Gimbal skrev:
JTuff utmaning att släppa ut den på grönbete så för sig själv nästan direkt, då gäller det verkligen att allt är i ordning.
De fyra problem som jag kan föreställa mig är:

- Att roboten inte anslutit ordentligt till laddstationen. Det verkar känsligt hur man ställer laddstationen och de tre plastskruvarna som skall förankra bottenplattan i marken fäste inte ordentligt.

- Att den har klättrat upp på laddstationen från sidan och fastnat. Den körde in i laddstationen och klättrade på den vid första testkörningen.

- Att den kört av begränsnings- eller guidekabeln någonstans. Gräsmattan har lite buktningar uppåt och nedåt (stenar/gropar), vilket gör att det inte alls räcker med en märla per 75 cm. Har köpt en 100-påse till idag och skall komplettera i eftermiddag/kväll.

- Att den fastnat i någon pinne eller moss- eller grästuva utanför gräsmattan, där jag kan ha dragit begränsningskabeln för nära. Testkörningen visade dock att så snart R40Li kände för mycket motstånd, så backade den direkt.


Det här är gott som räcker länge. Först 2 månaders försp...förberedelser, därefter igångkörning och nu utvärdering och finjustering. Om allt går som det skall och maskinen klarar (lite mer än) vad den lovar, så har jag om 3-4 veckor. en komplicerad, kuperad, snyggt kortklippt 400 kvm-matta.

Om den klarar detta, är det frågan om det verkligen skiljer något fundamentalt mellan Gardena R40Li och Automower 305 (den stora skillnaden i specifikation är ju att R40Li skall klara 400 kvm och A-305 500 kvm). Om den inte klarar det, så kommer jag att sälja den och skaffa en maskin med högre kapacitet. Att döma av testkörningen, så bör klipparen hitta till alla vinklar och vrår, så några extra tekniska finesser behövs nog inte. Bara större kapacitet. Får se om boltis har rätt. En föraning kan komma redan ikväll.
 
Feedback från första dagens körning:

Kom till torpet igår vid 17-tiden. Då stod R40Li i laddaren och på panelen stod det att den gått i 7 timmar och att batteriet var nästan tomt. Det lät rimligt att den gått i 7 timmar sedan dagen innan. Så jag väntade en timme, men då var batteriet fortfarande tomt. Det visade sig att den bakre plastskruven på laddstationen hade tryckts upp 1 cm och hindrade roboten att nå ända in. (Möjligt problem 1 enligt ovanstående inlägg.)

Satte istället två rejäla jätte-tältpinnar i laddstationens bakända, så att den hålls på plats. De där plastskruvarna har jag varit misstänksam mot sedan jag såg dem på bild första gången. Nu när det visade sig att placeringen av laddstationen står på en bra plats på tomten (trots omgiven av träd och en vajer till en gammal elstolpe) så får jag permanenta platsen för laddaren. Blir väl till att gräva ned 10-15 cm och göra en sandbädd till den, så att det blir en stadig och väl avvägd plats.

I övrigt har roboten skött sitt jobb perfekt. Jag klippte det mesta av gräset manuellt i förrgår och i det gamla gräset är det svårt att se var roboten gått. Trotts att gräset var blött, såg jag inga direkta spår. På det nyanlägda gräset, med sina betydligt mer fjunlika gräs som inte fått sin styrka, såg man hur gräset tryckts ned av hjulen.

Stannade kvar och följde några cykler. Efter en timmes körning (start 21:45) stannade jag roboten för att kolla hur mycket batteri det var kvar. När jag kl 22:45 tryckte på "start" igen kom det upp ett meddelande om att dagens körning var slut och att nästa klippning börjar kl 06:00. Då gick den tillbaka till laddaren.

Har satt klipptiden till 06:00-23:30, så den kände väl av att batteriet behövde laddas och att den nu skulle ha sin 6-timmars batterivila (de som Husqvarna lagt in i mjukvaran, som Li-Ion-batteriet behöver per 24h-cykel).


