Håller på och snickrar en friggebod på ca 15kvm och tänkte göra ett pulpettak.
Nu min fråga, jag kollade runt på nätet om reglarna jag tänkte använda som tak räckte till. Det är 45x120mm, hade tänkt ha ett cc mått på 600mm, alltså rätt tätt med tanke på att det är 45x120mm.
Kommer det räcka bor i Örebro. Dom flesta kör ju med 1200mm och 45x145mm

Fråga nummer 2!
Kollade runt lite hur andra har gjort pulpettak och har inte hittat nån som tänkt göra det på det sättet som jag hade tänkt.
Så nu är frågan går det göra på det sättet som bilden jag lagt upp?
Alltså göra den främre väggen högre än den bakreväggen och helt sonika bara lägga reglarna mellan dom.
Väggarna är reglade med 45x95mm med cc mått 600mm.
ah just ja spännvidden mellan väggarna är 3200mm
Hade tänkt ha plåttak eventuellt blir det isolerat taket också. pulpett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här gjorde jag när jag byggde min vedbod med liknande tak.

vedbod.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simber
  • Laddar…
TACK Stefan!
Äntligen det är precis så där jag hade tänkt göra! Men vart orolig när jag inte hittade nån ritning på det.
Alla jag hittade var med byggda pulpetstolar som såg ut så här.
pulpett2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte måste ju vara lättare att bara göra den bakreväggen lägre sen lägga dom rakt över.
Sen en fråga till, fäste du dom bara med vinkeljärn? Å girade du främre och bakreväggen så överliggaren låg dikt emot på takreglarna? Eller gjorde väggarna helt raka så reglarna bara vilar på kanten av överliggaren?
 
Jag använde vinklar, det gick fortast. Brydde mig heller inte om att gera, det kändes så pass stabilt ändå. Hade det inte varit en enkel vedbod kanske jag hade finlirat lite mer.
 
Om du går in på htttp://www.byggbeskrivningar.se så har du bade ritningar och beskrivningar over pulpettak. Du har också möjlighet att göra dimensioneringar. Det viktiga att veta är vilken takbeklädnad och hur långa balkarna kommer att vara.
 
simonlid: Tror jag vart inne på den sidan kommer köra med bara liggande med lut mellan väggarna. Kommer köra med plåttak så det kommer räcka. :)
 
Stefan_Stromberg har gjort det enkelt. Inga exotiska takstolslösning, mycket enkel. Enklast blir det om du slår i en kil mellan "takstol" och hammarband. Jag gjorde så. Dock tänkte jag fel först och gjorde alla väggsektioner lika höga. Gör högsektionen högre direkt.

IMG_20120801_115221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredde_73 och 3 till
  • Laddar…
Jag har i sommar försökt mig på att bygga ett nytt förråd på samma sätt. Främre långsidan högre än bakre (lutning 7 grader) och helt enkelt lagt 45x120 med cc 60 ovanpå (eller knappt cc 60... jag fördelade 10 "takstolar" på fem meter, byggde på en gammal befintlig grund). Jag gjorde små vinklade urtag i dem för att de skulle vila plant på hammarbandet. Ingen gerad stomme således.
Horisontell spännvidd: 2,5 m.
Stommen är gjord av 45x95 med cc 60.

Än så länge verkar det hålla bra, vi får väl se vad jag säger till våren... Är dock inte särskilt orolig... ;-)
 
  • Gilla
Jano61 och 1 till
  • Laddar…
jonne72 skrev:
Jag har i sommar försökt mig på att bygga ett nytt förråd på samma sätt. Främre långsidan högre än bakre (lutning 7 grader) och helt enkelt lagt 45x120 med cc 60 ovanpå (eller knappt cc 60... jag fördelade 10 "takstolar" på fem meter, byggde på en gammal befintlig grund). Jag gjorde små vinklade urtag i dem för att de skulle vila plant på hammarbandet. Ingen gerad stomme således.
Horisontell spännvidd: 2,5 m.
Stommen är gjord av 45x95 med cc 60.

