Status
Tråden går ej att kommentera.
Nimajneb skrev:
Det var billiga pund du räknade med ;)

17700 plus ytterligare kanske en tusenlapp i extra moms.
sorry. körde swedbanks valutaomräknare direkt. brukar vara rätt.
momsskillnaden är (har jag för mig) 7.5procent
 
theon skrev:
sorry. körde swedbanks valutaomräknare direkt. brukar vara rätt.
momsskillnaden är (har jag för mig) 7.5procent
Då körde du nog valutaräknaren baklänges, Mao hur många SEK får jag för 1700GBP, det är inte samma sak som att fråga hur många SEK måste jag betala för 1700£
 
Nimajneb skrev:
Då körde du nog valutaräknaren baklänges, Mao hur många SEK får jag för 1700GBP, det är inte samma sak som att fråga hur många SEK måste jag betala för 1700£
:-D
 
Hmm, jag skrev bara fel, såg precis att uträkningen med momsen stämde med 17600/700 och inte med 17200 så det vart ett typo, inte ett räknefel från swedb/theon:p

jag måste verkligen börja kprrekturläsa mina inlägg ;-)
 
  • Gilla
Mabcus
  • Laddar…
En "normal" gps-mottagare har väl en exakthet på 10m, beroende på hur många satelliter som är uppe vid tidpunkten. Känns inte helt lätt att filtrera bort brus på en villatomt, kommer det funka överhuvudtaget??!!
 
En normal GPS kan nog i gynnsamma fall komma ner till ca 3m efter ett tag, I alla fall på ett öppet fält där de lågt liggande Egnos satelliterna kan ses. Men som sagt på en villatomt bland träd och hus kan det bli lurigare.
 
KoK skrev:
En "normal" gps-mottagare har väl en exakthet på 10m, beroende på hur många satelliter som är uppe vid tidpunkten. Känns inte helt lätt att filtrera bort brus på en villatomt, kommer det funka överhuvudtaget??!!
Tror inte vi skall börja diskutera GPS igen eftersom Honda inte hävdar att deras maskin använder sig av det, blir lite OT därmed. Ta upp diskussionen i Boschtråden i så fall är mitt råd. Där står det också mer om hur Bosch tänker använda sin GPS.
 
Redigerat:
GPSen blir mycket exaktare om man bara använder den till relativa positioner. Så den är ju användbar om man använder den som referens. Den kommer dessutom att hoppa runt litegrann, vilket gör att resultaten behöver ett lågpassfilter. Men signalerna kan med flera mätvärden ge en ganska bra bestämning. Jag ser GPS-positionering som ett sätt att gå runt HQs patent runt guide-slingan, inget annat...
 
MBygga skrev:
Tror inte vi skall börja diskutera GPS igen eftersom Honda inte hävdar att deras maskin använder sig av det, blir lite OT därmed. Ta upp diskussionen i Boschtråden i så fall är mitt råd. Där står det också mer om hur Bosch tänker använda sin GPS.
Präxis. I reklamen för Miimo-klipparna drar ju Honda växlar på sitt robotkunnande; bl.a. erfarenheterna från Asimo - den tvåbenta roboten. Och så mycket har jag förstått, att det är fruktansvärt mekaniskt komplicerat för en tvåbent varelse att stå upp. Än mindre att röra sig. Våra hjärnor lyckas undermedvetet justera så att muskler och ligament håller benen på plats och för oss framåt, bakåt och vart vi vill. Hondas Asimo kan inte bara stå och gå, utan dessutom springa och hoppa på ett ben, öppna en termos och hälla upp kaffe, gå i trappor och gud vet vad. Allt detta är svårt, men speciellt att få till styrningen av motorer så att en tvåbent robot kan gå och springa.

[video=youtube;eU93VmFyZbg]http://www.youtube.com/watch?v=eU93VmFyZbg[/video]

Om man utgår från att Honda har använt sitt robotkunnande vid utvecklingen av Miimo kan man fundera på vad en Honda Asimo med roterande kniv kan uträtta på en gräsmatta, snarare än en motorgräsklippare med inbyggd dator. Jag menar, kan du få Asimo att hoppa på ett ben och promenera uppför trappor har du kanske förmågan att göra så att en gräsrobot klipper fram och tillbaka på en gräsmatta.

