Nu kommer det som lorens väntat länge på: Hur trappan fälls ihop. Här är trappan som vanligt:
 
  • CIMG3563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är den ihopfälld:
 
  • CIMG3564.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här är mattan nere med. Notera att eftersom jag glömde använda 70-regel på ena sidan (vilket jag till och med skrev att jag skulle göra eftersom trappan flyttades på) så är mattan precis för bred. Det röd-gråa som ses under trappan är ett hårdare skikt som skall fördela kraften över en större yta när någon faller ner på mattan. Detta för att det skall teoretiskt gå att falla fem meter och landa på hälarna utan att slå i golvet. Jag skall kapa av en bit på den och på mattan. Eventuellt så ber jag HGB sy om fodralet med, men det lär kosta en slant, så det avvaktar jag med ett tag:
 
  • CIMG3567.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
CarolineC och 3 till
  • Laddar…
Äntligen.... :)

Undrar om inte detta är ett av de sjukaste projekten som visats upp här, och definitivt ett av de mest väldokumenterade. Hoppas ni får mycket glädje av dina investerade timmar, blod, svett och tårar!
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Även om jag själv aldrig skulle få för mig att bygga om en fullt fungerande trappa sådär bara för att få plats med en klättervägg, så gillar jag att folk bygger om sina hus så att de passar dem själva och deras livsstil, istället för att tänka på vad det gör med andrahandsvärdet eller hur många färre spekulanter det blir den dagen man ska sälja. Lev i nuet!
:)
 
Stående ovationer Roland1972! Du har all min respekt, nu väntar jag bara på en inbjudan om att få provklättra. ;)
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Kan inte annat än älska denna tråd! Ett helt galet & samtidigt underbart projekt från början till slut! Mycket bilder på bygget. Hoppas ni får många härliga stunder med klätterväggen!
 
Sååå jä.la läckert. Blir helt impad av detta tokroliga projekt :wow: Saknar en lika fin översiktsbild uppifrån som i inlägg #48
 
Tack tack! Det är mycket skönt att äntligen kunna klättra på den! Visserligen är det lite småfix kvar (läs: lister, målning, betsning :)), men i det stora hela finns det iaf en fungerande trappa, och en fungerande klättervägg.

Jag kom på att pelarna under avsatsen borde sitta lite bättre. Fram med betongborren igen och dit med betongexpanderbult och vinkeljärn:
 
  • CIMG3570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen såg jag att jag visst hade glömt att ta bort skruvarna som höll stagen mellan pelarna innan jag tog bort dem. Fram med kapen och såga:
 
  • CIMG3572.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3573.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stag som skulle hållit fast i överkant, men som aldrig blev fastsågad igen när jag bytte pelaren ytterst under den övre trappbiten, fick sågas bort med:
 
  • CIMG3574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3575.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den (staget från föregående post) skruvades fast med vinkeljärn på ett närliggande ställe där den inte var ivägen lika mycket :)

Som synes på bilderna ovan så är det en röd heltäckningsmatta som verkar undanskuffad i hörnet. Det är toppskiktet från nedslagsbädden. Eftersom jag inte tänkte efter före när jag beställde den så blev den precis lika bred som mellanrummet. Eller, den blev till och med 2 cm bredare. Med tanke på hur styv den är (tänk heltäckningsmatta pålimmade på 3 lager styvt liggunderlag som också det är hoplimmat) så gick det inte att få ner mattan alls. Men det är ju dragkedja på mattan, och topplagret satt inte fast mot skumgummit, så det var bara att ta ut den. Nu kom nästa fråga då: hur skall jag få den att inte vara så himla bred? Låna världens största sax och klippa av den? Ta sticksågen? Så här var det iaf innan jag började:
 
  • CIMG3576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3577.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom jag på att mitt favoritverktyg måste vara det enda jag har som funkar riktigt bra när det skall till ett fint snitt; Japansågen!!!!!:
CIMG3579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CIMG3580.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det gick galant!

Sen blev det knivigare. Skumgummi var inte ett material att såga i med japansågen. Iaf inte när det är 40 cm tjockt. Men jag prövade en morakniv jag hade som var tämligen oanvänd. Den hade tillräcklig skärpa för att skära i skumgummit:


Sen var det bara att karva på tills det blev klart (även om det på bilden bara är halvklart):
 
  • CIMG3582.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG3583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars kanske en isoleringskniv fungerar?

isoleringskniv.jpg
 
Det skulle den säkert kunna göra. Men jag har ingen :)

Det blev till att såga av en bit till av det övre hårdare lagret. Snart skall jag försöka ta en bild uppifrån med. Hittills har det varit svårt då det inte gått att arrangera så att en vuxen kan vara där uppe och ta kort... Måste försöka lösa så att det går att gå upp även om trappan är borta. kanske sätta stora grepp längs sidan och fixa så att det går att klättra över räcket vid behov? En lösning börjar funderas fram i mitt huvud.. Köpte lister idag. Det är nästan lika bra som att ha fått upp dem där de skall sitta. Men bara nästan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.