So far. So good. Alltså. Idag har jag inte tid att åka upp och kolla hur det går. Själva Gardena R40Li gör sitt jobb galant. Att den har en husse som inte satt fast laddstationen perfekt kan den inte hjälpa. Att döma av spåren i det nya gräset har den dock inte klippt alla delar av gräsmattan på sina 7 timmar. När gräset växer som snabbast på säsongen, bör maskinen i alla fall hinna klippa hela mattan på 3 dagar. Annars lär man se klippspår. Klarar R40Li detta? Återstår att se.
 
  • Gilla
Prins Daniel och 2 till
  • Laddar…
Läser den här tråden med stort intresse så fortsätt rapportera! Jättebra att få höra hur klipparen funkar efterhand som tiden går.

/Mats
 
Äsch. Nu behöver jag hjälp.
Var på en hundkurs ikväll, halvvägs till torpet, och lyckades övertyga frugan om det förträffliga med att ta en sväng till torpet, nu när vi var så nära. :)

Kom alltså till torpet vid 20-tiden. Roboten stod i laddstationen. Batteriet hade laddats fullt sedan i går kväll. Men total drifttid var 9h, och det betyder att den inte klippt ett grässtrå på hela dagen. Maskinen stod på "AUTO" och när jag tryckte på startknappen så gick den igång, lämnade laddstationen och började klippa som om ingenting hade hänt. Inte ens ett "förlåt" fick jag. Ett meddelande skymtade fram på displayen: "1m" eller kanske "Im"? Vad betyder det?

Vad kan ha hänt? Den enda förändringen jag gjorde igår kväll, var att förlänga körtiden från 07:00-23:30 till 06:00-23:30. Det sista som hände igår kväll, var att jag under klippning stannade den (genom att öppna luckan) vid kl 22:45 för att se hur mycket batteri det var kvar. Batterimätaren visade att det snart var dags för laddning. Jag tryckte på "Start" och då kom ett meddelande upp om att roboten skulle vila sig och återta klippningen klockan 06:00. Den gick snällt tillbaka till laddstationen och uppenbarligen laddade den batteriet för att sedan inte börja klippa under hela dagen idag.

Här är jag helt ställd. Någon som vet eller har en idé om vad som hänt? Någon med Automover kanske, de har väl samma programvara ungefär?
 
Lite diverse information om Gardena R40Li:

* Har pratat med Husqvarna och de säger att de mjukvarumässigt har satt ned hastigheten på Gardena R40Li i jämförelse med Automower 305. Därav skillnaden i kapacitet - 400kvm vs 500kvm.

* Clas Ohlson i Insjön har egen service av Gardena R40Li. En kille där har gått kurs hos Husqvarna. Han är dessutom själv Husqvarna Automower-användare sedan 2 år tillbaka. Clas Ohlson har en R40Li som gått i Insjön hela sommaren. De har ännu inte fått in en enda maskin från kund för reparation eller översyn. Överhuvud taget har det varit få problem.

* Ser att Clas Ohlson har förlängt erbjudandet 9 995:- (13 495:) t.o.m. 30 september! (24 augusti skulle det tagit slut).
 
Uppdatering kring uppstarten av Gardena R40Li
I tisdags kväll lämnade jag roboten gående. Kom tillbaka igår (onsdag) morse; då hade roboten stannat på snedden i en slänt (och något meddelande om att den lutade). Batteriet var nästan fullt, så det måste inräffat redan kvällen innan. Tryckte på Start, och den gick igång som ingenting hade hänt. Mitt i slänten och allt. Har tidigare slingat bort största delen av slänten och det här måste ha varit ett extremt gränsfall - för så brant är det inte. Enligt tekniker på Husqvarna skall man kunna kalibrera bort detta.

Passade på att återställa installationen och välja 07-22 som är default, för att på så vis "börja om från början" - om nu måndagens heldagsvila berodde på någon konstig inställning.

Kom åter tillbaka i går kväll vid 20-tiden. Roboten hade gått hela dagen. Bra! Passade på att slinga bort den lilla släntbiten.

Tillbaka idag vid 16-tiden idag, då hade roboten gått felfritt hela dagen (4 drifttillfällen a cirka 1 timma) sedan 07.00 på morgonen.

Peppar. Peppar. Men nu känns det som om allt löper fint. Kanske finns det något mer skrymsle, slänt eller vinkel som den inte prövat ännu och där den kan fastna. Gissar att två veckors körning skall ha fått bort alla byggfel i slingan.

