Du kan ju använda Fibaros produkter för tex inbyggnad men ändå använda Veras server. Det är ju liksom fördelen med en "öppen" standard.
 
ennepop skrev:
Tittade snabbt på en sida om Vera2/3 ([länk]), rätta mig om jag har fel, men måste man ha en kontakt för varje lampa etc för att det skall fungera?
I så fall verkar ju Fibaro "roligare" då man kan bygga in det bakom och det blir osynligt.
Det funkar som så att du väljer vilka enheter du vill styra, eller vad du vill läsa av (temperatur/rörelse/ljus/fuktighet/dimmer/av-på/markis/ osv osv) I teorin så funkar alla*.
Det finns både för inbyggnad bakom strömbrytaren, med och utan effektförbrukning, och pluggar, och lamphållare osv osv. I praktiken så blir det att man blandar och ger - taklampor kör man med inbyggnad, likaså golvvärme, markisstyrning medan pluggar till lampor som har plugg (alt. kan man bygga in dimmermodulen i lampfoten, om det finns plats).

Till dessa väljer du en 'controller' du vill ha, tex Vera3 eller Fibaro. Enklast är att kolla forumen för detaljer.

MiCasaVerde, som göra Vera är uppe i generation 3, och gör bara styrning ('controller') som man surfar till, eller väljer en av alla appar som finns.
Fibaro gör framför allt dimmrar/switchar osv, men har sedan början av året börjat leverera sin egen controller.
Det finns även andra styrningar, tex open z-wave som alternativ.

* Vissa fabrikat är tveksamma som tex Merten och Danfoss, som 'töjt' på standarden, så man skall inte ge sig 17 på att allt funkar till 100% bara för att det står z-wave på produkten. Enklast är att kolla forumen innan man köper, eller fråga affären.
 
Okej. Vilken djungel. Får bli ett projekt i vinter när det ändå är kallt och man inte arbetar utomhus längre.
Tack för svaren
 
Zwave verkar klart vara seriösast, framförallt då det inte är endast "read only". Dansfoss living Connect kör zwave där dom försöker lura på en en centralenhet för ett par tusenlappar. Dock verkar danfoss, precis som vespaman antyder inte följa standarden fullt ut. Är det någon som har annan erfarenhet och lyckats eliminera kontrollenheten?
För övrigt är det märkligt att standarden inte är densamma i Europa och USA.
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Det handlar väl om vilka frekvenser som har funnits tillgängliga.
 
Borner, vet du om det går att använda z-wave-prylar utan center? Till exempel en dimmer som styrs med knapp?
 
Nyfniken skrev:
Borner, vet du om det går att använda z-wave-prylar utan center? Till exempel en dimmer som styrs med knapp?
I teorin ska det fungera enligt http://www.z-wavealliance.org/modules/Benefits/
men hur parningen fungerar i praktiken och hur god interopabiliteten är mellan olika märkens utrustning får gärna någon som testat berätta för oss andra... :)

Ni som har testat: vad har ni byggt för anläggningar? Vilka brister har ni hittat?
 
Är det endast användarinterfacet och tillgängliga appar som skiljer mellan olika "centraler" eller något annat också? Jag funderar på en USB-sticka för att styra från befintlig Windowsserver men vill ju inte få nåt halvtrist gränssnitt utan möjlighet att styra från iPhone etc.

Skulle också gärna vilja ha möjlighet att i framtiden skriva ett eget gränssnitt för iPad för att styra både elprylar och musik. Ska man välja nån särskild central som stödjer detta?
 
Utifrån mina erfarenheter är det enklare att binda enheter mot varandra (direkt) än att binda dem mot en centralenhet.

Exemplet med att binda en knapp har jag tex vid sängen, en Düwi batteridriven brytare som dimmar upp/ned sänglampan som är kopplad till en väggplugg för enkelhetens skull.

Normalt gör man både och (dvs binder en knapp till en dimmer) samt binder dimmern till centralenheten, eftersom det blir en mer direkt dimmning om knappen snackar med dimmern utan omvägen via centralenheten. Dock vill man ju även att centralenheten skall kunna styra och läsa av dimmernivån.

Min sänglampa emulerar en solupgång på vintern, så att man vaknar naturligt, och detta styrs såklart av Vera.
Dessutom vill man ju att belysningen skall funka även om centralenheten av någon anledning inte längre är operativ.

Har man en kombienhet, som tex en Düwidimmer eller en Fibarodimmer, så är knappen, eller knappingången redan bunden till dimmern. (hm. hoppas ni hajjar). Då behöver man endast binda till centralen.

Min erfarenhet nummer två är att knapparna, eller fjärrkontroller, dvs styrning är svårare att binda till centralenheterna, aktorerena har jag aldrig haft något problem med. Hittills. :)
 
Freddan101 skrev:
Är det endast användarinterfacet och tillgängliga appar som skiljer mellan olika "centraler" eller något annat också? Jag funderar på en USB-sticka för att styra från befintlig Windowsserver men vill ju inte få nåt halvtrist gränssnitt utan möjlighet att styra från iPhone etc.

