H
Hej,
Sitter och funderar lite på hur mitt framtida garage/carport ska se ut. Skulle vilja ha en 2pelarlyft och problemet blir takhöjden. Min ide var att ställa den så att bilen kommer mellan två takstolar. Det skulle betyda att det blir ca 2meter mellan dessa takstolar. Är det något problem med det? Jag vill ju inte ha 3.5m takhöjd.
tack och hej.
 
Öppet till nock och en limträ/stålbalk? Då behöver du ju inga takstolar
 
Jag funderar på samma sak i garaget... Har tänkt försöka använda saxtakstolar och tror jag kan få till nog takhöjd med sådana, iofs med ganska stor takvinkel (hoppas på 36 grader, men har inte snackat med nån takstolsleverantör ännu)
 
  • Gilla
Jt300
  • Laddar…
Behovsanalys....
Hur stora bilar?
Hur höga bilar?
Stå eller sitta under bilen?
 
Enk Projektet skrev:
Behovsanalys....
Hur stora bilar?
Hur höga bilar?
Stå eller sitta under bilen?
Förstår allt utom behovsanalys ?!? :rolleyes: Behöver inte alla en lyft ???
//Jante
 
Jante skrev:
Förstår allt utom behovsanalys ?!? :rolleyes: Behöver inte alla en lyft ???
//Jante
Tror Enk bara menar att utröna rätt modell för behovet. Inte om behovet finns för alla har behov av en lyft!

Däremot kan förutsättningar (takhöjd, utrymme) och behov påverka vad man väljer.

Allt från att ha saxlyft (ev nedgjuten i plattan) till 4 pelarlyft med domkraft.

För min del är takhöjden inte ett problem och den bästa kompromissen blev just en 2 pelarlyft
 
Jante skrev:
Förstår allt utom behovsanalys ?!? :rolleyes: Behöver inte alla en lyft ???
//Jante
Så klart man behöver det...kan inte tänka mej ett liv utan min 4-tons 2-pelarlyft... :D
 
kinglolle skrev:
Tror Enk bara menar att utröna rätt modell för behovet. Inte om behovet finns för alla har behov av en lyft!

Däremot kan förutsättningar (takhöjd, utrymme) och behov påverka vad man väljer.

Allt från att ha saxlyft (ev nedgjuten i plattan) till 4 pelarlyft med domkraft.

För min del är takhöjden inte ett problem och den bästa kompromissen blev just en 2 pelarlyft
Helt riktigt....behovet borde styra valet av både lyft och taklösning....
 
H
Jag har tänkt mig en höjd som är ca 350cm. Tvåpelarlyft lyfter runt 190cm och så en bil på det 150cm.
Har man en högre bil får jag väl böja mig.
 
H
Jag har tittat på en sådan där mobil lyft, men de lyfter för lågt. tyvärr
 
Enk Projektet skrev:
Så klart man behöver det...kan inte tänka mej ett liv utan min 4-tons 2-pelarlyft... :D
Nä precis ! Är ju det jag menar ju, som allt annat vad gäller verktyg, garage och annat skoj, ju större desto bättre.

Å kom nu inte å säg att ni saknar humor på det här forumet :p

Mvh Jante (som kan bli lite väl ironisk ibland) :surprised:
 
F
Eventuellt kan kombon höga snedtak / billyft / takskjutport ställa till det lite.
 
Jag har samma funderingar och takskjutport kan ställa till problem, därför så har jag tänkt att köpa en sidoskjutport som inte tar någon plats i taket.
Kombinerat med saxtakstolar och saxlyft infälld i golvet så mycket flexibelt garage där det antingen går att köra in två bilar sida vid sida eller en som skall lyftas i mitten.
Sidoskjutport finns här: (samma som crawford men billigare och annat namn)
http://www.normstahl.de/de/produkte/garagentore-sektionaltore/seitensektionaltore.html
 
Ja, en sidoskjutport funkar ju också. Det tar lite väggyta men det kan det vara värt? Måste man gjuta ned styrspåret i golvet ? Undra hur tät en sån där blir mot golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.