Vi ska lägga om vårt sommarstugetak nästa år och eftersom jag har en liten dröm om att slå upp i nock i v-rummet samt bättra på isoleringen, skulle cellplast enligt Thermisol kunna vara en lösning.(?) Idag har vi ca 40 år gammal isolering bara 10 cm tjock. Hur resonerar man kring cellplasttjockleken, ngn skrev att 10 cm brukar vara max?
 
Du kan ju isolera med 10 cm cellplast utanpå råsponten och med valfri tjocklek under råsponten, mellan takstolarna, i valfritt material, tex lösull av mineralfiber alternativt cellulosafiber.

Har du en diffussionsöppen duk så skall inte någon luftspalt behövas.

"Sommarstuga" = lite användning på vintern + liten storlek minskar ju isoleringsbehovet, speciellt i Skåne (y)
 
I sådana fall, vore det kostnadsmässigt inte smartare att köra allt under råsponten på en gång och därmed slippa det extra arbetet på taket? (=mer tid för hantverkare att spendera på taket, dvs dyrare.) Hur planerar man ventilationen om man kör allt under råsponten?
 
En fråga till er som isolerat på tak med cellplast. Jag ska snart lägga om taket med ny råspånt, duk och cellplast. Min fundering var om det skulle vara mellanrum mellan spånten för fukten att ta vägen. Tyckte det stod så på nån engelsk sida om diffusions öppen duk. Nån som vet eller har nå ideér.
 
janwide
U_M_K skrev:
En fråga till er som isolerat på tak med cellplast. Jag ska snart lägga om taket med ny råspånt, duk och cellplast. Min fundering var om det skulle vara mellanrum mellan spånten för fukten att ta vägen. Tyckte det stod så på nån engelsk sida om diffusions öppen duk. Nån som vet eller har nå ideér.
Titta här...
www.thermisol.se
 
Har aldrig hört talas om det byggsättet.

Vad skall man då med not och spånt till?

Och det går väl inte att skarva mellan takstolarna då utan att det blir farligt att gå på...
 
Lyfter den här tråden eftersom jag börjat begära offerter på utvändig takisolering. Det är onekligen gräsligt dyrt med PIR-isolering och betydligt dyrare än väntat. Har fått priser för enbart isolermaterialet på 700 kr per kvadratmeter och från ett annat håll totalpris för hela takomläggningen på 350 000 kr för 140 kvadratmeter tak.
Hur mycket har ni som byggt klimatvind med PIR betalat?
 
Mitt totalpris för ca 180 kvm tak låg på ungefär det belopp som du angett ovan. Fasligt dyrt, ja.
Värt pengarna? Knappast ur energisynpunkt, men det är väldigt skönt att slippa oroa sig för fuktproblem på vinden.
 
Fick offert på betydligt mer på 190.
Då insåg jag att jag ska göra jobbet själv men inte klimatvind för jag har egentligen inga problem med fukt.
Ska göra själv på samma sätt som det alltid varit, ny masonit och plåt. Det har funkat i 40 år och kommer att funka så länge jag bor i huset iaf.
 
Anledningen till att jag vill ha klimatvind är för att jag tänker bygga en vindslägenhet och har i dagsläget vissa mögelproglem. Det kanske avhjälps med FTX-system som också står på att-göra-listan, men det skulle kännas bra att få det riktigt gjort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.