Lidl säljer denna vecka en häcksax med teleskop. När jag såg bilden i bladet fick jag en liten uppenbarelse. Kanske kan den här användas som slåttermaskin på en liten allmänning som jag skulle önska att det blev en äng? Har slått med lie några år men måste erkänna att det är jobbigt och att jag inte får in tekniken riktigt. Det går förstås att köra med trimmer men de som vet bättre menar att det inte gynnar ängsblommor.

Visst kan man se likheter med ett slåtteraggregat? Tror ni att det skulle fungera? 700:- är billigt och den går säkert att använda som vanlig häcksax också (även om jag redan har en med kortkort svärd)
 
Förstår hur du menar. Men jag skulle alla dagar i veckan hellre köpa en röjsåg med gräsklinga istället. Du blir nog mångdubbelt effektiv med en sån än med en stångsåg som egentligen inte är anpassad för att slåttra.
 
Säkert rätt. Men när gräset är så högt är väl risken att det tvinnar sig och slår stopp? Så gör trimmern iaf. Dessutom är ytan liten så jag behöver inte vara så effektiv i tid :)
 
Kjell_G skrev:
Men när gräset är så högt är väl risken att det tvinnar sig och slår stopp? Så gör trimmern iaf.
Då har du för klen trimmer. ;) Med en riktig röjsåg med bra lina eller gräskniv slår det inte stopp i första taget. :cool:
 
Ja, den är lik mig / liten o klen, som en kolibri (tror jag Partner kallar modellen)
Bara avsedd för enkel kantkörning. Men jag har använt den till "ängen" och den gör jobbet med lite ompyssling :)
 
Jag gillar inte riktigt röjsågar, stänker å har sig. Vem vill gå runt i hjälm, visir, heltäckande overall och sågstövlar mitt i sommaren? Har själv funderat på om en häcksax inte kan byggas om till en slottermaskin...

Har själv tillgång till en gammal Partner röjsåg (stor å bra, speciellt till sly), ned till en liten weedwhacker (lätt å smidig) och ett par i mellanklassen (partner och stihl). Men jag tycker ingen är speciellt bra att röja en äng med.....

Grannen på landet röjer vass med slåtteraggregat på röjsågen, men jag drar mig för att köpa ännu en röjsåg + aggregat. Ser förbannat smidigt ut, men borde inte en häcksax kunna göra jobbet?
 
Kanske blir tradigt att hanka med skarvsladd på en äng...
 
Däremot står det något om delbart skaft, kanske går att montera på bensindriven dito.
 
Jag har en liten äng, och jäkligt brant.... Skulle gilla ngt gräsklipparaktigt som klipper högt gräs....
 
slåtterbalk?
 
Kjell_G skrev:
Ja, den är lik mig / liten o klen, som en kolibri (tror jag Partner kallar modellen)
Bara avsedd för enkel kantkörning. Men jag har använt den till "ängen" och den gör jobbet med lite ompyssling :)
He, He... Hoppas du vårdar den lilla pippin ömt. Allas vår trädgårdsmaskinsguru Nonkan menade i detta inlägg att man inte kunde räkna med mer än ca 100 timmars livslängd på en sådan trimmer. Jag har ingen aning om det stämmer men det känns som att slå en äng med den är att utmana ödet, öm ompyssling eller ej.
 
Larsa skrev:
Jag gillar inte riktigt röjsågar, stänker å har sig. Vem vill gå runt i hjälm, visir, heltäckande overall och sågstövlar mitt i sommaren?
Ingen! Det duger väl med foppatofflor, kortbyxor, skyddsglasögon och hörselskydd. :cool: Sen svär jag över alla småsår på de grönblästrade benen och lovar att aldrig göra om det. :rolleyes: Nästa gång gör jag likadant... :surprised::thumbdown:

Att man aldrig lär sig. Nej jag kan hålla med om att de grisar ner rätt bra.
 
Alfredo skrev:
Ingen! Det duger väl med foppatofflor, kortbyxor, skyddsglasögon och hörselskydd. :cool: Sen svär jag över alla småsår på de grönblästrade benen och lovar att aldrig göra om det. :rolleyes: Nästa gång gör jag likadant... :surprised::thumbdown:

Att man aldrig lär sig. Nej jag kan hålla med om att de grisar ner rätt bra.
Haha! Måste erkänna att jag känner igen mig.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.