3ple skrev:
Men hur kul är det? ;)

1++
 
hmm har en liten fundering, tror ni de räcker att man bygger en rektangel i 20X45 höftanågot mått nu:)
fäster dom i alla ben, sen så kan man göra ett X eller några extra reglar under skivan, vad tror ni?
 
Tänkte ha ben i mdf men fråga är om man ska köpa tunnare å limma i hop i sedan spackla de, eller om man ska köpa rejäla mdf skivor, hitta 60mm

vad tror ni?
 
Jag tycker du ska tänka om ang mdf.
 
Då får de bli massiv ek, som jag sedan målar om:)
 
tänkte göra en riting på hela bordet, men är "standard" höjden på ett bord är de 75-80cm?
 
har gjort en nu, men behöver jag regla i mitten tror ni? alltså på mitten?

border kommer bli 130cm långt, 80bredd och 79cm högt
 
Har du platsbrist? Annars skulle jag rekomendera minst 100cm på bredden.
 
3ple skrev:
Har du platsbrist? Annars skulle jag rekomendera minst 100cm på bredden.



ne de har ja väl inte, men vårat nuvarande bord är 80 bredd så därför tog ja 80,
 
eller är de någon som har lite tips på vad man ska ha för matrial?
tänkte först ta ek till ben, men kom på att de springer i väg i pris, å jag ska måla de så de spelar inte någon större roll då.



vad heter sånt man har till bordsben, som sitter i vinkel?
 
3ple skrev:
Skarvar gör man bäst med kex och beslag (plus lim såklart).
Nejnej, skarvar gör man bäst med Dominos och så kallade Dog-Bones! (y)
 
slacker skrev:
Nejnej, skarvar gör man bäst med Dominos och så kallade Dog-Bones! (y)
Va det inte det jag skrev fast på svenska!?
 
Det finns många bra böcker i ämnet på bibblan som tar upp konstruktioner. Det är inte för inte som man gör på ett vist sätt för att det skall hålla eller inte slå sig som trä är bra på att göra.
Det är väldigt tråkigt att lägga ner massor av tid och framför allt pengar på något om man är lite osäker på hur man skal gå till väga, men det är jag.

Mvh Pär
 
De är ju därför ja är här:) söker tips om hur andra har gjort, osv. Är väl lite de ett forum är tillför att diskutera å hjälpa:)

Men tack för tipset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.