Upplevelsen är stor. Eftersom jag renoverat runt halva gräsmattan - där stora delar var död mossa eller fält av ogräs - är grönheten nu överväldigande. Gräsmattan har aldrig varit så fin skulle jag tro. I alla fall på håll. Vissa av de nysådda delarna avslöjar vid ett nära besiktigande jord mellan lite mer glesa grässtrån. Men allt tar sig snabbt nu i regnet. Om allt går som det skall, förväntar jag mig en riktigt snygg matta i slutet av september. Skall då filma eller ta kort och lägga upp.

Passade igår på att, i regnet, gödsla de icke nyanlagda delarna gräsmattan. Med Weibulls Super Gramino. Senare i höst skall hela gräsmattan få höstgödsel - dvs främst kalium och fosfor som stärker rotsystemet som därmed missgynnar mossan. Kväve, som ger bladtvillväxt skall man ju undvika när växterna skall gå in i vintervila.

Allmäna observationer
Det har regnat ymnigt mer eller mindre hela veckan. Detta tycks inte vara något problem för R40Li. Den tutar på. Lite extra spår blir det väl i det nysådda, men jag tycker att det redan ser bättre ut än i början av veckan. Mest spår blir det där roboten vänder på en 5-öring.

Det som främst hörs är det tysta motorljudet och det härliga ljudet av när grässtråna klipps av. Men stundtals har det kommit ett lätt gnissel. Först trodde jag att det var från själva hjulen; men med den lilla observationstid jag har (roboten står ju i sommarstugan) så verkar gnisslet upphöra när klipparen inte klipper - dvs rör sig efter guideslingan. Det tyder på att gnisslet kommer från hjulet som håller knivarna. Om inte gnisslet tilltar, så skickar jag maskinen till verkstad när säsongen är slut, så får de ta det på garantin.

De flesta delarna av mattan har nu klippts. Jag klippte det mesta av mattan manuellt i söndags, så det är svårt att avgöra effektiviteten, men huvudintrycket är att det är en nyklippt matta Men det finns en fläck som roboten har undvikit hittills. Den ligger nära ett hörn av gräsmattan och det är tydligt att roboten klippt runt om. Det kanske är en slump att den inte hittat denna fläck. Vi får se.

Om allt går som det skall, så sänker jag höjde från 5cm till 4,5cm på söndag. Återkommer med rapport när något avvikande inträffar. Eller om/när mattan blir sådär riktigt fin, som jag hoppas att den skall bli med den kontinuerliga klippningen.
 
  • Gilla
Tajkon och 3 till
  • Laddar…
Toppenbra rapporter, uppskattas verkligen
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Fina rapporter. Känns nästan som om man vore på torpet själv ibland.

/Ennepop
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
miniGranis skrev:
Toppenbra rapporter, uppskattas verkligen
Tack för era och andras uppmuntrande ord. Känns annars lite konstigt att prata ut i ett nästan tomt rum. :) Hoppas att det kan hjälpa någon; vare sig det uppmuntrar eller avskräcker till ett köp av Gardena R40Li. Ser det också som lite egen loggbok.

En sak som jag reflekterat över, är att den här installationen hade blivit bra mycket enklare om man hade haft semester och kunnat vara på sommarstället; eller om den gjorts i stan. Vissa saker i de beskrivningar som jag gjort hade jag antagligen aldrig tagit upp, eftersom de hade lösts på momangen. Nu kan ett litet, löjligt "fel" - som att roboten stannar i en backe och talar om att den lutar lite - innebära att mattan inte blir klippt på en hel dag. Och längre fram, att den kanske inte klipps på en vecka. Installations- och finslipningen blir en utdragen process som tar flera veckor, men hade kunnat ta ett par dagar i stan eftersom man kunde lösa och åtgärda problemen direkt.

I mitt fall var jag medveten om möjliga installationsproblem avseende slingdragning, och har därför försökt vara "generös" och inte chansat för mycket avseende dragningen av begränsningsslingan. Det blir därmed lite mer gräs att trimma, än vad annars hade varit nödvändigt. Å andra sidan omges hela gräsmattan av skog, hagar eller stenmur, så trimningsbehovet är ändå inte så stort. Det blir mest runt de stenar som finns kvar på gräsmattan och utefter torpargrunden.

