Hej alla glada husägare :)

Jag har sedan tidigare funderat över om jag ska gå över fasaden med en Lackfräs för att få bort all gammal färg (Förra ägaren har målat falurödfärg uppe på akrylatfärgen se tidigare inlägg här: http://www.byggahus.se/forum/fasad/200110-forra-agaren-har-malat-falurodfarg-ovanpa-oljefarg.html )

När jag pratade med killen i Flugger butiken så hade han en fundering kring hur ytan blir efter lackfräsen, han sa att om den blir "för bra" alltså för jämn så kan färgen efter några år börja släppa för underlaget efter lackfräsen blir för glatt.

Då är frågan hur blir fasaden efter en övergång med lackfräsen, antar att träts ålder inverkar på hur ytan blir. Denna fasad är 33 år gammal och har på några ställen börjat ruttna under färgen (ej så mycket så man behöver byta hela fasaden)

Vad tror vi?

Glada hälsningar Lello
 
Kan du inte köra speedheater den är ju mildare för fasaden?
Jag hade kört linoljefärg. Efter att ha målat med det förstår jag faktiskt inte varför man skall välja någon annan färg med undantaget att det är sjukt mycket jobbigare fysiskt.
 
Jugend skrev:
Kan du inte köra speedheater den är ju mildare för fasaden?
Jag hade kört linoljefärg. Efter att ha målat med det förstår jag faktiskt inte varför man skall välja någon annan färg med undantaget att det är sjukt mycket jobbigare fysiskt.
Tror det skulle ta alldeles för lång tid för mitt tålamod ;)
 
:) all respekt för det.
Jag har fortfarande inte förstått skillnaden på lackfräs och elhyvel och ser fram emot något svar på den frågan. Men jag förstår om man inte orkar med speedheatern ... Linoljefärg är dock sjukt bra. Extremt nöjd med det.
 
:)
I tråden som jag länkade till finns alla info om lackfräsen, misstänker att skillnaden är att lackfräsen tar både plant och samtidigt på sidan och framtill... :)
 
Men kan du inte måla med linoljefärg då? Det är ju lite jobbigare men den kommer ju aldrig att trilla av.
 
Vill ha blankt läääääänge :)
 
ger mig! :D
 
Jag gick på en vägg med koppstålborste på vinkelslipen, blev lagom lurvigt, grundoljade hela väggen, oljegrundfärg och sedan akrylat för kulörbeständigheten.

Är bara en 3 år sedan men jag kan rapportera om en sådär 10 år hur det blev.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag gick på en vägg med koppstålborste på vinkelslipen, blev lagom lurvigt, grundoljade hela väggen, oljegrundfärg och sedan akrylat för kulörbeständigheten.

Är bara en 3 år sedan men jag kan rapportera om en sådär 10 år hur det blev.

Protte
tack för tipset, din bedömning är alltså att man behöver rugga upp ytan innan man målar? :)
 
Den gamla färgen satt så dåligt att den måste bort, stålborsten gjorde ytan lagom lurvig ungefär som råsågat.
lackfräs tror jag inte på, så rak panel finns inte.

Protte
 
Lello skrev:
Tror det skulle ta alldeles för lång tid för mitt tålamod ;)
Tyvärr så finns det nog inga genvägar om man vill ett bra resultat. Allt tar tid och speciellt det du skall göra. Antingen bort med skiten och börja om från början med ett komplett system eller så kan du låta det vara som det är, tyvärr.
Själv skulle jag aldrig välja något annat än ren och äkta oljefärg. Absolut inte någon sk "alkydförstärkt oljefärg" som dom försöker lura i en att det är ren oljefärg.
 
Exakt. Kör speedheater - ett oerhört jobb men det blir snyggt. :D
 
Nu har jag kommit till insikt att jag måste ta in någon firma som gör detta jobbet åt mig, kommer bli alldeles för mycket jobb att göra allt själv.

Några tips på hur jag ska gå till väga?

Några frågor:
1. Ska man ta in några polacker som skrapar hela fasade trären och sen anlita en riktig målare?
2. Eller ska man låta polackerna göra hela jobbet?
3. Eller ska man låta en riktig målare göra allt?

Några erfarenheter?
 
Vad ser du för motsatsförhållande mellan polacker och "riktiga målare"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.