Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Dizzy84 skrev:
Finns det någon som vet eller har fått indikationer på när i tiden releasen på programvara
där klippa över begränsningslinan samt 4,5m begränsningen till andra slingor ligger?
Kan det vara snart eller först till nästa säsong? Står i valet och kvalet men detta är iaf krav Jag har
för att slå till! :)
Blir lite som med Bosch Indego, att man inte riktigt kan ta steget utan en utvärdering!

Tack för mitt ord i mitt första inlägg på BH!
-Patrick
Med all säkerhet kommer denna eventuella uppdatering först till nästa säsong, denna är ju ganska snart slut. Sen återstår det ju att se om man kan uppdatera befintliga klippare med ny mjukvara, port finns ju under batteriet men om den fungerar för uppdatering vet jag inte.
 
Jag har inte haft borta batteriet på Jorge, vilken typ av port är det som sitter där? Inte så bra som seriell/USB antar jag, då lär det ju bli "skicka in" som gäller för att få en befintlig uppgraderad, sådant brukar kosta (såvida inte Coop gör det i info-disken :p). Men Worx skulle stiga ännu högre i aktning om de tillhandahöll möjligheten!
 
bjorn_j73 skrev:
Jag har inte haft borta batteriet på Jorge, vilken typ av port är det som sitter där? Inte så bra som seriell/USB antar jag, då lär det ju bli "skicka in" som gäller för att få en befintlig uppgraderad, sådant brukar kosta (såvida inte Coop gör det i info-disken :p). Men Worx skulle stiga ännu högre i aktning om de tillhandahöll möjligheten!
Jag har haft ur batteriet och sett porten för ett teg sedan men kommer inte ihåg exakt hur den såg ut, det är ingen USB och ingen seriell/parallell port heller. Såg ut som en sådan man kopplar in en bandkabel till t.ex. en hårddisk med om jag inte missminner mig.
 
bjorn_j73 skrev:
Jag har inte haft borta batteriet på Jorge, vilken typ av port är det som sitter där? Inte så bra som seriell/USB antar jag, då lär det ju bli "skicka in" som gäller för att få en befintlig uppgraderad, sådant brukar kosta (såvida inte Coop gör det i info-disken :p). Men Worx skulle stiga ännu högre i aktning om de tillhandahöll möjligheten!
Så här ser det ut, en 10-polig kontakt typ för bandkabel:
IMG_0342[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjorn_j73 och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
bjorn_j73 skrev:
Jag har inte haft borta batteriet på Jorge, vilken typ av port är det som sitter där? Inte så bra som seriell/USB antar jag, då lär det ju bli "skicka in" som gäller för att få en befintlig uppgraderad, sådant brukar kosta (såvida inte Coop gör det i info-disken :p). Men Worx skulle stiga ännu högre i aktning om de tillhandahöll möjligheten!
Den info som jag har gäller att kunna uppdatera så LD kan vara nära andra robotar. Det kommer info på deras hemsida när detta finns. Om jag förstod det rätt ska man kunna göra detta själv, återstår att se. Vad det gäller att klippa över slingan vid start efter laddning är det ett förslag skickat till PU avd. Mycket ska tydligen kunna göras genom uppdatering av mjukvaran.
 
Hej alla glada robotägare i regnet.Nu har sommaren snart gått och min robot skött stor del av gräsmattan till min stora glädje. Visst ibland har den fastnat och man fått trycka igång och så, men i det stora hela har detta varit himmelriket. Men jag har börjat fundera lite på framtiden för jag kan inte tänka mig ett liv utan roboten längre!Hur länge ungefär håller en sån här tingest? (Vill inte gärna köpa ny med jämna mellanrum :) )Vad går på en garanti? (Batteriet ett år det vet jag.)Kan man göra en budget ungefär för det? Vände upp och ner på min maskin igår och torkade bort blött gräs mm och kände lite på hjul och tittade efter rostiga skruvar mm. Men allt ser helt bra ut trots att min maskin går 18 timmar/dygn i 395 meters slinga utan några större avvikelser= stor ganska plan klippyta.Förstår att ni inte har spåkula, men all input är av intresse så man kan lägga upp nån slags mental plan för robotlivet.:)
 
Jag har nu kört min LD hela sommaren, men har fått lite problem som någon kanske kan hjälpa till med. Det är så att jag haft laddaren i ett hörn där hörnet sedan fortsätter med en smal grasmattasbit som LD inte får klippa. Det som först var problem var att ifall LD kom in i övre hörnet, där laddaren har en stålbåge så slog den till där och sedan fortsatte över begränsningskabeln. Det jag gjorde var då att dra in kabeln lite för att den skulle istället gå på kabeln och då vända innan den gick i. Det som då händer är att den inte längre kör över kabeln vilket är fint, men ifall den klipper och kommer in i laddaren utan att söka laddaren så blir den tokig försöker då köra ut ur laddaren med våld vilket resulterar i blocked moter felkod eller att den fastnar och då får man re-setta den. Har någon en lösning eller varit med om liknande?
 