En rekommendation till de som skall sätta robot vid sommarstugan, är därför att försöka installera den i början av eventuell semester.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Är nyfiken på hur stor den oklippta kanten blir vid begränsningskabeln? Hur nära gräsmattekanten har du lagt kabeln ?

/Mats
 
Kolonist_1 skrev:
Är nyfiken på hur stor den oklippta kanten blir vid begränsningskabeln? Hur nära gräsmattekanten har du lagt kabeln ?

/Mats
R40Li klipper kanske 7-8 cm utanför begränsningskabeln (ca 10cm om man tolkar manualen - jag har inte mätt). Sedan beror det på vad som finns vid sidan av gräsmattan, hur du skall lägga begränsningskabeln:

I "idealfallet" är gräsmattan omgiven av t.ex. plattor som är lika höga som gräsmattan (dvs gräsmatteturfen). Då drar man begränsningskabeln 5 cm innanför plattorna och så kommer klipparen att klippa hela gräsmattan inklusive att knivarna snurrar några centimeter utöver plattläggningen.

Min gräsmatta på torpet omges av lite olika saker. 2,5-3 sidor försvinner på ett eller annat sätt ut i naturen, där naturen är vildvuxet gräs/hage eller mycket grov mossa/torv. Dessa sidor avgör jag mer eller mindre vad gräsmattan skall gå, genom hur begränsningskabeln är dragen. Men det faller sig ganska naturligt, eftersom någon sten eller kraftig tuva står i vägen och då har jag dragit begränsningskabeln innanför.

En sida utgörs av en gammal stenmur. Innanför den finns påskliljor och ormbunkar. Jag har dragit kabeln så att den skonar påskiljorna och ormbunkarna. Här blir det till att rensa manuellt intill muren om man vill ha det extra prydligt.

Det stora kruxet i mitt fall är själva huset. Gräsmattan går runt hela huset och det har en stengrund (det är endast stenen i hörnen mm som håller upp liggtimret - stenen är där för att undvika drag och stora djur (möss letar sig in, hur man än bär sig åt)). Huset är alltså definitionsmässigt en ö i robotklipparsammanhang. Det är ett mycket gammalt hus och inga linjer är raka - inte precis som en murad och putsad grund. Jag har gjort det lätt för mig och dragit begränsningslinan en bra bit från huset. Man "måste" dra linan minst 30 cm från alla höga hinder; vare sig det rör sig om en sten, ett träd eller en husgrund. Ett träd kan väl klipparen studsa in i någon gång om dagen utan att det gör så mycket - men om man inte sätter en begränsningslina runt en husgrund så kommer roboten att bli rejält skrapig.

Vet inte om det är till någon hjälp. Men det viktigaste att komma ihåg, är att klipparen klipper cirka 7-8cm (kanske upp till 10cm) utanför begränsningskabeln. Sedan beror det på hur det ser ut bortom de upp till 10 cm. Klipparen är ganska bred, så det behövs alltså att begränsningskabeln läggs 30 cm utanför ett fast hinder som man inte vill att den skall slå i.

Det är stor skillnad att sätta en robot i ett prydligt radhus-/villaområde med perfekta linjer och snygga attiraljer i trädgården och i en gammal trädgård som gränsar mot skog och hage. I mitt fall är det primära målet att slippa klippa gräsmattan och allt är bättre än det sporadiska klippandet som jag gjort manuellt ibland med en månads mellanrum. Och vid ett sådant här gammalt hus på landet är det nästan charmigt med mossa och klöver på gräsmattan och lite vildvuxet gräs kring stenar och grund. Men det finns en gen hos mig som gillar kortklippta, täta gräsmattor. Även om många nog tycker att det inte passar sig vid ett gammalt torp.
 