Honda torde vara ruskigt skickliga på motorstyrning och borde kunna få motorerna att gå oerhört exakt; kanske med stöd av död räkning. Som extra stöd (pga "avdrift" genom glidning av hjul mm) skulle den t.o.m. kunna använda något "seende", där roboten ser var den klippte senast. Det är inte en kamera man ser där fram i fronten? (Det kanske är det Honda avser, när de skriver: "..navigates the garden through an intelligent combination of controls, timers and real-time sensory feedback.”)

honda-miimo-robotic-lawnmower-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det absolut fräckaste sättet att klippa gräset vore en Asimo och en gammal handjagare

Sent from my LT26i using Byggahus
 
  • Gilla
MBygga och 4 till
  • Laddar…
vilpi skrev:
Det absolut fräckaste sättet att klippa gräset vore en Asimo och en gammal handjagare

Sent from my LT26i using Byggahus
Ja en gammal cylinderklippare.. kunde han kanske sköta häcken också
(y)
 
  • Gilla
theon
  • Laddar…
Ja att få en robot att gå på två ben är verkligen svårt, men det problemet har inte en gräsklippare så den kunskapen lär inte ge något mervärde. Här är utmaningen navigation/positionering på ett ojämnt och stundtals slirigt underlag utomhus, ett helt annat problem. De är säkert duktiga på det också, men det är inget som deras tvåbenta robotar sysslar med.
 
Gimbal skrev:
Ja att få en robot att gå på två ben är verkligen svårt, men det problemet har inte en gräsklippare så den kunskapen lär inte ge något mervärde. Här är utmaningen navigation/positionering på ett ojämnt och stundtals slirigt underlag utomhus, ett helt annat problem. De är säkert duktiga på det också, men det är inget som deras tvåbenta robotar sysslar med.
Vid "directional cut" skulle en väg att gå, vara att använda sensorteknik och med servomotorer styra klipprobotens hjul mycket precist. Det är teknologier som ingår i Asimo. En sensorteknik som används i Asimo är ju "seendet", där den med hjälp av seendet kan bedöma avstånd, känna igen folk och följa markeringar.

En väg att styra Miimo, vore ju att i grunden använda GPS och t.ex. död räkning (servomotorerna kan bedöma exakt hur mycket roboten rullat). Ett problem vi diskuterat i Bosch-tråden, är hur "avdriften" p.g.a. att en gräsmatta är ojämn och att roboten glider åt lite olika håll. Rent teoretiskt skulle ju "seende" kunna användas. En kamera i fronten skulle, när roboten klippt en raksträcka och vänt, se mönstret där de klippta stråna är några millimeter kortare än de som är oklippta. Med hjälp av servomotorerna skulle då klipproboten kunna kompensera för "avdriften". Det känns ju lite som sci-fi, men en spekulation utifrån att Honda just skriver att de använder "real-time sensory feedback". Det låter som det skulle vara mer än krock- och lutningsavkännare.
 
"real-time sensory feedback" kan garanterat varenda robotklippare svänga sig med i reklamen om de vill det. Det kan vara allt från en enda krocksensor till hur avancerat som helst, så enbart den frasen säger absolut ingenting.

Hjulen på både HQ och Ambrogio är redan servostyrda, inget nytt där alltså. Seende skulle kunna användas, men jag tror inte det eftersom det inte nämns, linsen skulle också (troligen) behöva rengöras relativt ofta. GPS är heller inte nämnt så det är troligen inte heller med. Av vad jag läst hittills så kommer inte Hondan med någonting särskilt nytt.
 
Gimbal skrev:
"real-time sensory feedback" kan garanterat varenda robotklippare svänga sig med i reklamen om de vill det. Det kan vara allt från en enda krocksensor till hur avancerat som helst, så enbart den frasen säger absolut ingenting.

Hjulen på både HQ och Ambrogio är redan servostyrda, inget nytt där alltså. Seende skulle kunna användas, men jag tror inte det eftersom det inte nämns, linsen skulle också (troligen) behöva rengöras relativt ofta. GPS är heller inte nämnt så det är troligen inte heller med. Av vad jag läst hittills så kommer inte Hondan med någonting särskilt nytt.
Så hur tror du att Honda klarar sin directional cut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.