Skulle också gärna vilja ha möjlighet att i framtiden skriva ett eget gränssnitt för iPad för att styra både elprylar och musik. Ska man välja nån särskild central som stödjer detta?
Det som skiljer förutom mobil/pad/tab-appar är förutom priset, plugin-funktionalitet och tillgängliga plugin-er. Sedan är det även lite granna nätverkstjafs:med utan wifi, LAN-switch osv. Fibaron är mycket kraftfullare än tex Vera, vilket kanske kan behövas om man vill lasta på mer serverfunktionalitet, eller har gigantiska zwave nät (tusentals noder?).

Kan inte tänka mig att det är meningsfullt att göra ytterligare en app. Iaf inte om man kör Vera, såvida man inte har väldigt mycket tid att slå ihjäl. Bättre att skriva pluginer isf. som passar Vera (och dess appar). Men det är klart egen lösning är ju mest optimerad till egna behov... :) Kollar man på mios forum, så finns där cirka 10 olika appar redan.

Om man skall välja centralenhet, så tycker jag att ni ska kolla in forumen för respektive enhet, då får ni en känsla för deras för och nackdelar. Speciellt om ni vill skruva och tweaka. Oavsett fabrikat kommer man att behöva spendera tid där om man ska skriva egna pluginer eller skripts osv.

Att styra från en PC funkar absolut, men det är mer proof of concept och inte lika framkant som tex Vera. (Jag jämför med Vera, eftersom det är vad jag kört ett tag nu, har inte lika stor koll på de andra). Faktiskt var det just denna plugin/app/skript -uppfinningsrikedom som gjorde att jag fastnade för Z-Wave isället för KNX, som jag från början tänkte köra med. KNX är ju bättre, men det är så stelbent om man jämför, och inte lika roligt. :)
 
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
Vill bara rätta mig själv, även tellstick duo är tvåvägs dvs read/write, vilket innebär att även dessa kan betraktas som riktiga prylar och inte bara leksaker... Och det finns alltså billigare alternativ till zwave...
Sent from my Lumia 800 using Board Express
 
Hoppehare skrev:
Vill bara rätta mig själv, även tellstick duo är tvåvägs dvs read/write, vilket innebär att även dessa kan betraktas som riktiga prylar och inte bara leksaker... Och det finns alltså billigare alternativ till zwave...
Duo klarar visserligen av att skicka/ta emot så i den bemärkelsen är den tvåvägs. Men en Tellstick pratar med produkter på 433MHz. Produkter som till största del är envägsprodukter, typ Nexa-uttag. Dessa tar bara emot en signal och har ingen möjlighet att bekräfta att en lampa faktiskt har slagits på. Vilket jag förmodar att z-wave fixar (utan att ha läst på om z-wave).
 
Ja, zwave ack:ar alla meddelanden, och hoppar över andra noder (om dom inte är batteridrivna) för att få hygglig täckning, så man får normalt fungerande täckning i hela huset (och man får direkt reda på om något kommando inte skulle komma fram av någon anledning).
 
Hej,
Jag försöker fortfarande bilda mig en uppfattning om vilket system/produkt jag ska välja. Jag har tittat närmare på centralerna då dessa är hjärtat i systemet.
Hittills har jag förstått att följande är vanliga:
Telldus Tellstick, Duo, Net
Vera 2, 3
Fibaro HC2

Mitt krav (förutom allt man vill ha) är att jag kommunicerar direkt med centralen även när jag är borta från bostaden och inte via en tredjepart websida. Gillar helt enkelt inte att "annan" har "ingång" till att styra mitt hus. Vad jag hittills har förstått så uppfyller inte Tellstick Net eller Vera detta. Men det verkar som Fibaro gör det, i alla fall efter att skummat: http://www.fibaro.com/sites/default/files/poradnik_instalatora/Advanced%20Users%20Guide%20ver%20102beta.pdf

Upplever detta som hyfsat tungt att sätta sig in i, kanske primärt att det inte finns full dokumentation på tillverkarnas sidor. Tänker jag rätt ang Fibaro?

/J
 
Nyfniken, man behöver en centralenhet, typ Fibaros HomeCenter 2, som fungerar som nav. Som jag skrev så körde jag förut Nexas prylar, men det var verkligen inte mycket att hurra för! Man hade ju ingen aning om utifall lampan nere i köket verkligen blev släckt eller inte. Fördelen är ju att alla enheter kvitterar och bekräftar status, samt reläar alla kommandon så att även en avlägsen enhet i huset nås utan problem. Jag har själv ställt min HomeCenter i källaren, och har inga som helst problem att styra lampor mm i hela huset, inklusive belysningen uppe på vindsvåningen! Fibaro har nu också kommit ut en enhet som heter Universal Sensor och som exempelvis kan kopplas till någon av utgångarna på larmet, vilket betyder att när man kommer hem och larmar av, så kan denna lilla enhet skicka en signal till HomeCentern, som i sin tur tänder upp i huset. Och när man larmar på och går hemifrån, så kan man, om man vill, bygga upp ett scenario som tänder och släcker lampor och alltså emulerar att någon är hemma, etc, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.