Liten uppdatering om implementering av Gardena R40Li vid sommarstuga:

Kom till torpet idag lördag kl 10 (senaste besök torsdag kl 16). Roboten hade fastnat med ett hjul i ett litet hål i gräsmattan. Displayen talade om att det inträffade den 24/8 kl 14.18. Dessutom stod det "Lyft" som meddelande. Jag tryckte på Start för att den skulle försöka ta sig ur själv (det var inget stort hål precis - ungefär lika stort som hjulet och några centimeter djupt). Den startade inte av sig själv, utan blev endast nöjd efter det att jag verkligen hade lyft upp roboten ur sitt predikament. Då gick den igång efter ett förnyat försök med startknappen. Det finns uppenbarligen någon givare som känner av att man verkligen lyfter upp den, innan felet nollställs.

Hursomhelst. Inga konstigheter. Inget fel på roboten, mer än att jag nog tycker att den är lite känsligare och mindre off-road än jag hade trott (men inte värre än att dessa stopp går att bygga bort). Fyllde i alla fall på med jord och lade på gräsfrön över ett par kvadratmeter där denna typen av håligheter finns. Det är på baksidan av huset och i ett parti som inte varit klippt på 5 år, där naturen fått leka för sig själv.

Passade på att sänka klipphöjden, från 5cm till 4,5cm. Skall bli intressant att se om man märker någon skillnad nästa helg.

Observation: det syns knappt spår i gräset när roboten klipper. Man tycker inte att det händer något. Men helheten är den, att jag inte klippt gräsmattan manuellt sedan installationen förra helgen. Och trots det så ser mattan nyklippt ut (sånär som att jag brukar klippa den lägre än 5cm när jag gör det manuellt). Men det är väl så det skall vara - klipper den hela tiden så syns inga större klippspår på gräsmattan.
 
Gudahov skrev:
R40Li klipper kanske 7-8 cm utanför begränsningskabeln (ca 10cm om man tolkar manualen - jag har inte mätt). Sedan beror det på vad som finns vid sidan av gräsmattan, hur du skall lägga begränsningskabeln:

I "idealfallet" är gräsmattan omgiven av t.ex. plattor som är lika höga som gräsmattan (dvs gräsmatteturfen). Då drar man begränsningskabeln 5 cm innanför plattorna och så kommer klipparen att klippa hela gräsmattan inklusive att knivarna snurrar några centimeter utöver plattläggningen.

Min gräsmatta på torpet omges av lite olika saker. 2,5-3 sidor försvinner på ett eller annat sätt ut i naturen, där naturen är vildvuxet gräs/hage eller mycket grov mossa/torv. Dessa sidor avgör jag mer eller mindre vad gräsmattan skall gå, genom hur begränsningskabeln är dragen. Men det faller sig ganska naturligt, eftersom någon sten eller kraftig tuva står i vägen och då har jag dragit begränsningskabeln innanför.

En sida utgörs av en gammal stenmur. Innanför den finns påskliljor och ormbunkar. Jag har dragit kabeln så att den skonar påskiljorna och ormbunkarna. Här blir det till att rensa manuellt intill muren om man vill ha det extra prydligt.

Det stora kruxet i mitt fall är själva huset. Gräsmattan går runt hela huset och det har en stengrund (det är endast stenen i hörnen mm som håller upp liggtimret - stenen är där för att undvika drag och stora djur (möss letar sig in, hur man än bär sig åt)). Huset är alltså definitionsmässigt en ö i robotklipparsammanhang. Det är ett mycket gammalt hus och inga linjer är raka - inte precis som en murad och putsad grund. Jag har gjort det lätt för mig och dragit begränsningslinan en bra bit från huset. Man "måste" dra linan minst 30 cm från alla höga hinder; vare sig det rör sig om en sten, ett träd eller en husgrund. Ett träd kan väl klipparen studsa in i någon gång om dagen utan att det gör så mycket - men om man inte sätter en begränsningslina runt en husgrund så kommer roboten att bli rejält skrapig.

Vet inte om det är till någon hjälp. Men det viktigaste att komma ihåg, är att klipparen klipper cirka 7-8cm (kanske upp till 10cm) utanför begränsningskabeln. Sedan beror det på hur det ser ut bortom de upp till 10 cm. Klipparen är ganska bred, så det behövs alltså att begränsningskabeln läggs 30 cm utanför ett fast hinder som man inte vill att den skall slå i.

