Nu har jag inte gjort några mätningar, men de äggkokare jag sett har ångkokat äggen så att allt tillsatt vatten kokar bort. Den borde gå att produktutveckla till att bli energisnålare. Om den består av ett tryckkärl med en noggrann termostat och en timer så att vattnet inte avdunstar kan man säker spara flera Wh per äggkok. Är den dessutom isolerad sparar man ännu mer.

Det kanske även är effektivt att koka potatis i en äggkokare. Är det någon som har provat?

Erik
 
Man borde kunna ta tillvara på kylan på vintern och använda i kyl och frys. Eller hur!? :)
 
Varför inte utnyttja all rörelseenergi när öppnar lådor och dörrar
I huset?
 
frimson skrev:
Man borde kunna ta tillvara på kylan på vintern och använda i kyl och frys. Eller hur!? :)
Gör jag nästan alltid när jag frostar av... ;)
 
frimson skrev:
Man borde kunna ta tillvara på kylan på vintern och använda i kyl och frys. Eller hur!? :)
Ja varför har man inte ett separat kylaggregat? Två slingor, en utomhus för sommaren och en kopplad till värmen (ftx?) på vintern?
Nu kanske det inte handlar om jätteeffekter, men tex i ett passivhus borde det väl spela in?
 
Larsa skrev:
Ja varför har man inte ett separat kylaggregat? Två slingor, en utomhus för sommaren och en kopplad till värmen (ftx?) på vintern?
Nu kanske det inte handlar om jätteeffekter, men tex i ett passivhus borde det väl spela in?
Eftersom värmen går ut i huset, så är den ju på så vis kopplad till värmen, den är ett element i sig ;)
 
frimson skrev:
Man borde kunna ta tillvara på kylan på vintern och använda i kyl och frys. Eller hur!? :)
Man kan såga ut isblock ur sjöar på vintern som man sparar under sågspån under sommaren. Sedan tar man fram ett i taget och lägger in det i kylskåpet som i det fallet inte behöver någon kylmaskin. Fast det är inte så många som gör så längre.

Erik
 
Avemo skrev:
Man kan såga ut isblock ur sjöar på vintern som man sparar under sågspån under sommaren. Sedan tar man fram ett i taget och lägger in det i kylskåpet som i det fallet inte behöver någon kylmaskin. Fast det är inte så många som gör så längre.

Erik
OT, men jag kan inte hålla mig. Vid förra sekelskiftet så exporterade Norge 1 million ton is om året till främst Storbritannien. (http://eprints.lse.ac.uk/22471/1/wp20.pdf) "Mycket is blir det." :)

Och tio-tjugo år senare så var nästan hela marknaden borta... Där kan man snacka om upp som en sol, ner som en pannkaka. :)
 
Avemo skrev:
Nu har jag inte gjort några mätningar, men de äggkokare jag sett har ångkokat äggen så att allt tillsatt vatten kokar bort. Den borde gå att produktutveckla till att bli energisnålare. Om den består av ett tryckkärl med en noggrann termostat och en timer så att vattnet inte avdunstar kan man säker spara flera Wh per äggkok. Är den dessutom isolerad sparar man ännu mer.

Det kanske även är effektivt att koka potatis i en äggkokare. Är det någon som har provat?

Erik
Du kan ta en vanlig kastrull och lägga äggen i botten men lite lite vatten. Koka upp detta till ånga och låta det stå. Dock går det åt en del energi för att få vattnet till ånga. Kokande vatten keäver mindre energi men större mängd vatten så det går ju åt lite mer trots att den där förändringen mellan vatten och ånga uteblir.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Eller att inte använda fjärren till tvn utan resa röven och sprinta/hoppa till tvn för att trycka på knapparna. Gärna flåsa som en tok under tiden.

Ladda mobilen på jobbet.
Ladda laptopen på jobbet.
Duscha på jobbet.
Är ovan Stöld?

Inte anstränga sig och duscha en gång i veckan. Duscha brunnskallt.

Bara köpa mat som inte behöver tillagas och då behövs ingen frys, kyl, spis, micro osv osv.


Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Joens skrev:
Eller att inte använda fjärren till tvn utan resa röven och sprinta/hoppa till tvn för att trycka på knapparna. Gärna flåsa som en tok under tiden.

Ladda mobilen på jobbet.
Ladda laptopen på jobbet.
Duscha på jobbet.
Är ovan Stöld?

Inte anstränga sig och duscha en gång i veckan. Duscha brunnskallt.
Måste det inte gå åt mer energi för att gå fram till tvn än vad som krävs för att driva fjärrkontrollens IR-diod? Man måste givetvis ta i beaktande att energin då kommer från helt olika källor, men om det verkligen är spara energi som gäller borde det vara effektivare att använda fjärrkontrollen.

Att ladda mobil eller dator på jobbet måste väl rimligen dra lika mycket energi som att ladda den hemma? I fallet dusch kan man dock välja att duscha hemma eller på jobbet baserat på hur varmvattnet bereds.

Erik
 
Avemo skrev:
Måste det inte gå åt mer energi för att gå fram till tvn än vad som krävs för att driva fjärrkontrollens IR-diod? Man måste givetvis ta i beaktande att energin då kommer från helt olika källor, men om det verkligen är spara energi som gäller borde det vara effektivare att använda fjärrkontrollen.

Att ladda mobil eller dator på jobbet måste väl rimligen dra lika mycket energi som att ladda den hemma? I fallet dusch kan man dock välja att duscha hemma eller på jobbet baserat på hur varmvattnet bereds.

Erik
Jag tänker ju hushållets energi i detta fallet.
Men om du åker till gymmet eller springer en runda så kan du strunta i det och även strunta i fjärren.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Borde det inte gå åt mer energi i äggkokaren när man kokar 7 istället för 1 ägg. Ingen som kan mäta upp strömförbrukningen i ett test?
 
raveper skrev:
Borde det inte gå åt mer energi i äggkokaren när man kokar 7 istället för 1 ägg. Ingen som kan mäta upp strömförbrukningen i ett test?
Jo, det är väl klart att det gör. Det är större massa som skall värmas upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.