Status
Tråden går ej att kommentera.
MBygga skrev:
Förmodligen hjälper det då dessa batterier verkar vara av en bättre typ (AGM batteri) med bättre uthållighet. Även de batterier jag skrev om tidigare är betydligt uthålligare än normalbatterier, även om de inte är på mer än 5Ah. Bättre uthålligheten märker man av genom att man får ut mer energi totalt (dvs. klipparen går längre tid på en laddning) även vid högre strömuttag medan normalbatterierna droppar ganska kraftigt i spänning vid högre strömuttag. Det gör att när batteriet kommit ner till den spänningsnivå då LD tycker att den skall vända hemåt så har man mer energi kvar som den kan ta sig hem på.
MBygga, lust att klistra in länken till det batteri du hittade ?

Överensstämmer måtten med orgina batteriet även för PBQ batterierna som nämdes ovan. Nån som har måtten på orginalet ?
 
Jag ska byta batterier på min nästa vecka när supporten har skickat nya, kan ta lite foton o mått då.
 
M@ZE skrev:
MBygga, lust att klistra in länken till det batteri du hittade ?

Överensstämmer måtten med orgina batteriet även för PBQ batterierna som nämdes ovan. Nån som har måtten på orginalet ?
Här är länken till mitt batteriinlägg http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-153.html#post1580605
Måtten på originalbatterierna stämmer väl med dessa och med PBQ batterierna också, skall vara ungefär 90 mm långt, 70 mm brett och 102 mm högt, med kabelskon upp till 108 mm högt. Skall helst vara just kabelskoinfästning för då är det bara att koppla in kablaget rakt av.
Själv hade jag satsat på PBQ 5.5HR batterierna som verkar ha fantastiskt bra egenskaper, tyvärr har inte batteridepån något pris på just det batteriet men man får väl ringa och höra efter om och var man kan köpa dessa.
 
MagnusSt skrev:
Jag ska byta batterier på min nästa vecka när supporten har skickat nya, kan ta lite foton o mått då.
Vad har hänt med dina batterier? Jag märker att min LD går kortare per laddning (ca. 1 timma) på senare tid men laddar också under kortare tid ( lite drygt en timma). Är det vad du också upplever eller har du större problem?
 
MBygga skrev:
Vad har hänt med dina batterier? Jag märker att min LD går kortare per laddning (ca. 1 timma) på senare tid men laddar också under kortare tid ( lite drygt en timma). Är det vad du också upplever eller har du större problem?

Min har tappat klipp och laddtid under en längre tid, för ett par veckor sen var jag nere på typ 15 min klipptid o ringde då supporten, han ville att jag skulle mäta på batteriet för att se skicket på det, har tyvärr inte hunnit prioritera det då det är mkt runt i kring nu.
Nu har den dock lagt av helt, högg den häromdagen när den gick ut ur laddaren och bar den till ett ställe där den inte hade klippt på ett tag pga den korta klipptiden.
Då satte den "knivdisk blockerad" direkt och ville sen åka o ladda, var inte ens särskilt högt gräs där.

Ringde supporten igår o han lovade skicka nytt batteri på måndag.

Är ju skit om inte batterierna räcker en hel säsong ens.

Tror att det kommer bli mkt problem i början på nästa säsong när folk har haft halvtaskiga batterier o sen så har de fått stå en vinter, Mitt tips är att dra igång klipparna tidigt nästa år så ni ser hur skicket är på batterierna och kan reklamera de inom ett års tid från inköpet.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Min har tappat klipp och laddtid under en längre tid, för ett par veckor sen var jag nere på typ 15 min klipptid o ringde då supporten, han ville att jag skulle mäta på batteriet för att se skicket på det, har tyvärr inte hunnit prioritera det då det är mkt runt i kring nu.
Nu har den dock lagt av helt, högg den häromdagen när den gick ut ur laddaren och bar den till ett ställe där den inte hade klippt på ett tag pga den korta klipptiden.
Då satte den "knivdisk blockerad" direkt och ville sen åka o ladda, var inte ens särskilt högt gräs där.

