Gällande liten förstärkare så skulle jag nog köpa typ en sådan http://www.digitalcompaniet.se/produkt/DYNAVOICE-SPARK-2 då du har en riktig ringkärnetrafo i denna förstärkare. Ger betydligt mer kraft till högtalarna.

Sen skulle jag satsa på ett par marinhögtalare i badrummet eftersom det är en ganska fuktig miljö.

Sen kan jag säga att de billiga Bluetooth enheterna för att streama ljud trådlöst är bara skit "enligt min egen erfarenhet" har själv en belkin (totalt värdelös). Du får inget bra ljud och ingen lång räckvid. Vill du ha bra ljud så är det kabel som gäller eller typ något som denna http://www.ljudochbild.se/test/chord-chordette-gem har både bra ljud och lång räckvid. Men den kostar ju en del så det är säkert inget alternativ. Sonos kanske har något system som kan funka. Men det bästa är att testa innan man köper.
 
sukram78 skrev:
Gällande liten förstärkare så skulle jag nog köpa typ en sådan [länk] då du har en riktig ringkärnetrafo i denna förstärkare. Ger betydligt mer kraft till högtalarna.

Sen skulle jag satsa på ett par marinhögtalare i badrummet eftersom det är en ganska fuktig miljö.

Sen kan jag säga att de billiga Bluetooth enheterna för att streama ljud trådlöst är bara skit "enligt min egen erfarenhet" har själv en belkin (totalt värdelös). Du får inget bra ljud och ingen lång räckvid. Vill du ha bra ljud så är det kabel som gäller eller typ något som denna [länk] har både bra ljud och lång räckvid. Men den kostar ju en del så det är säkert inget alternativ. Sonos kanske har något system som kan funka. Men det bästa är att testa innan man köper.
Vad är en så kallad ringkärnetransformator för något? Jag menar den är på 2x30 RMS Watt, vilket säkert är äkta 30w, jämnfört med andra som kanske inte är äkta watt. Höll på mycket med bilstereo och minns MDS som skröt med deras 1000watts högtalare men som ändå inte spelade ifrån t.ex. Pioneer på 300w :D

Funderar även var 3,5mm ingången är på den där förstärkaren du visade? Ser mycket trevlig ut rent allmänt! :)

Marina högtalare är redan beslutat att det kommer att bli! :)
 
Ringkärnetransformator är en transformator som är som en ring. Det är mindre förluster än i en vanlig transformator. Används ofta i lite bättre förstärkare.
Det är ju en förstärkare som matas med 230V in och sedan transformeras spänningen ner till avsedd spänning för denna förstärkare. De förstärkare som du kikat på har en separat nätadapter som är betydligt enklare och klenare. Förutsättningen för att få bra ljud är att man har ordentlig med effekt in och det får man inte med så klena nätadaptrar.

Gällande 3,5mm ingången så är det bara du använder en sådan http://www.kabelbutiken.com/adapter-tele-3-5mm-hona-2x-rca-hane eftersom denna förstärkare bara har "rca kontakter".
 
Tänker direkt på frågan, eftersom den är så mycket mer effektiv så borde värmeutvecklingen också vara högre!? Eftersom jag tänkt ha den i ett "slutet" skåp i badrummet så är jag lite orolig för just detta. Vet du hur varm den blir?

Låter onekligen lovande! :)
 
sukram78 skrev:
Jag förstår, tyvärr så vet jag ej hur varm den blir. Men jag skulle nog ställa förstärkaren på en plats där det är lite öppet och sedan koppla den till en högtalarväxel som du kan bygga in. Där kan du sedan styra volym till olika högtalare i huset. [länk]
Jag får ta och fundera hur jag ska göra, har varit helt inne på att ha en anläggning i badrummet och en som man sen kan ha för kök/matplats och uteplats med högtalarväxel. Detta så man får vara helt för sig själv i badrummet så ingen kan komma och förstöra genom att byta låt eller helt sno stereon till köket! :) Får fundera hur jag ska ta och göra!

sukram78 skrev:
Annars finns ju detta alternativ [länk]
Hade jag inte varit så anti Apple och deras egna dock-kontakt, som dessutom nu iom iPhone 5 kommer att bytas ut enligt rykten man läst. Varför kan inte alla bara enas o köra samma standard på kontakt?! Ajja, det kan bli ett krig som jag inte är intresserad av att beblanda mig i! ;)
 
Det har inte varit riktigt så lugnt på byggfronten som det verkar, bara brist på tid och energi att uppdatera här!

