Niclas: ja, de tre punkterna är vi väl medvetna om nu. Punkt 3 blir definitivt ett alternativ nästa gång!


Hempularen: jag ska mäta å se...
 
D
Patrik_Hed skrev:
Och? Vill kunden ha ett uttag så sätter man ett uttag där godkänt.
Det är svårt att tolka om vissa av de tidigare kommentarerna avsåg själva utförandet eller idén att överhuvudtaget fälla in ett eluttag i ett badrumsskåp istället för att sätta det i väggen. Ville då bara påpeka att idén att fälla in det i badrumsskåpet alltså var kundens önskemål och idé.

Sedan strikt ansvarsmässigt så är ju frågan om vem som är byggherren här? Det är ju byggherren som har ansvar för att lagar och regler följs. Sedan kan man å andra sidan hävda paragrafer i konsumenttjänstelagen osv.
 
kinglolle skrev:
Nackdelen är att det i mina ögon endast finns 1 kompetent jurist där men då är jag kanske lite kritisk. Dessutom får man endast vägledande hjälp och inte processförande juridisk rådgivning. Absolut värt som en början men tillförlitligheten hitills vad jag sett har varit "sådär"
När vi hade behov av juridisk hjälp ringde vi till Villaägarna och fick, precis som du sa, vägledande hjälp. Men vi fick även kontaktuppgifter till jurister inom de område som vi behövde hjälp inom som gav gratis rådgivning till medlemmar i Villaägarna. Ringde och pratade med ett par av dem och vi fick rätt många bra råd.
 
Niclas Jonsson skrev:
Glöm advokater och liknande. Ni kommer bara att förlora ännu mera pengar. Låt detta badrum bli lärpengar för framtiden istället:
1) Åk inte bort 4 veckor när hantverkare är i huset
2) Anlita firmor med referenser
3) Ännu hellre, lär er själva och bygg, snyggare, säkrare och billigare!
Och låta klåparna fortsätta?

Protte
 
noone70 skrev:
När vi hade behov av juridisk hjälp ringde vi till Villaägarna och fick, precis som du sa, vägledande hjälp. Men vi fick även kontaktuppgifter till jurister inom de område som vi behövde hjälp inom som gav gratis rådgivning till medlemmar i Villaägarna. Ringde och pratade med ett par av dem och vi fick rätt många bra råd.
Absolut ett råd värt att beakta. Min ståndpunkt var mer av den art att när det kommer till processföring så är det en stor fördel att få någon av de 3-4 mest erfarna entreprenadjuristerna i Sverige som ombud. Dessa tenderar dock att inte riktigt finnas i dem register som ger gratisråd till medlemmar i någon särskild förening
 
DIY_freak skrev:
Men alltså... idén med det här eluttaget i skåpet är väl ändå beställarens? Kan hända att det är dåligt utfört, men idén att fälla in ett eluttag i badrumsskåpet verkar ju vara TS önskning?
Även om det är TS som ville ha detta uttag,så är det Elmontörens sak att informera TS om att det inte går att sätta där
Förstår inte man kan lasta TS för detta, dessutom är det inte fackmannamässigt utfört,
 
D
Elkludde skrev:
Även om det är TS som ville ha detta uttag,så är det Elmontörens sak att informera TS om att det inte går att sätta där
Som jag skrev tidigare, så var det en hel del negativa kommentarer om det där eluttaget långt innan vi fick veta att det var inom 1.2m från duschanordning. Det var svårt att veta vad en del av dessa negativa kommentarer avsåg. Var det det faktum att man valt att sätta eluttaget i skåpet och inte i väggen eller var det någon annan del av utförandet. Det faktum att uttaget är infällt i skåpet kan de-facto TS lastas för. Att sedan skåpet sitter för nära duschen, så att uttaget inte borde ha fått sitta där och att utförandet är fult osv, det kan hantverkaren lastas för.

Jag tycker själva idén med att fälla in uttaget i badrumsskåpet är helt fel i sig, oavsett om det är 1,2m från duschen eller ej. Den dagen man är trött på badrumsskåpet så har man en sladd hängandes på väggen utstickande ur ett hål (eller hur det nu har gjorts).
 
