Jag ska påbörja ett långtidsprojekt med stensättning, bl a några rader runt huset, en uteplats och en gång. Det kommer att bli en hel del kapning och pga tidsaspekten kan jag inte hyra en kap. Är lite sugen på att köpa en motorkap ( alt elektrisk) med vattenkylning från ebay, men frågan är om det funkar lika bra med en rejäl vinkelslip. Det känns kanske lite överdrivet med en motorkap, men en sån går ju att lägga ut på blocket senare ( vilket jag antagligen inte kommer att vilja göra). Jag vill ha ett verktyg som jag inte svär över hela tiden och som ger ett bra resultat. Kan någon med erfarenhet ge några råd?
 
Vinkelslip med diamantkapskiva är väl alltid gångbart. Själv kör jag med stor Einhell lågpriskap. Den har än så länge överlevt allt damm. Kan dock kasta på ett farligt vis i och med att det är bra kraft i maskinen.
 
Har också mycket sten att kapa över lite längre tid och funderar över tre alternativ:

1. Beggad större stensåg på stativ.
2. Beggad motorkap, bensindriven, finns många på blocket.
3. Beggad motorkap, elektrisk, finns inte likamånga på blocket.

Är plattorna tunna kanske vinkelslip är ok.....
 
Jag kapade mina 40 mm betongplattor med vinkelslip (600 kr) och diamantkapskiva (~300 kr).

Funkade klockrent. Det smidigaste var att man kunde lägga stenen och kapa efteråt med knivskarpa skär. När jag märkte stenen och tog upp dem och kapade så blev det inte riktigt lika bra.
 
jag köpte en billig vinkelkap med 270 mm klinga och diamantklinga, har fungerat utmärkt. byggde dessutom ett kapbord med två plattor som jag borrade hål i och skruvade fast i ett par rejäla plankor. bankade ihop ett kopparrör och fäste med en slangklämma och på med vatten, behövdes inte mycket för att slippa allt damm.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
  • Gilla
qas
  • Laddar…
Köp ett sånt där billigt kapstativ för 230's vinkelslip, tror inte jag gav mer än 300:- för mitt och funkar jättebra. Försöker googla men hittar bara http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1995

Blir lätt kapa även jobbiga snitt. Ofta kört utan anhåll för stenen, sänkt sakta bara .. lite death wish, skräcken att klingan ska hugga tag i stenen. Men otroligt mycket enklare än att stå dubbelvikt och försöka trampa fast stenen mot en lastpall eller så som många verkar göra.
 
vinkelslip skulle jag inte ha tagit...dels för att en mindre klinga samt små "handtag" gör att det lätt kastar=skador. Men
visst är det ett bra alternativ om man inte ska kapa mycket. Jag hade satsat på en motorkap(motorsåg med klinga) dels för att den har effekten samt att klingan är mer anpassad för jobbet. Det är som att skära i smör och man kan som med vinkelslipen fixa de flesta böjjar och vinklar och det går fort....så en sådan hade jag köpt...
/
M
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
Jag hyrde en stenklipp. Dammar ingenting och klipper vid anvisningen varje gång. Jämfört med en vinkelslip så är den helt tyst. Det var dock lite strul när jag kapade vissa stenar på diagonalen och då fick jag hjälpa till med vinkelslipen ibland. Kolla här:
http://www.jula.se/stenklipp-bs-530-243002
 
230 mm diamantklinga och en billig vinkelslip räcker långt. Jag körde på det alternativet till mina 130 m2 och visst dammade det duktigt, men ack så vackert det blev!
 
Jag tackar så mycket för råden och åsikterna.
Jag kanske testar en vinkelslip trots allt. Kan detta vara nåt?: http://www.toolstop.co.uk/hitachi-g23ss-cd-230mm-9-angle-grinder-with-case-diamond-blade-240v-p59222
(En Hitachi g23ss med väska och diamantklinga, finns ännu billigare på Amazon)

En tusenlapp och diamantklinga på köpet, då kan man ju lika gärna prova och se. Den borde ju funka till att fixa till betongtegeltaket åtminstone.

Det kryllar dock av begagnade motorkapar typ Stihl TS410, så det är inte omöjligt att jag skaffar en sån innan nästa sommar, då det riktiga projektet drar igång. MathiasS nämnde en stensåg på stativ. Detta hade ju varit det ultimata eftersom jag ska gera mina plattor runt huset och uteplatsens stenar ska ligga på diagonalen. Det finns ett budgetalternativ till detta som heter Evolution Rage 3, en kap/gersåg som klarar "allt". Men jag har under en del utländska forum sett att man varnar för att kapa sten och betong, eftersom motorn inte klarar dammet och garantin täcker inte detta. Man skulle ju tycka att detta vore en enkel sak att fixa.
 
Angående motorkaparna....det verkar vara så att dom med klinga i hyfsat skick säljs för cirka 4kkr.
 
  • Gilla
Victoringelmo
  • Laddar…
Har du tittat på Evolution Rage kanske denna kan vara ett alternativ.
http://www.toolstop.co.uk/evolution-12-305mm-electric-disc-cutter-stihl-saw-240v-p16198
Snubblade över den på toolstop för ett tag sen när jag utvärderade marknaden av stenkapar. Har ingen egen erfarenhet av den, noterade bara att det verkade vara ett ganska bra pris för den typen av maksin. Nu brukar ju inte ett lågt pris spegla hög kvalitet för det mesta men efter vad jag har läst mig till har jag fått uppfattningen att dom fått rätt OK kritik på sina övriga maskiner iaf.
 
JörgenJ skrev:
Ännu ett alternativ, Eibenstock EST 350:
[länk]
[länk]

Den är dock ganska begränsad vad gäller storleken på stenarna.
Lite läskig då den verkar sakna nedfällbart klingskydd. :(
 
  • Gilla
laidback
  • Laddar…
Lyfter den här tråden då jag står inför samma fundering; har dryga 60 kvm marksten att lägga, 4,5 cm tjocka.

Ska man satsa på torr eller våt kapning? Diamantklinga så klart, har kikat på biltema och jula med vilken ska man välja?

Har en 125 mm blå bosch men vill nog inte använda den till detta iom att det skitar ner rätt ordentligt. Funderar därför på att skaffa en billig "engångsmaskin", överlever den så är det en bonus och jag har en maskin att låna ut till grannen :)

Men vilken storlek? Räcker det med en 125:a? Billigast men å andra sidan så har jag ju redan en i den storleken, så man kanske skulle satsa på en 180 mm iställlet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.