Ännu en teaser... Helgen är vigd åt familjen, nästa vecka åt att bygga en ny skorsten sedan ska det bli åka av vad gäller test!

lasermatare1.jpg
 
Mikael_L
Och jag har köpt en sån här:
H0038356103_steel-tape-measure-bt_artnr_356103-width304maxheight304.jpg
Som är specad till max fel ±0,6mm på 5 meters mätlängd.

I brist på annan referens får den vara referens. Men jag kommer sen lägga en del krut på att bedöma repeterbarheten och spridningen.

Och testobjektet står förövrigt på laddning ... ;)
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Ha, jag blev först med ett mätvärde :)
8,782 meter är avståndet mellan min mur som ska förses med belysning och den husväg som kabeln ska komma ifrån.
På tre mätvärden hade jag en spridning på 3 mm då jag höll mätaren i handen så troligen är det jag som har darrat till lite.

Belysningen av skärmed är bra och funkar fint i mörkret men det hadde varit kanon med bakgrundsbelysning av tangenterna.

I helgen ska jag arbeta vidare med muren så då ska jag testa vidare men den spontana kommentaren är "vilkten lattjo liten pryl"
 
Första spontana intrycket är mycket gott för själva distansmätaren. Skenan känns mindre viktig men tester får utröna dess vara eller icke-vara.
 
Kan meddela att paketet har hittat hit per igår och jag och de blåa verktygen har haft en liten mysstund med tända ljus i garaget för att välkommna de nya medlemmarna i familjen.
 
Mikael_L
Jag antar att det var du som satt där som ett tänt ljus... :D
 
Jag tror jag sparar detaljerna till testrapporten...
 
Vågar vi läsa den med folk omkring oss eller blir det verktygsporr på riktigt så att man får gå undan och läsa lite för sig själv? ;)
 
M
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Det är det sista du kan vänta sig från mig. Tycker Städje är självgod och ofta utelämnar alldeles för mycket i form av luckor i sina artiklar.
 
M
phl skrev:
Det är det sista du kan vänta sig från mig. Tycker Städje är självgod och ofta utelämnar alldeles för mycket i form av luckor i sina artiklar.

Då blir det intressant att få läsa en heltäckande artikel från någon som är ödmjuk då :)
 
phl skrev:
Det är det sista du kan vänta sig från mig. Tycker Städje är självgod och ofta utelämnar alldeles för mycket i form av luckor i sina artiklar.
Och här satte vi upp ribban högt... ;) Förväntningarna är enorma. ;)
 
Jag tror jag får prya en vecka på SP för att få ordning på rapporten...
 
miksil skrev:
Då blir det intressant att få läsa en heltäckande artikel från någon som är ödmjuk då :)
Precis, jag är perfekt. Möjligen saknar jag viss självdistans ;-)
 
  • Gilla
Jante och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
En liten mitt på vägen update.

Nu har jag lekt lite med prylen. Jag har ansträngt mig att mäta så mycket som möjligt på riktiga mätsituationer.
Och så har jag mätt nästan 400 mätpunkter på en försöksuppställning, så nu finns det lite material att analysera statistiskt.
Jag kommer publicera lite olika saker allteftersom det känns klart, men räknar med att kunna ge det första ungefär på tisdag.

Jag förstår att ni längtar att få veta vad vi tycker, men man kan helt klart lägga rätt många timmar innan det går att ge några mer kvalificerade slutsatser. jag vill ju ge ett mer genomarbetat omdöme än vad som vem som helst kan ge efter lite klämmande på en lasermätare i affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.