Putsat hela f.d tegelhuset och färgat det på entreprenad. Dom körde med trälister som rätlister som dom ca 6månader senare plockade bort och lappade i och nu ser det förjävligt ut. :mad:

Man ser ränder varje meter, kortsidorna har jag anmärkt på redan i dagsljus, men idag såg jag det men belsyning på eftersom den inte fungerat och långsidorna ser skit ut. Bilden gör det inte rättvisa, det ser ungefär 10ggr värre ut när man står och tittar.

1. Detta kan ju inte vara acceptabelt på något sätt?
2. Hur åtgärda?

Ett förslag är att måla med struktur i färgen, ett annat att dom får tunnspackla hela fasaden men hur går det ovanpå befintlig färgning?

Det är färgat med primer och Beckers silikatfärg.
 
  • 1DSC_0294.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtliga linjer syns lika mycket som de 2 som framträder mest, men en döljs av stupröret, och de andra får inte kameran med ur denna vinkel.
 
2DSC_0304.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2DSC_0298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2DSC_0299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2DSC_0300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder
 
Som som det är putsat, är de för sent borttagna putslisterna det minsta problemet.
Tunnspackla? De försvinner ju stukturen. Du har väl garanti på jobbet, så de får väl börja om från början. ;)
 
Jobbet är gjort vit så ja, men jag tror inte det här bolaget klarar av det. Håller inne en del pengar för färgningen och lite annat, ca 50.000.

Är tunnspackla ett alternativ? Det är helt ok om strukturen försvinner, garaget är nätat och spacklat 3-4mm utanpå 100mm frigg och det ser väldigt bra ut rent estetiskt.
 
Ser ju för jäkligt ut. :(
Har precis haft en firma som putsat om delar av vår fasad och deras underlagsputs till spritpusten såg långt bättre ut än din fasad. Jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna fixa till det utan att göra om arbetet. Se om du inte kan få dit en seriös firma som kan se hur man kan gå vidare.

Vilken del av landet håller du till i?
 
Måste försäkra mig om du stör dig enbart på omjämnheterna som har blivit kvar efter de borttagna putslisterna, eller om du tycker att hela fasaden ser för ..ligt ut.
Om första alternativet är sant, kan du göra vad som helst, det blir "bra" ändå.
Om andra alternativet är sant, och du vill spackla hela fasaden med cementbaserat fasadspackel, kommer det att gå åt massor. Normalförbrukning är ca 3 kg/m2. För att återställa fasaden på dina bilder, kommer det att gå åt mer. Du får kolla med en lång rätskiva mot fasaden hur mycket det diffar.
 
Uppsala bor jag i. Nu är jag med på vad ni menar, det är bara där putslisterna sitter som jag stör mig MYCKET på. Det ska inte kunna vara några stora "våger" eller toppar och dalar, det var spikrakt putsat jäms med listerna så att säga DSC_0279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Tror belysningen gör att det ser värre ut.

Att det är ojämnt är inget jag egentligen noterat i varken dagsljus eller under belysning. Men, kan ju också bero på att man stör sig så på där listerna suttit.

Bifogar bild före listerna togs bort.

Men att tunnspackla 3-4mm utanpå Beckers silikat ska vara ok? Anledningen att jag frågar är att jag tycker inte Silikatfärgen har genomfärgat putsen som jag trodde utan lagt sig mera som ett skinn, som en plastfärg.
 
Hur har tillvägagångssättet varit när dom putsat detta?? :( ser inte kul ut.. jävla klåpare som vart framme :sly:
Inte så haj på området men vi putsade nyligen vårt tegelhus med Sto Nordic system där sista lagret var med en genomfärgad ytputs med vattenavisande effekt. Sto Lotusan hette det. Tror det bygger 1.5mm slätputs.

Kanske kan vara ett alternativ? Dock kommer nog inte dina ojämnheter döljas. Ser ut som ett lager grundputs behövs läggas före av en riktig hantverkare. eller mer som, gör om gör rätt!
 
Redigerat:
Jag putsade själv ett par meter vägg här i källaren i våras, en igenmurad dörr, och lite till. Jag vågade mig på det efterssom det mesta ändå skulle täckas av ett skåp sedan.

Jag var inte helt nöjd med resultatet, det var första gången jag putsade något större än en kvarts kvm. Mn det duger, de värsta ojämnheterna döljs av ett skåp.

Men min putsning var MYCKET bättre än det där, och då menar jag även utan hänsyn till spåren efter listerna.

Ang. silikatfärgen, har de grundat korrekt?
 
Putsade senhöst 2011
1. Tvättade
2. Monterade lister
3. putsade i 3-4 omgångar
4. Väntat över vintern
5. Putslisterna i trä krymper så dom släpper
6. Lappa i
7. Grunda med färg+primer 2x
8. Avsluta med målning färg och 5% primer

Jag håller med, det ser skit ut. Frågan är nu om det går att lägga på bara 1.5mm färgad puts ovanpå Beckers Silikatfärg utan att göra ngt annat underlagsarbete? Som sagt, det är hybfsat jämnt när man står och tittar på det men inte perfekt, men det får jag leva med tror jag. :mad:
 
Nä nu jävlar, dom har ju fan målat med Beckers styrkenakrylat!!!!! Beckers SILIKAT skrev jag till dom :mad:
 
Pratade med Beckers kundservice/tekniker. Han trodde eller lät hyfsat säker på att målar man igen så ska färgen täcka bort mycket av det som nu syns.

Jaja, fan också att det ska vara så svårt att få ett jobb rätt utfört. Funderar på att låta dom provmåla lite och då blanda i dolomitsand som struktur och se om det löser problemet.
 
Men en akrylat är väl inte diffusionsöppen? Kräver inte putsat underlag färg som kan "andas"?
 
Styrenakrylat är diffusionsöppen uttåt och släpper ut vatten i ångfas, men inte innåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.