Musiken har jag dock inte hunnit lägga så mycket tid på, så där har inget nytt hänt! :/

18:e Augusti 2012:

Det blev en sväng på Beijer då jag kvällen före kapade reglarna för korta!


DSCN1491_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått upp OSB skivorna och gipsar sista väggen i lilltoan!
DSCN1497_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmar skarvremsor och kör avfuktare för snabbare torktid!
DSCN1500_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSCN1493_600x450.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
19:e Augusti 2012:

I lilltoan går det vidare, spacklas och slipas.
DSCN1501_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även väggen mellan kaosrummet börjar det hända grejjer med, isoleras...
DSCN1504_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...samt skruvas upp OSB skivor!
DSCN1507_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
26:e Augusti 2012:

Fick ett tips i en annan tråd angående hur jag skulle få vattenrören stabila då de kommer ur väggen. Uponor har bockade plåtar men LK har inte det. Så jag tog saken i egna händer och bockade kanten!

Tack till Mikael_L !

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/198340-avloppsror-ur-vagg-till-kommod.html

DSCN1523_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1:a September 2012:

Har varit två veckor fyllda av jobb så hemma har som synes inte hänt alltför mycket!

Kom dock hem till en tapetserad lilltoa! :)
DSCN1524_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommoden kommer ihopskruvad vid leverans, värsta lyxen! :D
DSCN1526_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Montera upp kommoden på väggen, den ska sitta ordentligt, så kör med 6,0x90mm skruvar i reglarna som är monterade i väggen!
DSCN1527_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSCN1531_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Färdig" lilltoa, klinkret som ska in här och i hallen syns i hörnet. Bara resten kvar då! :)
DSCN1533_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ville göra upp en mysig eld i gillestugan på kvällen, men fläkten levde om något fruktansvärt, visade sig att den är upphängd på 3st gummibitar per sida, och en gummibit har gått av så fläktbladen slår i övrig konstruktion. Men vad löser väl inte silvertejp! ;) (Ny fläkt uppskriven på att göra listan!)
DSCN1537_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tackar så mycket om en riktigt inspirerande tråd.
 
rchusse skrev:
tackar så mycket om en riktigt inspirerande tråd.
Tack själv för de värmande orden! Riktigt härligt att det kan inspirera någon! :)
 
3:e September 2012:

Då var det dags få igen lilltoaväggen så man snart kan montera en dörr!! :D Dragit slangen för elen...
DSCN1544_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... samt ljudisolerat för (eller mot?) pluppar i vattnet ;)
DSCN1545_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det dags för att skruva lite gips i stortoan, minns inte varför jag hoppade dit men det var säkert en bra anledning! ;)
DSCN1547_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrat igenom gipset bakifrån för att få så tajt hål för vattenrören som möjligt!
DSCN1551_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så blire!
DSCN1553_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åter tillbaka på lilltoan, monterat OSB skivor!
DSCN1555_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker denna metod att skruva gips runt dörrar och fönster är bäst, men det var lite tajt för mig att komma in i lilltoan så tjejjen fick stängas in! Skruvar upp gipsskivan på ett par skruvar, speciellt runt dörröppningen där det ska kapas.
DSCN1557_450x600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågar gipset längs överkanten
DSCN1558_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjejjen fick mäta hur långt det var till sidan på dörröppningen och jag skar och knäckte. Sen fick hon skära längs insidan.
DSCN1560_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir superb passform på gipsskivorna varje gång! :D
DSCN1563_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var även och hämtade tröskeln till stortoan som varit på lack, får se hur länge färgen håller. Har lämnat in en nyinköpt ek-tröskel från Beijer på sprutmålning, passar bättre till golven! :)
DSCN1565_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikade även upp tak i lilltoan men hade missat att fota det!
DSCN1637_600x450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fasen vad ni jobbar på bra :) Är ju så att man blir sugen på att göra om väggarna hemma bara för att få det som man vill med kontakter och annat samt att få OSB i väggarna och inte bara gips som det är nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.