Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nimajneb skrev:
Så du menar att om man står stilla så ändrar sig GPS koordinaterna?
Ja absolut. Du kan testa det själv om du laddar ner något kartprogram i telefonen som har spårningsfunktion. Då kan du enkelt se hur din position felaktigt ändrats när du står still.
 
Mabcus skrev:
intresse klubben har vässat pennorna angående båten.. åter till GPSen i boschen. om du mäter in dina positioner med en noggrannhet av ca 3 meter varje sida innebär det ju mellan 0 och 6 meter fel marginal så hur får du då nytta av slingan vare sig den är fast eller rörlig. mäter man in slingan efter någon av de i närheten utmärkta polygonerna eller behöver man ha lantmäteriets hjälp?
Du skulle nog ta o ringa till bosch och tala om för dom att deras gps klippare inte kommer att funka, du får skynda dig så dom inte hinner släppa den. Förstör nu inte denna tråden med. Tack på förhand.
 
fludde skrev:
Du skulle nog ta o ringa till bosch och tala om för dom att deras gps klippare inte kommer att funka, du får skynda dig så dom inte hinner släppa den. Förstör nu inte denna tråden med. Tack på förhand.
nu trollar du ju för att få Mabcus att svara om Bosch här, i Honda tråden. Lägg av.
 
MBygga skrev:
I den engelska versionen av beskrivningen står;
"Honda Miimo operates using one of three modes - ‘random', ‘directional' or ‘mixed', to suit the size and type of garden. Random mode sees it navigate the lawn without a fixed pattern; whilst in directional mode it moves back and forth in a more uniform fashion to ensure a faster cut. Mixed mode allows intervals of random and directional cutting."
Och skall den klara "directional mode" håller jag med Gudahov att den borde ha någon form av system för att hålla reda på var den har varit och klippt, kanske GPS men kan kanske vara annat signalsystem också.

En annan bra egenskap är "Honda Miimo can ascend slopes up to 24 degrees" vilket är lite mer lutning än både HQ och LD klarar i alla fall.
Frågan är om man behöver kludda med GPS. Jag tror det är mer något liknande Husqvarnas fyrkantsklippning, men kan ju räkna antal snurrade varv på hjulen för att veta när den svängt t.ex. 90 grader.
 
  • Gilla
Mabcus och 1 till
  • Laddar…
theon skrev:
nu trollar du ju för att få Mabcus att svara om Bosch här, i Honda tråden. Lägg av.
Absolut inte min mening med inlägget utan menade att man ska hålla sig till ämnet att skriva om Honda. Men ber om ursäkt till dig om du uppfattade det på annat sätt.
 
MBygga skrev:
I den engelska versionen av beskrivningen står;
"Honda Miimo operates using one of three modes - ‘random', ‘directional' or ‘mixed', to suit the size and type of garden. Random mode sees it navigate the lawn without a fixed pattern; whilst in directional mode it moves back and forth in a more uniform fashion to ensure a faster cut. Mixed mode allows intervals of random and directional cutting."
Och skall den klara "directional mode" håller jag med Gudahov att den borde ha någon form av system för att hålla reda på var den har varit och klippt, kanske GPS men kan kanske vara annat signalsystem också.

En annan bra egenskap är "Honda Miimo can ascend slopes up to 24 degrees" vilket är lite mer lutning än både HQ och LD klarar i alla fall.
Förmodligen använder sig Honda av samma system som Amerikanska Robomov. Dvs Rullad längd ger svar på i vilken vinkel den skall gå ut med igen för att täcka klippbredden där där den började. Altså behövs ingen GPS.
 
Honken_byggare skrev:
Förmodligen använder sig Honda av samma system som Amerikanska Robomov. Dvs Rullad längd ger svar på i vilken vinkel den skall gå ut med igen för att täcka klippbredden där där den började. Altså behövs ingen GPS.
Verkar otroligt, de flesta klipparna går ju inte spikrakt fram utan ofta i båge beroende på lutningar, ojämnt gräsmotstånd och andra påverkande faktorer. Hondan skall ju enligt beskrivningen ha en släntsensor som skall göra att den går rakt även om den går diagonalt uppför/nedför en slänt. Det kan ju vara någon slags hjulsensorer men skall det fungera ordentligt och kunna hantera slirning/glidning borde den ju ha något slags signalsystem att gå efter är min logiska gissning, men som sagt jag vet ju egentligen inte mer än ni andra här om detta.
 
