Hej,

Kan någon reda ut dessa begrepp lite.

Vi har avtalat (ABS09) att entreprenör skall arbeta fackmässigt och enligt lag. Vi "missade" att skriva/se till att det blev ditskrivet att arbetet skylulle ske enligt monteringsanvisning för vi tänkte att det ingår i begreppet "fackmässigt".

Ett uppdrag var golvläggning. Nu har de lagt parkettgolv på ett sätt som inte följer monteringsanvisning och det blev en besiktningsanmärkning från vår besiktnignsman. Ändskarvarna ligger på sina håll mycket tätt, 5cm ca, och det skall vara 60cm enligt monteringsanvisning (berg och Berg golv parkett) och golvet ligger för nära väggen med risk för att det kommer spricka. Besiktningsmannen tyckte detta var ett fel men Entreprenören hävdar nu att vi inte avtalat detta utan att det är ok enligt bygg AMA.

Förvirring i mitt huvud?

Är det någonsin fackmässigt att inte följa monteringsanvisningar?
 
Be dem visa vilket avsnitt i AMA som stödjer deras påstående.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Be dem komma med en tioårig garanti på jobbet som är backat av ett försäkringsbolag, så att du är skyddad mot att de går i konkurs.
 
Som amatör har jag lagt ett 30-tal golv till mig själv samt släkt och bekanta. Läser naturligtvis bruksanvisningen på ett golv jag inte lagt innan - där står det alltid klart specificerat hur långt det skall vara mellan ändskarvar. Som besiktningsmannen påtalar kan golven sära på sig vilket jag själv sett på ett utställningsgolv där de haft skarvarna för nära varandra. Yrkesmän skall naturligtvis känna till detta och även förvissa sig om vilka mått som gäller för den golvtyp de lägger.

Fackmässigt är precis som du skriver utfört enligt monteringsanvisningen som följer med golvet!

Stå på dig och kräv att de lägger om golvet.

Gör om, gör rätt helt enkelt.
 
Redigerat:
Ja, vi kommer stå på oss.

En annan fråga: Vi kommer inom ett par månader att på veget bevåg ta entreprenaden i bruk. Vår advokat sa att vi bör fixa fram minst två oberoende opartiska vittnen som kan bevittna dagen innan att delen ej per det datumet är tagen i bruk. Vart hittar man sådana? ....kan besiktningsmän ställa upp, som man inte känner? Eller jurister.....det kan inte vara någon vi känner och det blir konstigt att fråga någon slumpad på gatan.....?
 
JOW skrev:
Be dem visa vilket avsnitt i AMA som stödjer deras påstående.

Om jag förstått dem rätt anser de att golvläggning inte ens finns med i ByggAMA.
 
Jag har ett bra utbildningsmaterial som jag fått från vår konsumentvägledare och där tas det upp vad som anses vara ett fackmässigt utförande. Enligt den texten så ska materialansvisningar från fabrikanten räknas in som en grund för fackmässigt utförande och där hänvisas också specifikt till en prop. (1989/90:77) I samma text hänvisas också att AMA räknas som en ribba för vad som anses vara god fackmässighet, men det faller på sin egen rimlighet att AMA kan innehålla anvisningar för varje enskild produkt inom ett område. Utan där gäller rimligtvis att tillverkarens anvisningar följs vilket också specifikt tas upp i materialet.
 
Jag kan ha fel, men opartiskt vittne borde räcka att det inte är en nära släkting. Dvs, en arbetskamrat eller granne eller kompis i största allmänhet borde duga.
 
Vi skulle inte känna vittnet så jah tror inte kompis funkar. Vi vill inte tvingas bråka om det i tre år också.
 
Då har jag fel.
 
Nej hempularen du har nog i princip rätt. Men om det går vill vi inte ta några risker att dra på oss fler debattämnen. Entreprenören vi råkat ut för är ju helt fantastiskt jobbig. Man borde väl kunna betala en tex besiktningsman som man hittar på webben för att kolla avtalet vad entreprenaden är och intyga att det per dag x var tomt...kanske? Jag lyckas inte hitta någrs " vittnen" på samma sätt som dessa finns när man gifter sig.
 
Er byggare har ju rent skrattretande argumentation. Kan ha fel, men jag tvivlar att bygg-ama tar upp hur man skall slå i spikar. Kanske är helt ok att lämna dem halvislagna med den argumentationen.
 
magnu skrev:
Be dem komma med en tioårig garanti på jobbet som är backat av ett försäkringsbolag, så att du är skyddad mot att de går i konkurs.
Hummmm.....vi har abs09 avtal, däri ligger ju garanti. Jag är lite intresserad av att följa upp din kommentar. Kan vi kräva detta? I efterhand altså.......vi har ju inte avtalat att garanti skall backas upp av en försäkring......
 
Enbart det faktum att golvet ligger för nära väggarna (golvet är för stort) bevisar avsaknaden av fackmannamässighet och som tidigare nämnts det är leverantörens anvisningar som gäller i alla lägen.
 
Byggis1976 skrev:
Hummmm.....vi har abs09 avtal, däri ligger ju garanti. Jag är lite intresserad av att följa upp din kommentar. Kan vi kräva detta? I efterhand altså.......vi har ju inte avtalat att garanti skall backas upp av en försäkring......
Njae,
Jag har en uppfattning, hur jag tror att det är, men om juridiken stämmer vet jag inte. Kolla med någon mer än mig innan du tror på det jag skrivit.

En seriös byggfirma har en ansvarsförsäkring för alla jobb. Den försäkringen täcker jobb och reklamationer under det som är lagstadgad reklamationstid. På byggjobb har du i regel 10 års reklamationsrätt, lite sämre än garanti, som folk normalt svänger sig med. Ansvarsförsäkringen har en självrisk, jag gissar att den är relativt hög.
Har firman gått i KK får du betala självrisken.

Firman har ju betalat försäkringspremien när den utförde jobbet, därför gäller försäkringen även senare. Ta bara reda på vilket försäkringsbolaget är och försäkringsnumret.

Men att bolaget ska lämna garanti på något som inte är gjort enligt monteringsanvisningen, ser jag som uteslutet. Tidigare har det nämnts att bygg-AMA kräver att monteringsanvisningar följs.
Fråga exakt var i Bygg-AMA det står att man inte behöver följa monteringsanvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.