Reglaget till golvvärmen har gått sönder så jag tänkte byta det, nu undrar jag bara hur jag ska koppla in det. Svart på L och den vita till N? Ska någon kabel in på H?

Hur det ser ut idag:

WP_000492.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_000495.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_000498.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_000504.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingsschemat för det nya reglaget:

WP_000493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • WP_000501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ett foto på den gamla framifrån kanske? så man se vart trådarna låg på den gamla.
 
Byter du till ett exakt likadant? Har du ingen golvgivare inkopplad?

Det ser ut som om varken nolla eller jord är inkopplade, medan skissen visar att nolla krävs.
 
Sitter en trafnsformator till golvvärmen sedan också, jag är inte direkt något elektriker så jag har dålig koll på hur det är kopplat.
 
Nej, jag byter inte till en exakt likadan. Det kanske inte går att koppla in den här jag har köpt, det är en elektrisk termostat jag har köpt. Idag ser det nästan ut som en vanlig dimmer som sitter där.
 
Du får lägg till en blå tråd från nollan och dra till N på termostaten.
Fasen (svart) på L och styrtråden (vit) på H.

//Patrik
 
Ja visst ser den gamla ut att vara en dimmer, medan kopplingsschemat för den nya ser ut att vara en termostat. Kommer det att fungera? Dvs med termostat kommer golvet få full effekt till dess att rätt temperatur uppnåtts. Då behövs även en givare.
 
  • Gilla
Björn72
  • Laddar…
Hmm, ja det står ju faktiskt även vad som ser ut att vara "Lysdemper". Ett norskt ord för dimmer? Det ser lite konstigt ut hela installationen. Det fanns en trafo, är det 48V-slingor? Jag är lite väl obekant med de grejerna för att ha koll.

Edit: Efter googling på ordet så måste det vara en dimmer. Såg ganska händig ut. ELKO... :rolleyes:

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Det borde väl kunna funka hyggligt med en termostat som har rumsgivare, fast då bör det väl vara en termostat som inte bara kör av/på "långsiktigt" utan pulsar av/på "kortsiktigt" och reglerar förhållandet mellan av och på för att få rätt temperatur.

Med "kortsiktigt" menar jag några sekunder och med "långsiktigt" menar jag flera minuter.


D.v.s. termostaten bör vara avsedd just för att styra golvvärme eller liknande och kunna jobba utan givare vid själva värmekällaren. De som greppade reglertekniken bättre har säkert koll på vad en sån styrburk heter (PI-regulator? PID-regulator?)
 
Patrik_Hed skrev:
Du får lägg till en blå tråd från nollan och dra till N på termostaten.
Fasen (svart) på L och styrtråden (vit) på H.

//Patrik
Kopplade in såhär, med den första blå tråden jag kopplade in fungerade det inte, men det gjorde det när jag istället tog den andre blå tråden. Fast det var en sanning med modifikation för det som fungerar är att lampan på termostaten lyser men den ger ingen värme till golvet.

Såhär ser trafon ut i rummet:

WP_000425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att testa en vanlig dimmer för att se vad som händer. Känns dock lite konstigt med ett dimmervred som justerar golvvärmen. Själv har jag aldrig använt golvvärmen under den tiden jag bott här men jag vet att där var värme för det var det på visningen jag var på. Själv har jag varit för snål för att använda golvvärmen. Men eftersom rummet är väldigt kallt tänkte jag dra igäng värmen där innan jag sätter på det vattenburna.
 
Du måste ju givetvis koppla ihop alla tre blå.... du kan ju inte ta bort en när det varit ihopkopplat innan. :banghead: Nu har du ingen nolla till trafon.

Jag fattar inte hur det där har funkat med dimmern. Jag har bara pysslat med 230V golvvärme (bytt en trafo till 48V, men det är allt), men jag utgår från att det är även en termostat till sån golvvärme. Någon säger nog till snart annars.

//Patrik
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Ja, och du märker att jag inte ska syssla med något mer avancerat än att koppla in några trådar när det gäller el:). Jag förstod det som så att jag skulle lägga till en tråd till reglaget. För att nästan dumförklara mig igen, menar du att jag ska dra exempelvis wago koppling på de nuvarande blå och sedan dra en tråd därifrån och till reglaget? Eller menar du att jag ska dra en helt ny nollan tråd till dosan?:surprised:
 
Redigerat:
Locos skrev:
Ja, och du märker att jag inte ska syssla med något mer avancerat än att koppla in några trådar när det gäller el:). Jag förstod det som så att jag skulle lägga till en tråd till reglaget. För att nästan dumförklara mig igen, menar du att jag ska dra exempelvis wago koppling på de nuvarande blå och sedan dra en tråd därifrån och till reglaget? Eller menar du att jag ska dra en helt ny nollan tråd till dosan?:surprised:
Svar, ja. :)

//Patrik
 
Det ÄR en dimmer du tidigare haft. Det borde alltså fungera likadant som förut om du kopplar in en ny dimmer.

Se till att dimmern klarar minst 500W (500 VA) och är avsedd för "halogenlampor med tung transformator". Genom att välja en sådan dimmer så får du en som fungerar med en klassisk tung transformatir vilket är vad du visat bild på.

Om det är golvvärme endast i ett rum så kanske det är tänkt att köras med fast inställd effekt medan den vattenburna värmen tar hand om regleringen? Jämför att termostaten för vattenburna värmen klarar att reglera så att det blir lagom varmt oavsett om du kör spisen på max och har alla möjliga maskiner igång, eller om allt annat är avstängt.

(Jämför med hur jag reglerar värmen i stugan: om det är minusgrader ute så ställer jag värmepumpen på max (+30) och termostaten till den vattenburna värmen reglerar hur mycket vattenburen värme som krävs för att hålla vettig temperatur).

Om din vattenburna värme ser till att det är ungefär lika varmt inne hela tiden så kommer golvet att vara ungefär lika varmt hela tiden när dimmern står stilla på ett fast (valfritt) läge. I praktiken så kommer du alltså ställa hur varmt golvet ska kännas med ratten, men du måste komma ihåg att skruva av golvvärmen på försommaren när det blir så varmt att det inte ens behövs ett par hundra watt för att värma hela huset.
 
OM du ger dig på att prova med en dimmer så tänk på att detta är en traditionell järnkärnetransformator. En dimmer till den skall vara avsedd för det, INTE för elektronisk transformator. De för elektronisk trafo är lite mer avancerade och brukar vara dyrare (som du alltså inte skall ha).

Det är inget konstigt att dimma golvvärmen, det är precis samma sak som att dimma 12V lampor som är inkopplade på transformator. Med skillnaden att belysningstransformatorer numera i princip alltid är "elektroniska".

yxis hann före.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.