DIY_freak skrev:
Som jag skrev tidigare, så var det en hel del negativa kommentarer om det där eluttaget långt innan vi fick veta att det var inom 1.2m från duschanordning. Det var svårt att veta vad en del av dessa negativa kommentarer avsåg. Var det det faktum att man valt att sätta eluttaget i skåpet och inte i väggen eller var det någon annan del av utförandet. Det faktum att uttaget är infällt i skåpet kan de-facto TS lastas för. Att sedan skåpet sitter för nära duschen, så att uttaget inte borde ha fått sitta där och att utförandet är fult osv, det kan hantverkaren lastas för.

Jag tycker själva idén med att fälla in uttaget i badrumsskåpet är helt fel i sig, oavsett om det är 1,2m från duschen eller ej. Den dagen man är trött på badrumsskåpet så har man en sladd hängandes på väggen utstickande ur ett hål (eller hur det nu har gjorts).
Då borde elmont. rekomendera en annan lösning, men tydligen har han bristande kunnskaper
 
Vad vet du om skåpets fastsättning? Det kan vara så fastsatt att det inte ska tas bort förrän nästa renovering.
Uttaget är ett utanpåliggande som på ett oprofsigt sätt installerats som om det vore ett infällt. Elektrikern borde kunna hitta ett infällt, grossisterna hjälper mycket gärna till dock inte CO. och Biltema. Ursäkta påhopp av dessa.
Det måste vara elektrikers uppgift att kunna reglerna för installation vad som går och vad som är tillåtet att göra och upplysa kunder som inte kan och inte behöver kunna reglerna.

Protte
 
Jag blir så arg, googlade på infällt uttag IP44 och fick upp flera företag som säljer ELJO AQUA TREND en eller tvåvägs. En tjock kloss inne i skåpet hålsågen och montera en apparatdosa.
Snyggt och prydligt och denna del hade aldrig kommit fram i denna tråden.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag blir så arg, googlade på infällt uttag IP44 och fick upp flera företag som säljer ELJO AQUA TREND en eller tvåvägs. En tjock kloss inne i skåpet hålsågen och montera en apparatdosa.
Snyggt och prydligt och denna del hade aldrig kommit fram i denna tråden.

Protte
Aqua Trend är en infälld serie som går att montera utanpåliggande med en förhöjningsram/dosa.
Aqua Stark däremot är helt utanpåliggande.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
DIY_freak skrev:
Det är svårt att tolka om vissa av de tidigare kommentarerna avsåg själva utförandet eller idén att överhuvudtaget fälla in ett eluttag i ett badrumsskåp istället för att sätta det i väggen. Ville då bara påpeka att idén att fälla in det i badrumsskåpet alltså var kundens önskemål och idé.

Sedan strikt ansvarsmässigt så är ju frågan om vem som är byggherren här? Det är ju byggherren som har ansvar för att lagar och regler följs. Sedan kan man å andra sidan hävda paragrafer i konsumenttjänstelagen osv.
Ja, som sagt då är det ju upp till elektrikern att säga bu eller bä till kundens idé. Kan inte klandra kunden för att elektrikern gjorde fel. Dessutom om man sätter ett uttag i ett badrum så sätter man ju naturligtvis ett infällt uttag. Vill man ha det i badrumsskåpet så gör man bara ett doshål i badrumsskåpet också och sätter uttaget där. Inga konstigheter.

//Patrik
 
Sedan så är det väl en väldigt bra idé att ha ett uttag i badrumskåpet om det finns plats. Man kanske vill ha laddstationen för eltandborstar där istoppat hela tiden eller dyligt.

//Patrik
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Om man har otur så kan det vara så att jordningen i det där uttaget inte fungerar. Det är svårt att se, men om badrumsskåpets sida är helt eller delvis klämt mellan över- och underdel på vägguttaget, så är det inte säkert att jordblecket i överdelen får kontakt med underdelen på vägguttaget.
 
  • Gilla
se38005 och 1 till
  • Laddar…
M
kinglolle skrev:
Absolut ett råd värt att beakta. Min ståndpunkt var mer av den art att när det kommer till processföring så är det en stor fördel att få någon av de 3-4 mest erfarna entreprenadjuristerna i Sverige som ombud. Dessa tenderar dock att inte riktigt finnas i dem register som ger gratisråd till medlemmar i någon särskild förening
Kan inte du lista dom här? Eller PM:a mig dom namnen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.