Det är stor skillnad att sätta en robot i ett prydligt radhus-/villaområde med perfekta linjer och snygga attiraljer i trädgården och i en gammal trädgård som gränsar mot skog och hage. I mitt fall är det primära målet att slippa klippa gräsmattan och allt är bättre än det sporadiska klippandet som jag gjort manuellt ibland med en månads mellanrum. Och vid ett sådant här gammalt hus på landet är det nästan charmigt med mossa och klöver på gräsmattan och lite vildvuxet gräs kring stenar och grund. Men det finns en gen hos mig som gillar kortklippta, täta gräsmattor. Även om många nog tycker att det inte passar sig vid ett gammalt torp.
Tack för infon. Har själv gräsmatta som gränsar till rabatter på en stor del av sträckan och blev lite fundersam när Gardena rekommenderade ett avstånd på begränsningskabeln till rabattkanten på 20cm för att undvika fastkörningar. Man vill ju inte få alltför bred kant kvar att klippa/trimma manuellt efter roboten.

Är väl en intrimningssak att lägga begränsningskabeln dock verkar det inte som klipparen kan ta sig upp rabattkanten om den kör ner med ett hjul där.

Hur har du lagt guidekabeln eftersom du har huset mitt i gräsmattan, har du lagt den runt hela huset så den kan hitta hem var den än befinner sig?

/Mats
 
Kolonist_1 skrev:
Tack för infon. Har själv gräsmatta som gränsar till rabatter på en stor del av sträckan och blev lite fundersam när Gardena rekommenderade ett avstånd på begränsningskabeln till rabattkanten på 20cm för att undvika fastkörningar. Man vill ju inte få alltför bred kant kvar att klippa/trimma manuellt efter roboten.

Är väl en intrimningssak att lägga begränsningskabeln dock verkar det inte som klipparen kan ta sig upp rabattkanten om den kör ner med ett hjul där.
Helt korrekt: en rabattkant med flera cm nivåskillnad blir svår att hantera för R40Li. Blir för dig i sådana fall antingen att höja upp rabatten på något vis eller trimma. Kanske är andra klippare bättre på detta? Jag kan tänka mig att robotarna med större hjul klarar det bättre. Eller de 4-hjulsdrivna.

Kolonist_1 skrev:
Hur har du lagt guidekabeln eftersom du har huset mitt i gräsmattan, har du lagt den runt hela huset så den kan hitta hem var den än befinner sig?
/Mats
Ja, nästan helt runt. Från laddstationen går det en smal passage till baksidan av huset. Ursprungligen var passagen smalare än den är nu och jag räknade med att roboten aldrig skulle hitta till baksidan via passagen. Därför drog jag guidekabeln helt runt om. Nästan.

Nu blev passagen cirka 1,5 meter så klipparen hittar av slump direkt till baksidan någon gång om dagen skulle jag tro. Har satt "sällan" att R40Li skall följa guidekabeln och börja klippa i änden (via guideslingans väg till baksidan). Den hittar ju även av slumpen baksidan från det andra hållet av huset. Det känns hittills som det blivit en bra fördelning av klippning på gräsmattans alla delar.
 
Mitt-i-veckan-uppdatering om implementering av Gardena R40Li vid sommarstuga:

Sedan i lördags har klipparen fastnat 3 gånger på olika vis:

1. Kom upp till torpet och klipparen stod i laddaren. Men laddade inte. Den hade inte nått ända in och ett meddelande på displayen talade om att den inte kunde ladda. Varför den inte lyckades ta sig de sista centimetrarna till laddningsblecken är ännu en gåta. Jag pysslade om laddstationen lite grann och tryckte dessutom ned två jätte-tältpinnar i fronten av laddaren. Laddaren står inte idealiskt - det är ojämn mark kring laddaren och jag borde gjort ett bättre jobb med utjämning under laddstationen och dessutom bredvid och framför. Men när jag kopplade in stationen visste jag inte om det var ett bra ställe överhuvud taget - nära stationen finns ett träd och en vajer som stöder en elstolpe. Det har visat sig att placeringen i trädgården är perfekt; men vid tid och torrt underlag skall jag preparera marken bättre under själva stationen.

