Våra barn surfar friskt på både sina egna och våra datorer och sedan en tid har jag letat efter något slags system för att hindra dom från att förstöra allt för mycket (ta bort filer, ändra systeminställningar osv). Begränsningar för program och surfning har jag men inte filhantering. I gamla NT gick det att styra behörigheter ner till minsta detalj men jag har inte hittat detta i Win 7.

Hur gör ni för att slippa reda ut varför det plötsligt poppar upp hundratals miniräknare på sonens skrivbord eller för att få tillbaka startknappen som hamnat uppe i högra hörnet för att ta några exempel? :)
 
Kör Linux... ;) (Där allt sådant här är åtgärdat sedan sjuttiotalet).

Annars så finns alla funktionerna som du är ute efter i Windows oxo (annars hade det inte funkat i storföretagsmiljö) men att hitta dem är värre. Det du letar efter är "(local) group policy" och "lockdown" så om du börjar googla på exv. "windows 7 lockdown" och liknande så hittar du bra ingångar.
 
Ge dem egna konton utan adminrättigheter.


Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Lösenord på den egna datorn kan ju vara en början så att dom håller sig till sina egna.

Vilket påminner mej om följande incident:

Kom ner till kontoret en morgon och satte mej vid datorn, på skärmen fanns en typisk Windows statusruta och i den stod det:

Deleting all files.. done in 1 second(s)

Medan jag i panik och med vidöppna ögon frenetiskt famlade efter musan för att klicka på Cancel och kanske rädda åtminstone ett par filer, hörde jag min äldsta dotter skratta hysteriskt i bakgrunden. Det var hennes utstuderade fejk.

Så lösenord, som sagt, och tag bort Photoshop!!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Är man lite "händig" är det en bra lösning att köra på virtuella maskiner (=avbild), typ VMware. I VMware Player (som är gratis) kan man skapa virtuella instanser av t.ex. Windows.
Peka om sökvägar till ett NAS så alla personliga filer, bilder, musik, etc. hamnar där och installera de program som ska finnas. Ta sen en kopia (eller en snapshot om du har VMware Workstation) och sätt datorn att starta upp denna avbild.

Den kommer att fungera precis som en vanlig dator med skillnaden att du när som helst kan gå tillbaka till originalläget om något går snett.
Det är ju också bra om man t.ex. får virus eller råkar avinstallera något man vill ha kvar.

Installerar man något nytt behöver man ju dock ta en ny kopia!

Mvh,
Anders
 
Se till att börja med till att de har egna konton och lösenord, givetvis utan att ha administratörsrättigheter.

Program som jag kompletterat med:
Time monitor - för att styra när och hur länge de kan vara påloggade
http://www.time-monitor.com/
Programmet har dock den egenheten att tiden ofta är slut då datorn ska användas för skolarbete... :rolleyes:

K9 Web protection - för att styra vad de får surfa till
http://www1.k9webprotection.com/

Det här är enkla lösningar och beroende på hur kunnig man är kan man gå vidare.
Några uppslag här:
http://www.howtogeek.com/111239/the-best-ways-to-lock-down-your-multi-user-computer/
http://www.howtogeek.com/howto/10524/how-to-use-parental-controls-in-windows-7/

Har själv ingen erfarenhet av Windows 7 men visst måste det gå att sätta filrättigheter (ACL)!?
På Windows Server 2008 R2, som ju ska vara samma kodbas, finns det i alla fall.
 
Redigerat:
ACL har varit en grundsten sen NT3.1 så ja, det finns med även i W7 :)

Som påpekat börja med att se till att de kör som vanliga användare och inte med adminrättigheter.
 
Min erfarenhet efter att ha ansvarat för tusentals datorer i pedagogisk miljö i många år är att i en förutsägbar miljö så fungerar det bättre att låsa ner datorer, i övriga fall ger det oftast bara andra problem.

Vilka åtgärder som du ska ta beror på åldern på dina barn men att låsa ner filsystemet kan ge märkliga effekter om man inte är väldigt insatt i hur Windows fungerar så det rekommenderas inte.

Första rekomendationen är att de bara använder sina egna datorer.
Andra är så klart en bra återställningspunkt. Det är mer tidseffektivt än att försöka reda ut problem.
Och som skrivet av andra; inte adminrättigheter men det är väl en no-brainer :)

För mindre barn upp till kanske 7-8-9-10 år beroende på datorvana och ditt tålamod för hur ofta du vill återställa så är det nog klokt att ha en låst profil så skrivbordet, startmeny etc. alltid ser likadana ut.

Därefter så räcker det antagligen med att de är vanlig användare och att de kan återställa datorn själva när de ställt till något.
 
Min barn har alltid haft admin-rättigheter på sina egna datorer.

Hustrun är en annan sak..
 
  • Gilla
Bjurran och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Kör Linux... ;) (Där allt sådant här är åtgärdat sedan sjuttiotalet).
Förlåt mig för messerschmittandet, men enligt världens mest tillförlitliga uppslagsverk :rolleyes: Wikipedia (och mig själv) så var det där lite för mycket historierevisionism ;)

" 1991 skapade den finlandssvenske programmeraren Linus Torvalds en Unix-liknande kärna för PC-datorer som han släppte fri på Internet."

Linux alltså. Unix däremot fanns ju sedan länge då.
 
Kan bara instämma i att föreslå Linux. Stenstabilt, mycket svårare att ställa till saker i, enklare att använda, enklare att installera (förutom på min dator med 6 st monitorer...),
 
Carl_Elvis skrev:
Förlåt mig för messerschmittandet, men enligt världens mest tillförlitliga uppslagsverk :rolleyes: Wikipedia (och mig själv) så var det där lite för mycket historierevisionism ;)

" 1991 skapade den finlandssvenske programmeraren Linus Torvalds en Unix-liknande kärna för PC-datorer som han släppte fri på Internet."

Linux alltså. Unix däremot fanns ju sedan länge då.
Ja, jag vet. Jag var på comp.os.minix när en viss finlandssvensk postade sitt meddelande på dålig engelska, och har kört Linux sedan version 0.11. MEN, det var ju som sagt bara en nyimplementation av kärnan. API och framförallt då säkerhetsarkitektur var och är POSIX/UNIX. Och de enkla säkerhetsproblem vi ställs inför här fixades i UNIX på 70-talet.

Jag ber så mycket om ursäkt och lovar att skriva långa uppsatser med alla 'i'-n prickade och alla 't'-n överstrukna i fortsättningen. ;)
 
Jag tänkte tillägga att vad gällde annan barnkontroll, nämligen vad de faktiskt *gör* med datorerna så har jag implementerat social kontroll. De datorer som barnen får använda står i vardagsrummet, där man har koll på dem. (Och tyvärr därför inte får vara i fred, men, men, man kan inte få allt.)
 
Här har du klara poänger!
Sitt också gärna med och se vad de gör och hjälp till att konfigurera t.ex Facebook så att de använder datorn på ett klokt sätt.
Å detta gäller ju givetvis vilket operativsystem man använder...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.