palatset skrev:
Köpte graniten från diapol. De mätte och installerade den man får ej göra det själv, måste ha vasken hemma redan när de mäter. Du betalar när de kommer och lev. Priset på hemsidan stämmer till 99.9 %. Vi tog blank star galaxy ( tror den hette det). Underlimmad vask på 70 cm.
Hur blir det med ROT-avdraget för mätning och montering om du betalar ett utländskt företag direkt vid leveransen?
 
Jag valde bort bänkskiva, kran, kakel, vitvaror, vask när vi byggde huset. Monterade allt annat själv och kaklade. De gjorde pålimmning av vask bara. Arbete kan inte tagit mer än ca 2-3 Tim totalt. Idag e det betalning till deras svenska filial. Rot för så lite tim tycker ja kan kvitta med tanke på pris. Det e halva priset jämfört med andra. Tänker köpa där igen när vi ska börja bygga vårt tredje hus.
 
Vi hade sten i vår förra lägenhet och har nu tagit detsamma i nya köket. Granit, alltså.
I början tyckte vi att det slamrade utav h-e när vi ställde ner tallrikar och glas etc, men efter ett tag tänkte vi inte på det längre. Antar att vi på nåt sätt automatiskt anpassade oss och "dämpade" nedställningen...
Sen tyckte vi det var sååååå skönt att aldrig behöva oroa oss för skabb, hetta, matrester och Gud vet vad. Inget lämnade något spår helt enkelt.
När vi flyttade från lägenheten syntes det att köket hade några år på nacken - utom på bänkskivan. Den kunde ha varit ny.

Vi har valt sten igen för det var tåligt och snyggt, passade oss som slabbar mycket ibland.
Kanske komposit är lika tåligt nuförtiden, men vi tar det säkra före det osäkra...:)
Lycka till med ditt val!
 
palatset skrev:
Köpte graniten från diapol. De mätte och installerade den man får ej göra det själv, måste ha vasken hemma redan när de mäter. Du betalar när de kommer och lev. Priset på hemsidan stämmer till 99.9 %. Vi tog blank star galaxy ( tror den hette det). Underlimmad vask på 70 cm.
Många verkar nöjda med Diapol, tror det blir det när det kommer till att prioritera lite fix i köket.
Hur är det att ha en blank, måste man polera/putsa den med t ex en kökshandduk för att den ska vara blank?
Det var det min Ballingslöv-säljare påstod.
 
Polera? Nej ingen polering. Däremot om du vill slippa disktraseränder så kan du torka efter m torr handduk. Men det gör jag även på skåpsluckor, vitvaror. Bord mm. Där e annars inget underhåll. Såg likadan ut efter fem år som när den installerades.
 
Vi beställde vårt kök i våras av en lokal stenfirma och det kostade 20.950:- ink. moms.
Måttagning och installation inkluderat. ROT-avdrag på 7.500:- = - 3750:- Slutsumma 17.200:-
Nero Impala mattslipad och behandlad mot fläckar.

Diapol kände vi inte till men jag jämförde nu med ungefär samma utförande och sten (Diapol har inte mattslipad sten) samt ett uttag för häll och en flush-fit monterad vask. 5,94 löpmeter bänkskiva.
Diapols pris hamnade på 19.540:- ink. moms så det var nästan ingen skillnad.
ROT-avdraget utgör skillnaden med 2.340:-
 
Vi har laminat, visst är den praktisk på många sätt. Lätt hålla ren, bra att baka på. Men jag ångrar att vi inte valde sten och kanske trä på en del av bänken. Mer organiskt, gediget, ger litet "lyx"känsla. Vi resonerade dock så att nu när barnen är små, kör vi laminat. Senare kan vi byta ut skivan. Vi hade nämligen i tidigare bostad en ekskiva som blev rejält hackad och nött. Laminatskivan har faktiskt tålt det mesta av barnens aktiviteter.
Rostfritt är bra att ha bredvid diskho. En kompis som jagar och handhar stora köttstycken har stor nytta av en hel rostfri långbänk. Men själv vill jag inte ha det. Det blir skolkök.
Det finns dock väldigt fina laminatskivor. Med en kantlist i trä eller stål blir det väldigt snyggt. Den laminatskiva vi har nu är ok men ingen höjdare.
 
Kompaktlaminat, för att det blir så diskret och nätt. Skivan dominerar inte hela köket

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
personligen gillar jag inte laminat alls! Det är alldeles för känsligt för fukt och har i jobbet sett -många- laminatskivor där laminten släppt vid diskmaskin och/eller diskhoar. Kommer aldrig att sätta laminat i mitt kök.
 
Moki skrev:
personligen gillar jag inte laminat alls! Det är alldeles för känsligt för fukt och har i jobbet sett -många- laminatskivor där laminten släppt vid diskmaskin och/eller diskhoar. Kommer aldrig att sätta laminat i mitt kök.
Kompaktlaminat är inte känsligt alls för fukt. Solid plast rakt igenom... :)

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
En bra sida att titta på om du vill veta mer om de olika material är www.agelito.se .Det var av dem vi köpte vår granit kan varmt rekommenderas.
 
I förra köket var det ganska stram design, då låg en svart kompaktlaminat. Blev väldigt bra och skivan var även den bra. Hade svart, fick lite repor när vi la ner grytor m.m. efter disk då vi var tvungna att lägga den på skivan så där var väl ett litet minus. Men på något vis så slets det bort med tiden.

Nu bygger vi ett mer klassiskt kök och gjutit egna betongskivor vilket vi är grymt nöjda med. Nu behöver vi inte tänka på något med skivorna. Det enda vi behöver tänka p är att inte släppa saker på skivan för det är inte skivan som kommer att gå sönder...
 
Har följt diskussionen här och nu är det dags!!! - är så trött på träskivorna vi har. Det var inget bra beslut. Vi har nu bestämt oss att ta i detta problemet - äntligen. Beställa granit på nätet låter ju lite konstigt tycker jag. En diskbänk på 2,45 meter väger ju också en hel del. Samt, man vill ju ser proverna. Det blir en sväng till närmaste stenhuggare i helgen. Se verkligen fram emot detta!
 
Jag tycker inte det är konstigt att beställa från nätet. När vi beställde av www.agelito.se så fick vi stenprover. Vi valde ochså mätning, leverans och montering så de fixade med allt. Agelito är återförsäljare av bl a Landernäs Marmor. Vår granne köpte ekbänkskivor av dem och är också väldigt nöjda.
 
Lenasv skrev:
Jag tycker inte det är konstigt att beställa från nätet. När vi beställde av www.agelito.se så fick vi stenprover. Vi valde ochså mätning, leverans och montering så de fixade med allt. Agelito är återförsäljare av bl a Landernäs Marmor. Vår granne köpte ekbänkskivor av dem och är också väldigt nöjda.
Beställningen på nätet skulle spara en hel del tid, där har du verkligen en poäng.

Är det någon annan som har beställt hos detta företaget som Lenasv skriver om hela tiden? Hittade ingen annan som skriver om dom.
Men Lenasv är ju verkligen mycket nöjd med dom.
Bra med tips om Ländernäs, det har ju ett bra rykte och vi skulle till Lund de närmaste veckorna - kan man passa på att titta in där.
Om jag däremot börja skriva lika mycket om det nya bänkskivor som du om dina Lenasv, tror jag att min make kommer ta ett mycket allvarligt samtal med mig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.