2. Nästa stopp var precis bredvid laddstationen. Framhjulet hade fastnat i en mini-grop. Det är en gåta för mig varför roboten inte "tog i" med bakhjulen och vred sig loss. Det hade med stor sannolikhet fungerat. Hursomhelst så har jag tagit bort alla små håligheter och kullar bredvid laddstationen och de bör inte vara något problem i fortsättningen. Jag har sett dessa presumtiva fällor tidigare, men gjort bedömningen att de inte skulle utgöra något problem.

3. Punkt 2 ovan, var i går morse. Efter att ha åtgärdat problemet lämnade jag roboten och åkte till stan. Kom upp idag morse vid 9. Då hade den ånyo fastnat. Enligt felmeddelandet, igår kväll vid 21.30-tiden. Roboten hade då gått 4-5 vändor under dagen utan problem.

Denna gång hade framhjulet kört ned för ett "stup" framför jordkällaren. Här är högt gräs och när jag lade tråden var jag tydligen för snål och lade den för nära "stupet"; troligen har jag inte sett det. Här var det första solklara fallet att roboten inte skulle kunna ta sig upp på egen hand. En ren miss från min sida. De tidigare fastnanden har skett vid ställen som jag känt till vara potentiella fällor, men ändå bedömt inte skulle utgöra några problem för roboten.

I morse passade jag på att fylla igen 3-4 ytterligare smågropar, vilka jag tidigare bedömt inte skulle vara problem för roboten. Fyllde på med jord och lade på rikligt med gräsfrön. Det bör hinna upp bra, lagom till säsongen tar slut.

Sammanfattningsvis hyser jag tillförsikt. Vad är det nu? 7-8 olika stopp sedan uppstarten. Såvitt jag begriper hade inget behövt uppstå om jag hade lagt ännu mer tid innan installationen och tagit bort håligheter och gjort en noggrann installation av laddstationen. Det finns säkert några fler ställen den kommer stanna på, men inom 2 veckor tycker jag att problemen bör vara borta.


Klippmässigt sköter den sig. Jag nämnde tidigare en fläck i trädgården, där klipparen inte hade varit. Den hade klippt runt om, men missat en fläck på kanske 50-50 cm. Nu har den funnit den fläcken och klippt den. Idag efter cirka 10 dagar sedan installation (då jag klippte gräsmattan manuellt), upplevs gräsmattan fortfarande som "nyklippt". Detta efter totalt 34 timmars aktiv klippning med R40Li. Jag upplever därför att roboten hinner med de 400 kvm gräsmatta med klippning mellan 07-22 varje dag. Den klipper cirka 1 timme och laddar 1,5 timmar. Det innebär cirka 6 timmars aktiv klippning per dygn. Satte igång maskinen den 19 augusti och tills idag skulle den ha klippt drygt 55 timmar. Pga olika problem (inkörningsproblem) har den alltså bara klippt 34/55 = 62% av tillgänglig tid. (Och det skulle kanske vara möjligt att få ut uppemot en extra timma per dygn, genom att sätta körtiden till 06-23.30). När alla inkörningsproblem torde därför R40Li inte ha problem att "hinna med" en 400 kvm gräsmatta.

Men snacka om att den får jobba. Om jag hade bott vid huset permanent, är jag inte säker på om R40Li hade varit ett så bra val. Man får aldrig ha mattan för sig själv under dag- eller kvällstid - längre än 1,5 timme åt gången (när den laddar). Här krävs dock längre erfarenhet, för att uttala sig om hur mycket maskinen egentligen måste jobba för att hålla undan. När alla inkörningsproblem är avklarade och höjden nere på 3,5 cm kanske det räcker att den klipper aktivt knappt 30 timmar per vecka. Och då skulle man t.ex. kunna göra helguppehåll eller dra ned antalet timmar på dygnet. Ett riktigt bra svar på detta har jag nog inte förrän nästa år.

Det enda irritationsmomentet än så länge, är gnisslet från hjulen (om det nu är själva hjulen). Detta gnissel fanns inte de första 9 klipptimmarna - innan dess var den nästan ljudlös. Gnisslet är inte extremt och hörs knappt på 10 meters håll. Men ändå irriterande. Om någon annan med en Gardena R40Li eller Automower 305 upplevt något liknande, vet vad det beror på och kunnat bli av med det, skriv gärna här och berätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.