Caroline skrev:
Hej alla glada robotägare i regnet.Nu har sommaren snart gått och min robot skött stor del av gräsmattan till min stora glädje. Visst ibland har den fastnat och man fått trycka igång och så, men i det stora hela har detta varit himmelriket. Men jag har börjat fundera lite på framtiden för jag kan inte tänka mig ett liv utan roboten längre!Hur länge ungefär håller en sån här tingest? (Vill inte gärna köpa ny med jämna mellanrum :) )Vad går på en garanti? (Batteriet ett år det vet jag.)Kan man göra en budget ungefär för det? Vände upp och ner på min maskin igår och torkade bort blött gräs mm och kände lite på hjul och tittade efter rostiga skruvar mm. Men allt ser helt bra ut trots att min maskin går 18 timmar/dygn i 395 meters slinga utan några större avvikelser= stor ganska plan klippyta.Förstår att ni inte har spåkula, men all input är av intresse så man kan lägga upp nån slags mental plan för robotlivet.:)
Hej, jag gjorde en rätt grundlig genomgång på min maskin för ett par veckor sedan genom att skruva av karossen och rensa bort allt gräs som lägger sig här och var mellan chassi och kaross. Tror det är bra att göra det någon gång på sommaren samt på hösten för det samlas en hel del märkte jag. Det är ju fyra skruv som lossas för att få av karossen. Dessa skruv tenderar att rosta snabbt så att fetta in dem är en bra idé så går de lättare att lossa nästa gång. Det är nämligen ganska svårt att lossa framför allt de främre då de sitter i en ganska mjuk gummibussning. Använd en skruvdragare med momentinställning och låt den "knacka" upp skruvarna så lossar de så småningom. När det gäller garantin så går nog det mesta på den om det inte är så att man "misshandlat" den ordentligt, antar jag. Maskinen har ju två år (eller tre om registreringen nu gäller vilket är tveksamt) och batteriet ett år. Maskinen borde säkert hålla minst fem och troligen tio år om man håller efter den och minst två år borde batteriet normalt hålla, tänk på att underhållsladda det i vinter bara. När man behöver byta batteri finns det alternativ till originalet som kostar betydligt mindre t.ex på Biltema. Annars är det nog inte mycket mer man behöver göra tror jag, ganska undrehållsfri tingest med andra ord.
 
  • Gilla
Wulfram Zneijderhaan och 1 till
  • Laddar…
TrollMann skrev:
Jag har nu kört min LD hela sommaren, men har fått lite problem som någon kanske kan hjälpa till med. Det är så att jag haft laddaren i ett hörn där hörnet sedan fortsätter med en smal grasmattasbit som LD inte får klippa. Det som först var problem var att ifall LD kom in i övre hörnet, där laddaren har en stålbåge så slog den till där och sedan fortsatte över begränsningskabeln. Det jag gjorde var då att dra in kabeln lite för att den skulle istället gå på kabeln och då vända innan den gick i. Det som då händer är att den inte längre kör över kabeln vilket är fint, men ifall den klipper och kommer in i laddaren utan att söka laddaren så blir den tokig försöker då köra ut ur laddaren med våld vilket resulterar i blocked moter felkod eller att den fastnar och då får man re-setta den. Har någon en lösning eller varit med om liknande?
Jag förstår inte riktigt vad du menar hände till att börja med, du skriver att den "slig till där" menar du att den körde in i bågen? Det har min gjort många gånger i så fall men då vänder den bara som vid vilet annat hinder som helst. Att den kör in i laddaren vid klippning har hänt en gång men då hade laddaren flyttat sig lite så den inte längre stod mitt över begränsningskabeln, utan innanför denna. Bara laddaren står precis mitt över kabeln så kommer inte klipparen in längre utan vänder på kabeln innan. Men som du skriver, den gången den körde in blev den "arg" och levde rövare för att komma ut igen.
 
Även från mig en snabbsummering efter att ha kört min Landroid sedan slutet av maj.

1: Prisvärd om man kan acceptera avsaknad av mer avancerad programering (betende) och att man får i vissa fall komprimissa
2: Om du fått koll på visa undantag, fixat til tomten, så rullar den på fin fint. Rensa bort skit, se till att vända knivarna vid behov
3: Vis av lärdom efter snart 3 månaders drift, så kommer jag göra om min slinga något till nästa säsong. Kanske minska marginalen på 40cm på vissa ställen, och utöka den på andra ställen där jag chansade lite för mycket :D
4:Gräset blir riktigt bra då jag klipper det ca: 3-4 timmar om dagen (klipptid minus laddtid m.a.o)
5: Det som var meningen med att skaffa en robot är för mig uppfyllt
6: Man blir kallad galen av grannen för man bygger en "hundkoja" till sin robot :wow:

20120811_165934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MBygga och 2 till
  • Laddar…
En liten funderare för alla som har gjort sin ytterslinga för lång (så att roboten inte orkar hela vägen hem till laddstationen i alla lägen)... Skulle man kunna parallelkoppla in ett batteri till på något sätt? Rent elektriskt borde det väl fungera? Spänningen ökar inte, och två parallellkopplade batterier räcker längre än ett. Roboten börjar väl knata hemåt när det är ca 15% kvar, eller? (vad är det exakt som triggar hemgång?). Även det skulle väl fortfarande vara ok eftersom dessa 15% nu räcker dubbelt så långt som med bara ett batteri.

