Hej!
Vi planerar att börja bygga hus hösten 2012 i Stockholms län. Någon i området med erfarenhet av att bygga med Myresjöhus, A-hus eller götenehus? Vi håller just nu på att titta på dessa tre husleverantörer och skulle behöva all hjälp vi kan få:)
Kostnad att bygga, har de hållt kalkylen, tidplan, problem, standard, innebär den ena mer tillval än den andra, tillmötesgående osv?? Hittar negativa inlägg om alla tre på nätet, men antar att det kan vara mycket olika beroende på var man byggt, skulle därför vilja höra om era erfarenheter just där vi planerar att bygga.

Tacksamma för svar!! :)
 
Har byggt med Götenehus dock ej i Stockholmsområdet.
Tittade bland annat en del på A-hus när vi var ute och ”skannade” marknaden. Jag upplever att Götenehus har genomgående högre standard än Myresjöhus och A-hus. T.ex. har Götenehus OSB skivor + gips i alla innerväggar. A-hus hade (när vi tittade på dem) endast OSB skivor i ytterväggar. Götenehus har t.ex. släta innertak och målade lister som standard, vet att detta är tillval på Myresjöhus.
Jag upplever även Götenehus som mer flexibla och kan bygga kundspecifika hus (egenritade). När det gäller A-hus så var de inte speciellt intresserade av detta utan hänvisade främst till att man kunde anpassa deras kataloghus.
 
<Spännande... vi är ju också i startgroparna. Har ni kommit vidare i er forskning. Vi tittar typ på samma leverantörer verkar det som
 
Nej, har tyvärr inte blivit klokare ännu...låter som om Götenehus borde ligga bäst till! Gillar dock Myresjöhus hus bättre, men de verkar ha en högre driftkostnad jämfört med de andra...vilket enligt mig borde väga högt!
 
Driftskostnaden kan du få ner bla genom byte till Alu-fönster, det har vi med i vår jämförelse alla leverantörerna.
 
Alu eller treram spelar väl ingen roll för driftkostnaden?
 
Vi bygger ett specialritat hus med Götenehus, dock ej i Srockholmsområdet. Du kan alltid ta en titt i vår husblogg där vi, efter förmåga, beskriver äventyret att bygga ett nytt hus. www.familjenbjorck.blogspot.com
 
Hej
Vi har precis byggt ett myresjöhus i stockholm och tycker det har funkat bra. Vi ritade en helt egen planlösning med annan fönstersättning, det var inga problem och inget som kostade något extra. Att lägga till isolerade innerväggar och osb etc gjorde vi i en del väggar, upplevde inte att det var någon stor extra kostnad. Vi hoppade över släta innertak då vi tyckte det var dyrt samt att det ofta blir problem med sprickor. Mitt tips är att få med allt som avviker från deras standard skriftligt i den slutliga beställningen för att undvika diskussioner. Hör gärna av dig om du har några mer frågor.
 
-Vi har byggt med Myresjöhus och har haft stora problem. Totalentreprenaden är ett skämt.
-3 grannar har också byggt med dem och haft en massa trassel, värst drabbad var familjen där byggarna bland annat fick några takstolar över!
-Det finns en artikel på nätet om ett Myresjöhus där plattan spricker och de vägrar åtgärda felet.
-Det finns en tråd här om ett Myresjöhus som sjunker och de vägrar åtgärda problemet.
-Det finns en tråd där dom dragit livsfarlig el
-Det finns en artikel här om att Myresjöhus stämmer sina kunder på det belopp de hållit inne med
-Vi har bevis för att de begår kontraktsbrott och lägger på LÅNGT mycket mer än avtalade 15% arvode på tillval och arbeten.

När vi valde husleverantör googlade vi runt och fann inte så mycket negativt om dem, men nu kryllar det av problemhus.
Känns Myresjöhus fortfarande som ett alternativ för er?
 
  • Gilla
MariLouise
  • Laddar…
Hej! Var har ni byggt? stad? Köpte ni tomt av Myresjöhus eller hade ni egen tomt? Länka gärna till trådarna.
 
Tråkig läsning, dessa länkar...
Myresjöhus kanske är för stora, ingen stor skada för dem om det går illa i enstaka fall. Dåligt.
 
Bygger nu med A- hus efter mycket jämförelser. Det som till
sist gjorde att vi valde À- hus var att de var de enda som kunde leverera en hyfsat välisolerad vägg (320 mm) med lågt u-värde (0,11) samtidigt som de kunde bygga helt utifrån våra egna skisser till ett rimligt pris. 400 mm i grunden och 500 i tak. Dessutom provtrycker de huset vilket jag tycker borde vara en självklarhet att alla gör. Ett otätt hus läcker ju både värme och man riskerar fukt i väggkonstruktionen. Ett bra provtyckningsresultat blir därför ett bra kvalitetsmått. Ska tillägga att vi bygger med delad entreprenad och det har funkat bra så här långt.
 
Jonengs - hur gör ni med arbetsmiljöfrågan? Vi skall också bygga med delad entreprenad och jag är lite osäker på hur vi skall gå tillväga.
 
jonengs skrev:
Bygger nu med A- hus efter mycket jämförelser. Det som till
sist gjorde att vi valde À- hus var att de var de enda som kunde leverera en hyfsat välisolerad vägg (320 mm) med lågt u-värde (0,11)
Har du räknat på hur stor skillnad det gör med U-värdet?
Det gjorde jag när vi valde och jag skulle nog säga att alla har så pass välisolerat att det inte spelar någon större roll.

Vårt Myresjöhus ligger på 0,16 om jag minns rätt och vi övervägde Faluhus som hade 0,13.
Jämför vi ditt A-hus mot mitt Myresjöhus så är skillnaden 0,16-0,11=0,05. På vårt 200kvm hus är det ca 200kvm väggyta. Medeltemperaturen i Stockholm (inte sagt att alla bor här men jag gör det) är ca 8 grader och vill man ha 22 grader inne så blir skillnaden 14 grader. Skillnaden mellan våra hus blir då:

14grader*0,05*200kvm=140W vilket blir ca 1200kWh/år. Nu har ju "alla" värmepump med COP>3 så det skiljer max 1200/3=400kWh på elräkningen. I vårt fall med bergvärme och golvvärme blir skillnaden 1200/5=240kWh/år.

Inget jag väljer hus efter... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.