P
Skulle inte rekomendera en sådan på fasaden. Hyrde en och körde av vår trapp inomhus och den tar bort både färg och trä om man är lite oförsiktig. Dessutom kostar stålen en hel del och du lär köra sönder ett gäng på spikarna i panelen. Tror mer på att tvätta bort så mycket som möjligt och stålborsta,skrapa bort resten.
 
Ja, hyra en speedheater kanske?
 
Peter_K skrev:
Skulle inte rekomendera en sådan på fasaden. Hyrde en och körde av vår trapp inomhus och den tar bort både färg och trä om man är lite oförsiktig. Dessutom kostar stålen en hel del och du lär köra sönder ett gäng på spikarna i panelen. Tror mer på att tvätta bort så mycket som möjligt och stålborsta,skrapa bort resten.
Om man läser denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...5-lackfras-metabo-lf-724s-hur-bra-ar-den.html
Så är den guds gåva till fasadmålaren..! :)
 
Peter_K skrev:
Skulle inte rekomendera en sådan på fasaden. Hyrde en och körde av vår trapp inomhus och den tar bort både färg och trä om man är lite oförsiktig. Dessutom kostar stålen en hel del och du lär köra sönder ett gäng på spikarna i panelen. Tror mer på att tvätta bort så mycket som möjligt och stålborsta,skrapa bort resten.
Var ute nu och kollade, eftersom vi måste få trärent (pga den för täta akrylfärgen från 80-talet som inte andas och där med gör att det kan ruttna) gör det inget att en del trä åker med fräsen, när det gäller spikarna så sitter de endast på läkten och då mycket synligt, så går man bara över och slår in dom någon extra mm i trät så kommer de inte skada skären. Plankorna är spikade under själva läkten så dom är helt fria från spik.

:)
 
Så här ser fasaden ut idag, allt behöver nog bort och ersättas med en av dagens färger så trät kan andas och fasaden håller i 10-15år utan ommålning. ;)

bild-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är också om maskinen har skär både under och på sidan så den kan ta sidan på läkten samtidigt som man fräser plankan... :)
 
Redigerat:
Är fasaden målad med en akrylat så är det enda du behöver kolla så att den är grundad innan.
Är fasaden rutten någonstans?
Problemet med akrylatfärger är att dem inte är täta. En oljefärg är mycket tätare. Detta leder till att fukt kan vandra in och skada panelen. Färgen är däremot mer elastisk så fukproblem visar sig inte som på en oljefärg. Oljefärgen spricker om det kommer in fukt som får träet att svälla.

Är det grundat under så kan du måla med en akrylat direkt utan att fräsa bort all färg. Är det inte grundat så har du troligtvis många bräder som du bör byta. Då kanske det är värt att byta panel helt av. Det sparar nog en del tid, och kommer hålla längre.
 
Tyrström skrev:
Är fasaden målad med en akrylat så är det enda du behöver kolla så att den är grundad innan.
Är fasaden rutten någonstans?
Problemet med akrylatfärger är att dem inte är täta. En oljefärg är mycket tätare. Detta leder till att fukt kan vandra in och skada panelen. Färgen är däremot mer elastisk så fukproblem visar sig inte som på en oljefärg. Oljefärgen spricker om det kommer in fukt som får träet att svälla.

Är det grundat under så kan du måla med en akrylat direkt utan att fräsa bort all färg. Är det inte grundat så har du troligtvis många bräder som du bör byta. Då kanske det är värt att byta panel helt av. Det sparar nog en del tid, och kommer hålla längre.
Hej
De som målade huset när det byggdes 1980 är tyvärr döda och de vi köpte av har ingen aning, dom har inte rört fasaden under deras 11år.
Det finns några läkt som behöver bytas då de är ruttna, men det är inte så många.

Problemet är ju detta att falurödfärgen måste bort oavsett vad man ska göra för ingen annan färg fäster med slamfärg under, och det funkar inte att köra på med slamfärg igen då olje/akryl färgen inte släpper igenom slamfärgen till trät.
Fasadens trä verkar bra så byte av fasad är nog att slänga massa pengar i sjön :)

Billigaste och bästa lösningen lär vara att få så trärent det går och sen måla med riktig modern färg.

