Vi tittar på ett hus där radonet uppmätts till 200 Bq/m3 +/- 20 på undervåningen där vi ska ha vårt sovrum. Behövs det åtgärdas? Hur farligt är det? På övervåningen där barnen ska ha sina sovrum var det bara 60 Bq/m3.
 
Dagens rekommenderade gränsvärde ligger på 200, och så länge man inte är storrökare så är det nog ingenting man behöver oroa sig så mycket för. Över hälften av landets bostadshus lär ligga på värden över 100, eftersom vi har den berggrund vi har. Men om ni ändå är oroliga så är det bra att ta reda på vad det är som orsakar värdena; är det byggmaterialet eller den naturliga berggrunden? En hel del av radonet kan man få bort med ökad ventilation, så hur ser ventilationen ut i "ert" sovrum nu?
 
Jag har för mig att gränsvärdet ligger på 200?
När vi köpte vårt hus låg det på precis över 200 men efter att ha bott i två år gjorde vi en ny mätning (efter att ha bytt alla fönster, dränerat och tilläggsisolerat grunden och rivit ut mycket gamla material i källaren) och landade på ca hälften...
Mäklaren och besiktningsmannen sa till oss när vi köpte att bara vi började röra oss mer i huset (vi köpte av en gammal tant) så skulle ventialionen bli annorlunda och radonet sjunka. Vilket var gjorde vad vet jag inte, men nu känner vi oss mycket lugnare :)
 
Det är blåbetong i huset. De har fläktar, men jag skulle vilja ha ner det lite till. Mäklaren trodde att det fanns kraftigare fläktar, så dem kanske vi kan byta och ev måla väggarna i någon plastfärg? Har läst att det kan hjälpa lite. Skadar väl inte i alla fall, om vi ändå ska byta färg i rummet.
 
Rådfråga inte mäklaren, är ni oroliga ska ni ta hjälp av företag som sysslar med radonsanering! Det hinner ni säkert få till under den tid ni har på er att besiktiga huset efter budgivningen. Se till att ni har en sådan klausul i kontraktet så ni kan hoppa av köpet om det visar sig vara svårare/dyrare än väntat.
 
Från en statlig utredning i saken"
Den relativa riskökningen för de personer som inte röker eller har rökt var 0,10 per 100 Bq/m3, dvs. ungefär samma relativa riskökning som i den svenska nationella studien från 1993. Den grupp av fallen som varit utsatta för miljötobaksrök i hemmet syntes svara för hela riskökningen, medan de som inte varit utsatta för miljötobaksrök inte uppvisade någon riskökning med ökande radonkoncentration. "

Vad som sägs är att är du inte rökare eller bor med en rökare saknas bevis för att radon ökar risken för lungcancer. Tänk på att en flygresor ger även en ökad stråldos.

Låt inte någon "radonsanerare" skrämma dig till en massa åtgärder som saknar vetenskapliga bevis.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Klart man ska tänka till vid ett sånt köp, själv så tar jag hellre det säkra före det osäkra.

Sen är det ju även så (iaf i min kommun) att de husen med blåbetong/radon ofta betingar ett sämre värde, finns många sånna hus i min kommun på hemnet där folk "stylat" om med nytt kök, golv osv men inte får sålt pga radon.

Ska man åtgärda problemet så är det ju även bra att ha med detta i kalkylen för husköpet, det kostar ju en slant om man vill göra åtgärder som funkar, finns ju billiga lösningar men på bekostnad av ökade kostnader för uppvärmning.
Så det bör man ju ta hänsyn till när man bjuder på ett sånt hus.

Självfallet ska man ta dit någon som kan sin sak och även kan ge dig ett pris på olika åtgärder, mäklaren kör oftast bara med massa dravel om att vädra osv, uppvärmningen är en bland de dyrare posterna kring husägande det känns onödigt att göra den posten ännu dyrare.
 
E
Radonet kan man få bort men Blåbetong har strålning som skadar ner på cellnivå, de väggarna bör rivas beroende på strålmängden som numera mäts när man köper hus.
 
hur ser man om det är blåbetong i huset?
 
rsjerry skrev:
hur ser man om det är blåbetong i huset?
Det finns många bra sidor på nätet.

Blåbetong är en lättbetong, färgen är mellan blåaktig, men det finns annan lättbetong i samma färg som inte är blåbetong. Hur hög gammastrålning och radonutsöndring blåbetongen har beror på var i landet det uranrika alunskiffet är brutet.

http://www.google.se/search?q=blåbetong&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv&client=safari
 
så om betongen är helt grå är det lugnt med andra ord :)
 
Om du med grå betong menar "vanlig" betong. Så är den enklaste testen att titta på hårdheten, Blåbetong är en typ av lättbetong som är posös. Du kan med lätthet karva djupa spår och hål i den med en fickniv eller skruvmejsel (kanske inte så populärt på en visning), en av finesserna med lättbetong är att den lätt bearbetas med vanlig såg eller andra handverktyg. Blåbetong är väldigt sällan synlig i hus, just för att den är så mjuk, så är väggarna "alltid" putsade, eller inbyggda med skivmaterial som skall skydda den mjuka ytan.
 
Hej
Att hålla på och riva väggar och ha sig verkar fullständigt onödigt.
200Bq är gränsvärdet och där ligger ni.
Jag skulle inte göra ett smack åt saken.Vill man minska risken för att få lungcancer finns det nog mer effektiva saker att göra i livet.
Hela den här radon diskussion har i mina ögon gått helt över styr och blivit självsvängande med dyra s.k radonsaneringsfirmor som ivriga pådrivare.Hur många funderar ens över radon i en lägehet eller på sin arbetsplats.Som upplysning är 400Bq ofarligt på din arbetsplats.
Ta det lugnt och lägg pengarna och energin på något annat än att fundera över radon.
Fredrik
 
Men varför chansa på en sånn skitgrej som att ta ner en vägg, max några dagars arbete för att få ner värderna på huset, vad som är gränsvärden just nu säger ju inget som vad forskning kommer visa i framtiden.
Det är ju lite som att fixa småfel på bilen när man ska sälja den, är väl bättre att laga den medans man själv använder den.

Lyckas man sänka nivåerna av radon i huset är det ju säkerligen nått man har igen den dagen man ska sälja huset.
 
Det är bara det att en vägg generar inte några högre värden.
Oftast är det grundmurarna som är i blåbetong och kanske hela källaren.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.