Även med 2 st tankar vill man ha kranar så man kan ställa om till paralell kopplat om man eldar för vv på sommaren kör man el på sommaren kan man köra seriekopplat hela tiden.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för alla tips. Nu har jag kommit på att den ena 500 liter har beredare så jag tänkte köra med bara 2x500 liter tankar pga att dom är isolerade så slipper jag hålla på med de nu. Tänkte isolera dom lite extra sen när jag fått undan lite annan husrenovering. Så bäst är att koppla dom så jag både kan köra serie o parallel? Kommer elda bara pellets till en början och sen kanske lite ved när jag gar tid.
 
De jag har köpt är ett komplett system med laddomat o syrventil osv. Är de något speciellt jag behöver se över och tex rengöra av såna grejer?

Så behöver jag expansionskärl. Tänkte köra slutet system. Nån som har tips på vart man köper de och vad behöver jag mer för grejer till exp.kärl? Något speciellt fabrikat man ska undvika?
 
kulle
Mattsson86 skrev:
Tack för alla tips. Nu har jag kommit på att den ena 500 liter har beredare så jag tänkte köra med bara 2x500 liter tankar pga att dom är isolerade så slipper jag hålla på med de nu. Tänkte isolera dom lite extra sen när jag fått undan lite annan husrenovering. Så bäst är att koppla dom så jag både kan köra serie o parallel? Kommer elda bara pellets till en början och sen kanske lite ved när jag gar tid.
Jag tycker du bör koppla in alla 3 o köra ved så mycket som möjligt, och när du behöver köra pellets så kör du mot första tanken o stänger dom andra 2. finns ingen ekonomi i att värma upp flera tankar med pellets.
 
Jo de vore ju bra såklart men kan jag ha 2 tankar med beredare i? Alltså dubbla beredare.. De kanske rentav är bättre o bara installera 750 liters tanken o köra med pellets o sen sätta i en större tank till när jag ska elda ved? Blir säkert att bara elda ved om något år..
 
Jo de vore ju bra såklart men kan jag ha 2 tankar med beredare i? Alltså dubbla beredare.. De kanske rentav är bättre o bara installera 750 liters tanken o köra med pellets o sen sätta i en större tank till när jag ska elda ved? Blir säkert att bara elda ved om något år..
 
kulle skrev:
Jag tycker du bör koppla in alla 3 o köra ved så mycket som möjligt, och när du behöver köra pellets så kör du mot första tanken o stänger dom andra 2. finns ingen ekonomi i att värma upp flera tankar med pellets.
Om man kopplar tankarna i serie behöver man inte stänga av nån tank när man eldar pellets gäller bara att sätta givarna som styr brännaren på rätt ställe på tank nr 1.
 
De har du ju rätt i... Man lär väl ha givaren i mitten på tanken misstänker jag? skiljer de nå i kvalite på borö resp. Strömsnäspannan acktankar om man skulle låta de avgöra vilken man ska installera ? Borö tanken jag har är från år 2000 o strömsnästanken från sent 90 tal så dom är ju nästan lika gamla. Något ni vet nå om?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vet inte om det skiljer nått men har en borö från -98 och i våras så rev jag ut beredaren och ersatte med slingor och vad jag kunde se var beredaren i skick som ny trotts att offeranoden låg löst på botten och acktanken var också fräsch naturligtvis.
 
Låter ju bra :) vore som sagt skönt med färdigisolerade tankar :) bara o beställa exp. Kärl sen får rörkrökarn börja koppla :)



Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Vet inte om isoleringen skiljer mina var oisolerade när jag köpte dom. Varför inte koppla själv ?
 
De kvittar nog jag tänkte iaf bygga in dom i en låda o isolera mer. Jag har noll rörmokarkunskaper så de törs jag inte ge mej in på... Har du kopplat själv?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Inte vedanläggningen då hade jag inte tid över men bergvärmen som är dockad mot samma tankar har jag kopplat och lite ändringar i vedanläggningen också. Men ångrar mig att jag inte tog mig tid att koppla veden själv för optimal inkoppling men nu eldar jag så sällan så det är inte så viktigt längre.
 
De va inte illa :) nä jag har inte heller tid nu så rörkrökarn får göra de. 10 000:- ska han ha för pannbyte o 5000 per tank han kopplar in, vet du om de är rimligt?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Har dålig koll på priser men ingår det rör och kopplingar och allt som hör till kanske det är rimligt rörkrökarna brukar inte vara billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.