvändförbränning
 
xdigger skrev:
Jag behöver med fläkt, så jag kör med hemmagjort roster i 16mm armeringsjärn! :)
Har du omvänd förbränning och ett "galler" av 16-järn istället för keramik ?Min keramik börjar bli dålig , tror det är svårt att fö tag i ny , keramik alltså . Albinpanna . Finns det nån nackdel med att använda armeringsjärn till detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.