Jag håller på att renovera ett äldre hus och håller just nu på med återställa innerväggarna, på samma vis som tidigare. Det är spontade väggar som klädes med masonite. Masoniten ska spikas tätt 10x10cm.( blir många spik) sedan ska skarvar spacklas. Nu till min fråga: alla dyckert måste väl fösänkas? ( vilket jobb!) Riskerar ju lätt att tränga ut genom tapeten? Är det någon som har ett bättre tips på att fästa masoniten, häftpistolpistol som skjuter klammer en bit in? Har försökt med dyckertpistol men spikhuvudena är för små, går igenom masoniten Tack på förhand.
 
Hej
Jeg limede plader på en trævæg og det gik ganske glimrende.
Jeg brugte Danalim Trælim D2 Inde 490. Som er en PVAc lim der er hurtig tørrende og meget stærk.
jeg er sikker på at også et svensk firma har tilsvarende den fås i 2,5 kg bøtter.

MVh

Jens
 
Hej. Det är ju något att tänka på, men hur får du masonitskivan plant liggande mot väggen utan bucklor under limningen?
Andreas
 
Jeg lod masonitten følge den underliggende væg, jeg havde kun få ujævnkeder og hvor det var nødvendigt for at holde pladen på plads fik den et tagpapsøm som jeg trak ud igen når pladen sad fast

MVH
Jens
 
  • Gilla
Pialena
  • Laddar…
Hej igen.. Från början nämde jag aldrig att jag blöter masoniten ( i 2dygn) så att den blir maximalt svälld, sedan monteras den och torkar Skulle det uppstå lite fukt i vägg och material så får masoniten plats att svälla och kommer då inte buckla sig. Det går nog inte att limma då MVH/Andreas
 
Hej. Menar du blöta masoniten eller att jag använder masonit? Menar du fukta masoniten så läste jag någonstans att man ska göra så för att undvika bucklor om masoniten blir fuktig, tex. kondens innervägg mot yttervägg vid extrem väderlek eller i kök .Masoniten har då plats att svälla, eftersom den är uppsatt maximalt svälld. MVH/Andreas
 
Men att använda masonit. Tillsammans med tretex, spännpapp och spånskiva helt hopplösa material. Ska du tapetsera så är gips helt överlägset. Väggen blir plan och tapeten sitter som en smäck, rör sig inte av fukt heller.

Protte
 
Protte, jag tror inte det är någon idé för oss vanliga dödliga att härja i delforumet Byggnadsvård ;)
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Jag tänkte på arbetet att smäcka masoniten och sedan försöka få en slät fin yta att måla eller tapetsera på. Mitt förra hus köpte jag efter en målare som samlat på sig material på byggena han varit på. Alla väggar var uppbyggda med spillbitar av diverse olika material i varierande storlekar som han sedan spacklat och målat/tapetserat. Bara spacklet borde ha kostat mer än vad det skulle kostat att köpa gips. (kanske han stal det från sin arbetsgivare, vad vet jag) Kan säga att det inte var roligt att renovera det huset. Fick riva in till reglarna och göra om från början för att få någon stil på det.
 
Hej Mitt hus är från ca 1910, inget är rakt. Ska det gipsas, så måste allt reglas upp och det skulle ge betydligt mera jobb, rummen har en massa konstiga vinklar och vrår. Spontväggarna är inte raka. Dessutom är jag lite skeptisk till att förändra något som fungerat så länge, värmekomforten är det inget fel, inget fukt eller mögelproblem.Man vet aldrig vad som händer om man skapar uppreglade mellanrum. Jag har gjort ett rum färdigt med ovanstående metod och det blev mycket bra, även billigt, inga spruckna tapeter (än så länge) Jag efterlyser bara ett effektivare sätt att spika upp masoniten utan att behöva spika/försänka 200 dyckert , för hand, per skiva. Kraftig häftpistol med 20mm förzinkad klammer, som skjuter ner en bit i masoniten? Är det någon som tror att det kan fungera och rekommendera någon sådan? MVH/Andreas
 
Måste du spika så tätt? Mina masonitväggar är spikade med ca 10cm runt om men i skivan sitter spikarna betydligt glesare. Kanske 40 eller 50 cm mellan var lodrät rad och ca 30 mellan spikarna i dessa rader.

Däremot är jag lite fascinerad över att skarvarna mellan skivorna alltid (oftast) är fasade för att få överlapp. Även där det sitter mindre bitar. Antar att de större skivorna köptes fasade, men de mindre måste vara fasade för hand.
 
Hej Min gamla masonit är inte heller så tätt spikad, men jag läste på någon byggnadshistorisk sida om masonit, hur man satte upp masonit förr. På flera ställen står det just så tät spikning och även fuktning av skivorna innan uppsättning, speciellt i rum som kan utsättas för fukt, tex. kök, badrum. Det kanske inte spelar någon roll i praktiken, men sätter man masonit i flera rum och det börjar släppa och bukta sig, så skulle jag reta ihjäl mig att jag inte gjort som man ska göra. MVH/Andreas
 
Hej Jag kan besvara min egen fråga, angående montering av masonit, utan att behöva spika för hand..Jag skaffade mig en Senco klammerpistol och sätter en skiva under 3 minuter. Sitter bergfast. Klammerdjupet ställs in så, klammern hammnar en bit in, blir inga ojämnheter alls. Kan därmed konstatera att mitt problem är löst. MVH/Andreas
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Intressant tråd. Har funderat lite på detta med masonit på väggarna själv men varit lite för osäker på hur det funkar för att våga testa. Det brukar ju rekommenderas som ett alternativ till gips i byggnadsvårdssammanhang. Nu blev det pappspänning istället i senaste rummet och körde renoveringsgips på mindre synliga garderobsväggar men det står ju fler rum på lut....

Vad som fått mig att tveka är just spacklingen av skarvar och spikhål. Tänker mig att det är svårt att spacka på ett levande material som rör sig och att det på sikt finns risk att packlet spricker eller rent av faller av. Speciellt då i skarvarna då det ju här blir rätt långa sammanhängande spackelfogar. Vi har dessutom timmerväggar som ju också i sig rör sig lite. Men det verkar som du ozo inte haft några sådana problem alls? Använder du vanlig 3.2 mm hård board eller 6,4 eller någon ännu tjockare? Byggnadsvårdskällorna röstar ju för de tjockare varianterna men det är ju väldans mycket svårare att få tag på...
 
  • Gilla
Nene
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.