En annan fördel vore förstås att den orkar vara ute och klippa längre innan den behöver åka hem och ladda.

Nackdelarna skulle förstås vara att laddtiden ökar, samt tyngden. Det är inge lätta batterier precis.

En annan "lättare" fundering skulle kunna vara att koppla in en liten solpanel på roboten som i alla fall i soligt väder skulle kunna hjälpa den att hålla ångan uppe under klippning samt de sista metrarna till laddstationen.

Jag är ingen elektriker som ni säkert förstår, så var så goda att såga idéerna :)
 
lubbe75 skrev:
En liten funderare för alla som har gjort sin ytterslinga för lång (så att roboten inte orkar hela vägen hem till laddstationen i alla lägen)... Skulle man kunna parallelkoppla in ett batteri till på något sätt? Rent elektriskt borde det väl fungera? Spänningen ökar inte, och två parallellkopplade batterier räcker längre än ett. Roboten börjar väl knata hemåt när det är ca 15% kvar, eller? (vad är det exakt som triggar hemgång?). Även det skulle väl fortfarande vara ok eftersom dessa 15% nu räcker dubbelt så långt som med bara ett batteri.

En annan fördel vore förstås att den orkar vara ute och klippa längre innan den behöver åka hem och ladda.

Nackdelarna skulle förstås vara att laddtiden ökar, samt tyngden. Det är inge lätta batterier precis.

En annan "lättare" fundering skulle kunna vara att koppla in en liten solpanel på roboten som i alla fall i soligt väder skulle kunna hjälpa den att hålla ångan uppe under klippning samt de sista metrarna till laddstationen.

Jag är ingen elektriker som ni säkert förstår, så var så goda att såga idéerna :)
Jag tycker inte det är några dåliga idéer du har tvärtom. Redan nu sitter det två batterier i LD men det är två seriekopplade 12V batterier för att uppnå den 24V driftspänning som LD använder. Dessa sägs vara på 5Ah även om jag inte kunde hitta det skrivet på batterierna. Det jag funderar på är om man kan få plats med två batterier med högre kapacitet när jag väl skall byta dem och har tittat runt lite på nätet efter det. De Biltemabatterier som några skrev om i början på tråden är i stot sett lika stora som originalen men de är bara på 4,5Ah så för min del är de inget alternativ eftersom man då får kortare driftstid. Att parallellkoppla fler batterier blir lite svårare för det får inte plats fler batterier i LD utan då får man sätta dem ovanpå på något sätt och dessutom blir det ju mer vikt. Tror mer på att hitta starkare batterier som får plats i utrymmet. Vad som triggar hemgång är vad jag sett spänningsnivån, vet inte exakt var den ligger men normalt är det ca. 10-15% kvar när den når gränsnivån men klipper den t.ex. i högt gräs så sjunker spänningen tidigare under gränsen pga. belastningen och den lägger då av vid en något högre nivå.
Solceller på maskinen låter som en kul ide, det finns ju mjuka socellsmattor nu som man kan lägga över hela maskinen och sen kopplar man bara in den direkt på batterierna via en spänningsvakt. Det kanske man skall titta vidare på.
 
Kunde man inte låta den ladda när den kör hem över begränsningskabel typ som radiobilarna fast tvärtom?
 
Mabcus skrev:
Kunde man inte låta den ladda när den kör hem över begränsningskabel typ som radiobilarna fast tvärtom?
Det är ju lite svårt att göra den modden själv men idén kan man ju gå vidare med mot tillverkarna. får ju bli någon slags induktiv laddning då vilket kanske borde vara möjligt.
 
Induktiv laddning känns kanske lite väl high-tech (missförstå mig rätt, om det fanns vore jag väldigt positiv till det, men en av anledningarna att jag valde LD var ju att den har bättre "vad får jag för pengarna" än de andra), men en lite solpanel låter ju sig göras lättare. Vad skulle en sådan kunna ge, extra minuter/timmar? Nu när hösten närmar sig så lär mitt nästa projekt bli en liten LED så att jag ser honom i mörkret, här tänker jag mig en liten solpanel hellre än att haka på Jorges batteri. Någon som har något liknande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.