Det här blir spännande. Jag vill ha robot till våren och det ser onekligen ut att kunna bli köparens marknad snart :)
 
MBygga skrev:
Verkar otroligt, de flesta klipparna går ju inte spikrakt fram utan ofta i båge beroende på lutningar, ojämnt gräsmotstånd och andra påverkande faktorer. Hondan skall ju enligt beskrivningen ha en släntsensor som skall göra att den går rakt även om den går diagonalt uppför/nedför en slänt. Det kan ju vara någon slags hjulsensorer men skall det fungera ordentligt och kunna hantera slirning/glidning borde den ju ha något slags signalsystem att gå efter är min logiska gissning, men som sagt jag vet ju egentligen inte mer än ni andra här om detta.
Det kan vara samma teknik som ambrogiofamiljen kör med, några accelerometrar som mäter lutningen och kompenserar därefter. Lutar det åt höger, kör lite hårdare med höger hjul för att motverka att den tappar höjd.

Tydligen (av releasnotes på nya firmwares att döma ) så är det något man filat på de senaste månaderna.
 
Det verkar som att Honda tänker gå ett steg längre än de befintliga för att tillse att misstag (och dämed dåligt rykte) undviks.När jag läser detta så läser jag det som att ÅF tänker göra det obligatoriskt att ÅF installerar enheten på plats.
Ett smart drag om det är så, då de flesta som installerar klippare bara gör det 1 gång (om de köper en av de på marknaden beprövade iallafall) och därav kanske inte har kunskap/vana eller vill skaffa sig det.


"Upon purchase, the dealer installs the docking station, which acts as both the charging point and signal generator. A boundary wire is connected to the docking station, then routed around the perimeter of the garden to define the mowing area. Honda Miimo is then programmed to cut to a schedule convenient to the customer, via its inbuilt timer and calendar. Then, at the end of the season the Honda Authorized Dealer collects it for winter maintenance, and, in some countries, winter storage."



 
Jag har en Honda..

Civic! och den är jag jättenöjd med så håller Miimo samma klass skulle inte jag tveka för att slå till på en sådan, även om priset skulle bli en anning högt.
 
Att en ÅF ska installera dockningstationen och kabeln är jag lite skeptiskt till.
Vill definitivt helst göra det själv så jag får det som jag vill ha det istället för hur ÅF tycker är smidigast (snabbast) att göra.


(jag har också en Civic, en isbil.:) )
 
skalman1 skrev:
Att en ÅF ska installera dockningstationen och kabeln är jag lite skeptiskt till.
Vill definitivt helst göra det själv så jag får det som jag vill ha det istället för hur ÅF tycker är smidigast (snabbast) att göra.
Ja, det låter ju tveksamt. Lite amerikanskt. En familj jag känner flyttade till ett övre medelklass-kvarter i Chicago och hade med sig alla sina pinaler i en container. När den amerikanska grannfrun gick rundvandring i huset undrade hon vilken firma som hade hängt upp tavlorna så snyggt! :)

Men kanske är installation plus vintergenomgång en förutsättning för att den 5-åriga garantin skall gälla....? Det hela låter som det kommer bli en extra dyr maskin. Lite som att Honda drar för stora växlar av det hela: "kolla vi kan leverera en robot". Om man hade köpt en robot av typen personlig assistent, som lagade mat och körde barnen till skolan kan jag tänka mig att man skulle vilja ha en personlig installation. Men en gräsklippare......
 
Gudahov skrev:
Ja, det låter ju tveksamt. Lite amerikanskt. En familj jag känner flyttade till ett övre medelklass-kvarter i Chicago och hade med sig alla sina pinaler i en container. När den amerikanska grannfrun gick rundvandring i huset undrade hon vilken firma som hade hängt upp tavlorna så snyggt! :)

Men kanske är installation plus vintergenomgång en förutsättning för att den 5-åriga garantin skall gälla....? Det hela låter som det kommer bli en extra dyr maskin. Lite som att Honda drar för stora växlar av det hela: "kolla vi kan leverera en robot". Om man hade köpt en robot av typen personlig assistent, som lagade mat och körde barnen till skolan kan jag tänka mig att man skulle vilja ha en personlig installation. Men en gräsklippare......
Tror att det redan nu är många som "köper" en personlig installation.. (handlare som bjuder på installationen helt eller delvis)
 
Mabcus skrev:
Tror att det redan nu är många som "köper" en personlig installation.. (handlare som bjuder på installationen helt eller delvis)
Jo. Låt oss bara hoppas att det blir frivilligt. Eller att det blir billigt. Det låter som en 5000-kronors-grej och det får man ju en del robotgräsklippare för (ex.vis en Automower 220 i.st. för en 305).

Fantastiskt intressant att se var den landar prismässigt. Om man tittar på Hondas vanliga motorgräsklippare, så ligger de väl ungefär i Klippos prisklass, med ett maxpris strax under 10 000:-. Och när man ser Hondas värstingjordfräs kostar 25 000:- (och Honda är väl i det närmaste referens i jordfrässammanhang), så inser man att robotgräsklippare i allmänhet är extremt överprissatta. Dyrt kg-pris. Låt oss se den minsta av de två planerade modellerna kring 20 000:- så har de en vinnare.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.