Segge skrev:
Tjoa: Tack, tänkte inte alls på spridningen av luften utifrån storleken på ventilen.
Nu blev jag velig gällande ventilerna, finns det bättre allternativ, någon typ som Patrick E har som ska placeras mitt i rummet?
Med så lite luftmängd kan man i princip bortse från spridningsbild och istället koncentrera sig på ljud och utseende.
Du ska se donen varje dag och lyssna på dom. Ta något don du inte stör dig på visuellt med låga ljudvärden. Kolla in hemsidorna på Lindab, Swegon, fläktwoods, klimatbyrån.
 
Segge skrev:
Helt vanlig basic Autocad
Tjoa: Tack, tänkte inte alls på spridningen av luften utifrån storleken på ventilen.
Nu blev jag velig gällande ventilerna, finns det bättre allternativ, någon typ som Patrick E har som ska placeras mitt i rummet?
De don som jag har är köpta (offererade) genom Alig ventilation och heter på deras hemsida VST 100 (med luftriktare)
 
en liten fråga till er som installerat FTX, vad kostar det mellan tummen och pekfingret för
en normalstor villa med aggregat och installation?Går det även att flytta luft från tex där
man har en kamin till andra rum?
//
M
 
En kille som jag har haft kontakt med gällande dimensionering av ventilationen påstod att det inte är bara av ondo att ha tryckfall i rör, om man dimensionerar/projekterar korrekt innebär det att man inte behöver strypa lika mycket väl på donet.
Och donet sitter som bekant sist, dvs efter eventuella dämpare, och skapar man oljud där får man leva med det.

Jag är nån expert på området, men det låter som att det kan ligga nåt i det....
T.ex. om man fläskar på med stora kanaler överallt för att ha så låga flödeshastigheter som möjligt, och då får man inget tryckfall, och då måste man justera allt på donet, vilket även det skapar oljud....vad säger ni som kan mer om ventilation...
 
Det är sant att tryckfall i kanaler inte är av ondo men självklart finns ett undantag eller två. Det mest självklara är väl när tryckfallet i en kanal är så stort så att man inte för tillräckligt flöde i systemet med den fläkten som driver det hela även om donet är helt öppet. Har råkat ut för det några gånger men då har det varit fråga om radonsanering där man önskat betydligt större flöde än normer som tex BBR föreskriver kombinerat med diskret installation där man valt för klena kanaler. Mer vanligt är kanske att tryckfallet blir för stort för den fläkthastighet man önskar köra så man tvingas till en högre hastighet med mer aggregatljud som följd.

För de flesta/alla från och tilluftsdon finns ett datablad som (ex) där man man se ljudnivåer vid vissa flöden givet strypningen i donet och generellt är det nog så att en så öppen inställning som möjligt genererar minst donljud. Här kan det vara skillnad mellan olika don så om man har en lång kanal med flera don där man måste strypa de första donen hårt kan det vara läge att studera olika datablad för att se vilka ljudnivåer detta skulle ge. Likaså kan det ge vägledning om att dela upp kanalen i flera stammar, ev med strypning i kanalen, för att slippa strypa donen så hårt.

En idealisk installation är väl annars när tryckfallet i systemet är perfekt balanserat så önskat flöde nås vid varje don vid den mest ideala (tysta) doninställningen
 
Ser nu att jag glömde ett inte.. men ni förstod nog sammanhanget ändå....jag är inte nån expert... :)
 
Sådär, nu efter över ett års projekteringstid börjar det vara nära :D
Näe, tanken var att förra hösten skulle jag upp på vinden och jobba efter fönsterbyte, men fönsterbytet drog ut på tiden (tidsoptimist?) och så hände ett litet missöde som tog en hel del energi, tid och pengar. Men nu är det dax, ett år senare.
Är det något jag behöver ändra på, kan jag dra avluften via gamla avluft från självdraget i skorsten som nu är rätt kall då jag har fjärrvärme? Friskluft tänkte jag ta från framsidan då jag redan har ett hål i vägg i panrummet. Syns bättre på PDFen, bilden blev lite liten.
 
  • IMAG0295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldar du inte i pannrummet längre? Om du eldar där så behöver du tilluften till eldstaden kvar.
Vilket flöde ska/vill du ha till respektive rum? Eventuellt är stammarna lite klena med 125mm ? Och andra sidan så verkar inte boytan vara så jättestor?

Smaken är som baken, jag ville hellre ha vindsplacerat aggregat, men det kanske är trångt på din vind.
 
Det här med ventilation är inte riktigt mitt område men hittade lite rekommenderade flöden för respektive rum. Tilluft blev 8 för sovrummen, 5 kontoret och 10 vardagsrummet. Frånluft 10 tvättstuga, 10 kök, 15 bad. Vilket gav mig 31l/s på till och 35l/s frånluft. BOA är bara 100m² men kommer utökas med ca 15-20m² om något år så det ska med i beräkningarna.

Vinden har jag rätt bra med plats, lutningen är 1:2 så takstolarna är nästan 2,3m höga -spåndjupet, men jag känner ändå för vägghängt. Läste någonstans att även roterande ger kondens pga den höga verkningsgraden. Har dock ingen källa på det.
 
Redigerat:
Glömde ju svara på första frågan. Nej ingen eldning, den slocknade -99 och ersattes med fjärrvärme.
 
Okay, ja har man utrymmet till övers så kör på vägghängt, gällande kondensen så tror jag inte det, men har heller ingen källa på det.
 
Det blir lite trångt att få in aggregatet men när det väl sitter där så blir det nog bra. Kommer sitta ovanför pump och golvvärme fördelaren. Pannrummet är lite speciellt då det bara har en ytterdörr. Så förhoppningsvis kommer det inte höras mycket.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Segge skrev:
Det här med ventilation är inte riktigt mitt område men hittade lite rekommenderade flöden för respektive rum. Tilluft blev 8 för sovrummen, 5 kontoret och 10 vardagsrummet. Frånluft 10 tvättstuga, 10 kök, 15 bad. Vilket gav mig 31l/s på till och 35l/s frånluft. BOA är bara 100m² men kommer utökas med ca 15-20m² om något år så det ska med i beräkningarna.

Vinden har jag rätt bra med plats, lutningen är 1:2 så takstolarna är nästan 2,3m höga -spåndjupet, men jag känner ändå för vägghängt. Läste någonstans att även roterande ger kondens pga den höga verkningsgraden. Har dock ingen källa på det.
Hej!
Roterande avger inte kondensvatten som du måste dränera med slang som ett vanligt klassiskt aggregat med korsvärmeväxlare. Det kondensvatten som bildas släpper du ut med avluften ut.
Jobbar inom ventilationsbranschen som säljare, och kan rekommendera Fläkt Woods bostadsaggregat. smile.gif
 
Tack för tipset, ska kolla närmare på deras agg. I slutändan blir ändå vad jag får tag på via jobbet och pris som fäller avgörandet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Segge skrev:
Tack för tipset, ska kolla närmare på deras agg. I slutändan blir ändå vad jag får tag på via jobbet och pris som fäller avgörandet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Återkom om du vill ha hjälp. Dra ett PM till mig så kan vi diskutera mera.
Med vänlig hälsning,
Kristian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.