Än så länge verkar det hålla bra, vi får väl se vad jag säger till våren... Är dock inte särskilt orolig... ;-)
Hann inte läsa ditt inlägg men känns ändå bra att läsa det nu, se att nån annan gjort likadant. Har också 45x95 cc60 som stomme och 45x120 som takstolar. Har också cc60 liggandes rakt över.Har dock en spänvidd på 3m. Fäste dom med dubbla förstärkta vinklar 90x120 från vardera sida om regeln.Så nu är allt istort sett klart ska bara lägga plåttaket på men det är pappat så det har inte varit nån panik än.
 
  • Gilla
Simon Olsson1
  • Laddar…
Mina takstolar hamnade inte exakt rakt över de stående reglarna eftersom fem meter inte går jämt ihop med cc 60 cm. Jag var lite skeptiskt till det, men de mer erfarna jag pratat med tyckte inte det borde spela någon större roll på så kort spännvidd och kort cc som i mitt fall. Jag fuskade även lite med infästningen, skråskruvade dem bara från båda hållen i stället för att använda vinklar. Det är ju inga egentliga sidledskrafter så det är nog lugnt (???).
Plåttaket är på sen några veckor och i helgen var jag där (förrådet står vid fritidshuset) och fick äntligen på vindskivor och vindskiveplåt. Det fick göras i hällande regn, men förhoppningsvis torkar det ut så småningom...
 
Mikael_L
KumlaEkeby skrev:
Kollade runt lite hur andra har gjort pulpettak och har inte hittat nån som tänkt göra det på det sättet som jag hade tänkt.
Så nu är frågan går det göra på det sättet som bilden jag lagt upp?
Alltså göra den främre väggen högre än den bakreväggen och helt sonika bara lägga reglarna mellan dom.
Väggarna är reglade med 45x95mm med cc mått 600mm.
ah just ja spännvidden mellan väggarna är 3200mm
Hade tänkt ha plåttak eventuellt blir det isolerat taket också.[bild]
Nu verkar du redan ha blivit klar.
Men för att takstolen verkligen ska fungera bra så bör den vara i form av en eller flera trianglar, då dessa är statiskt bestämda och stadgar konstruktionen från att vika ihop sig.
Det kan räcka med att en på varje gavel är sådana när det gäller små byggnader, på det sättet som bilderna i stefan strömbergs och mickearos inlägg visar.
 
Mikael_L skrev:
Nu verkar du redan ha blivit klar.
Men för att takstolen verkligen ska fungera bra så bör den vara i form av en eller flera trianglar, då dessa är statiskt bestämda och stadgar konstruktionen från att vika ihop sig.
Det kan räcka med att en på varje gavel är sådana när det gäller små byggnader, på det sättet som bilderna i stefan strömbergs och mickearos inlägg visar.
Är det så du menar?
Takstol Pulpet.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skell
  • Laddar…
Väcker upp en gammal tråd.

Hur ansluter man stående väggpanel till takstolar som på sista bilden? Måste man slå korta reglar mellan dem i överkant?
 
Troligtvis slår man spik läkt utanpå reglarna och därmed också utanpå takstolarna.
 
  • Gilla
Carl Andersson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu verkar du redan ha blivit klar.
Men för att takstolen verkligen ska fungera bra så bör den vara i form av en eller flera trianglar, då dessa är statiskt bestämda och stadgar konstruktionen från att vika ihop sig.
Det kan räcka med att en på varje gavel är sådana när det gäller små byggnader, på det sättet som bilderna i stefan strömbergs och mickearos inlägg visar.
Väcker liv i denna gamla fråga. Jag ska bygga Friggebod med pulpettak. Hade tänkt göra främre långsidan högre än den bakre och bara låta takreglarna ligga ovanpå. Är det verkligen viktigt att göra riktiga takstolar med trianglar och sätta på gavlarna samt i den innervägg jag planerar? De tre takbjälkarna får ju massor av stöd underifrån via väggreglarna på cc60 samt panel på utsidan och plyfa på insidan. Borde ju bli stabilt nog i min bok?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.