Såg i någon länk att en användare bedömde att han fräste av 1m2 på 10minuter, så tidsmässigt verkar fräsen rocka även om det skulle ta 30min för 1m2 :)
 
Redigerat:
Morden färg? Du menar rött eller? ;)

Förlåt, var tvungen... :S
 
Ingen aning om lackfräsen tar på sidorna av lockläkten på samma gång. Tog nämligen bort sidobladen väldigt omgående och reflekterade inte över detta. Först så fräste jag av färg från lockläkten även på sidan. Resultatet blev i mitt fall inget vidare. Det uppstod glipor mellan läkten och fasaden. Det berodde delvis på att tidigare färg var pålagd utan underarbete. Fasaden blev inte särskilt vacker sedd från sidan. Därefter togs all lockläkt bort och all färg, både lös som ojämn, frästes bort. Resultatet blev väldigt bra. Det tog sin tid men det hade tagit betydligt längre tid att skrapa för hand. Vill ändå varna för att lackfräsen både låter och vibrerar mycket. Jag var ytterst envis och körde dagligen flera timmar i sträck. Till sist gav vibrationerna mig symtom som liknar de som uppkommer vid karpaltunnelsyndrom. Det var minsann inte behagligt att vakna upp i natten pga. avdomnade händer. Med facit i handen så ångrar jag mig för att jag inte tog bort lockläkten redan från första början. Man sparar mycket tid vid fräsningen. Lockläkt kostar dessutom inte så fruktansvärt mycket pengar i sammanhanget. Mina blad räckte för ca 140 m2 yta, trots några avslagna spikhuvuden. Beställde ändå extra blad genom tyska Ebay. Troligen inga originalblad för de bladen har slagits sönder tämligen enkelt.
 
Lackfräsen har skär även på sidan så tanken är att man ska kunna ta det i samma svep. Jag tog dock bort mina då jag inte har lockpanel så det är bara kring fönster som det är aktuellt, och där lägger jag helt enkel fräsen på sidan. Men jag tror säkert att det funkar bra med sidoskären också. Mitt tips är att först, om möjligt, gå över fasaden med ett dorn och slå de spikar man åtminstone lätt hittar. Går man inte i spik så håller skären länge, men går man i så förkortas livslängden rätt ordentligt. Däremot så kan man snurra skären så man har fyra sidor per skär innan man måste byta. Jag köpte ett 10-pack för 300:-. Med två skär åt gången på maksinen blir det alltså 20 nya friska skär för 300:-. Varje gång jag bytt har jag sagt till mig själv att det är värt dom pengarna att byta lite oftare. Den går så vaaansinnigt fint med friska skär :) Så det är mina tips om du använder lackfräsen, kosta på dig att byta skären lite oftare så bli rallt mycket roligare! Och slå i de spikar du ser först, använd magnet om du vill vara noga och hitta alla dolda.
PS. Om du tänkt måla med slamfärg igen så är nog inte lackfräsen ett alternativ. Ytan blir väldigt fin så slamfärg fäster nog för dåligt. Vi har målat med linoljefärg, perfekt underlag för den! DS.
 
Ivenblixt skrev:
Lackfräsen har skär även på sidan så tanken är att man ska kunna ta det i samma svep. Jag tog dock bort mina då jag inte har lockpanel så det är bara kring fönster som det är aktuellt, och där lägger jag helt enkel fräsen på sidan. Men jag tror säkert att det funkar bra med sidoskären också. Mitt tips är att först, om möjligt, gå över fasaden med ett dorn och slå de spikar man åtminstone lätt hittar. Går man inte i spik så håller skären länge, men går man i så förkortas livslängden rätt ordentligt. Däremot så kan man snurra skären så man har fyra sidor per skär innan man måste byta. Jag köpte ett 10-pack för 300:-. Med två skär åt gången på maksinen blir det alltså 20 nya friska skär för 300:-. Varje gång jag bytt har jag sagt till mig själv att det är värt dom pengarna att byta lite oftare. Den går så vaaansinnigt fint med friska skär :) Så det är mina tips om du använder lackfräsen, kosta på dig att byta skären lite oftare så bli rallt mycket roligare! Och slå i de spikar du ser först, använd magnet om du vill vara noga och hitta alla dolda.
PS. Om du tänkt måla med slamfärg igen så är nog inte lackfräsen ett alternativ. Ytan blir väldigt fin så slamfärg fäster nog för dåligt. Vi har målat med linoljefärg, perfekt underlag för den! DS.
Tack för tipsen låter kanon.
Vår panel har endast spikar väl synliga och i raka rader uppe på läkten så slå in dom lär inte bli något problem.
Har tänkt måla med riktig färg så man slipper måla igen efter 5år :)
//Lello
 
Nu har jag kommit till insikt att jag måste ta in någon firma som gör detta jobbet åt mig, kommer bli alldeles för mycket jobb att göra allt själv.

Några tips på hur jag ska gå till väga?

Några frågor:
1. Ska man ta in några polacker som skrapar hela fasade trären och sen anlita en riktig målare?
2. Eller ska man låta polackerna göra hela jobbet?
3. Eller ska man låta en riktig målare göra allt?

Några erfarenheter?
 
Riktig målare? Jag skulle valt en riktig målare oavsett nationalitet ;)
 
Skrapa husfasader trärena är väl ett riktigt okvalificerat slavjobb? Finns det inga ungdomar i behov av sommarjobb eller någon sportförening som behöver tjäna extra pengar. Du kanske kan få en förening att göra det till billigt fast pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.