Ringde supporten igår o han lovade skicka nytt batteri på måndag.

Är ju skit om inte batterierna räcker en hel säsong ens.

Tror att det kommer bli mkt problem i början på nästa säsong när folk har haft halvtaskiga batterier o sen så har de fått stå en vinter, Mitt tips är att dra igång klipparna tidigt nästa år så ni ser hur skicket är på batterierna och kan reklamera de inom ett års tid från inköpet.
Det verkar ju inte bra, så dåliga är ju inte mina utan de håller hyffsat men visst har de degenererat på sistånde. Se till så att du får två nya så att du kan byta båda samtidigt men det borde du ju få. Viktigt tror jag att underhållsladda batterierna varannan månad eller så under vintern, annars lär de vara döda, dvs. inte ta emot laddning alls, till våren. Skall kolla mina batterier ordentligt innan ettårsgränsen i maj eftersom det bara är ett års garanti på dem.
 
MBygga skrev:
Vad har hänt med dina batterier? Jag märker att min LD går kortare per laddning (ca. 1 timma) på senare tid men laddar också under kortare tid ( lite drygt en timma). Är det vad du också upplever eller har du större problem?
Jag upplever samma sak som dig, går ca 1h och laddar snabbare (märkligt). Om batterierna inte är så dyra så är skulle det vara kul att byta och testa klipptid och laddtid på dessa PBQ.
 
Kylan förbättrar ju inte prestandan på blyaccar.
Har ni testat o köra en recond i tex en Ctec laddare?
Annars som någon nämnde, se till att reklamera innan garantin går ut.
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
[video=youtube_share;bGLdU1TCrR8]http://youtu.be/bGLdU1TCrR8[/video]En liten film med anledning av att Bosch Indego 10 äntligen dykt upp i butikerna men att de av de första filmerna att döma låter ganska mycket, både från framdrivningen men framför allt klippmotorn. Landroid är ju närmast ljudlös i jämförelsen främst när det gäller klippmotorn, endast ett frasande när den skär av gräset hörs. I övrigt gör jag inga jämförelser då Boschen har betydligt mer intelligens i sig vad jag förstår.
 
Redigerat:
peternicklas
Det måsta vara något fel på de som ligger på film på Youtube. Låter som ett lager har skurit. Fixar de inte till det så är Bosch Indego inget allternativ för mig. Kanske fel att jämföra med en Landroid som är den tystaste klipparen på marknaden.
 
Min tomt lutar en del o klipparen vill oftast vara i den nedre ändan. Därför undrar jag om det ginge göra en normal slinga och en utökad som man slår till med en brytare av nåt slag. Tips på brytare?
 
ixxe skrev:
Min tomt lutar en del o klipparen vill oftast vara i den nedre ändan. Därför undrar jag om det ginge göra en normal slinga och en utökad som man slår till med en brytare av nåt slag. Tips på brytare?
Gjorde exakt en sådan i våras. (Älvstomt, hög- och lågvattenslinga). Köpte en 1-polig on/on brytare på Clas Ohlson för några tior. Det räcker med EN brytare. På andra sidan löser du bara ihop ett "T" och fördelar med självvulkande tejp. Funkar kanon :)

Kolla post #1306 http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/193833-worx-landroid-88.html#post1550192

Brytare art.nr 12-687 (29:)
http://www.clasohlson.com/se/Miniatyromkopplare/Pr120687000
 
Redigerat:
Hur har du löst det rent praktiskt, ser att du har brytaren ovan mark, hur blir det när landroiden ska ta sig hem på kabeln
 
ixxe skrev:
Hur har du löst det rent praktiskt, ser att du har brytaren ovan mark, hur blir det när landroiden ska ta sig hem på kabeln
Har dragit parallella kablar till stolpen (som till en ö ungefär) som ligger c:a 1,2 m innanför yttre slingan. Började med 0,5 m, med då fick LD inte tillräckligt med utrymme att backa när den krockade med stolpen.
 
aha ok har funderat på hur öar funkar, så landroiden följer inte slingan runt en ö om ön inte är första punkten den träffar på när den letar efter slinga för laddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.