Zixten skrev:
Påminner om en berättelse om en bonde som köpte en tröska, han körde hem den själv på natten för att slippa för mycket trafik, körde ca 10 mil...

När han nästan var hemma hittade han högsta växlen som var en transportväxel, och tröskan gick kanske dubbelt så fort de sista kilometrarna hem :D
Under en snöstorm för ett par år sedan så stannade jag vid vägen för att hjälpa lite folk som försökte dra upp en bil som kört i diket, dom hade en stor SUV med bogserlina, och dom försökte på alla möjliga sätt, men lyckades inte dra upp bilen..

Jag stod tillsammans med säkert 7-8 andra och puttade på bilen samtidigt som SUV:en försökte dra upp en, men det gick inte, efter ett par försök så noterade jag en sak, och gick fram till föraren av SUV:en och bad honom lägga i 4-hjulsdriften.. och vips så var den lilla Mazdan uppe på vägen igen :)

Föraren i Mazdan tackade för hjälpen och berättade att dom försökt dra upp honom i över en halvtimme.
 
En arbetskamrat som jag arbetade ihop med i en fabrik, svor över att det var så svårt att byta hylsor på spärrskaftet som hon använt i några år. Hon försökta trycka in lås kulan med en skruvmejsel men tyckte ändå att det var krångligt. När jag då visade henne att det finns en knapp på baksidan som man kan trycka på för att frigöra hylsan så var hennes min obetalbar. :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Och jag noterar att han lagt i fyran i stället för femman. "Ska du inte köra på femman?" frågar jag och petar växelspaken till vänster (D). Bilen växlar ner och ljudet faller med ett antal decibel.
På Mercedes (~98) petar man den åt höger, bara så ni vet ;):surprised:
 
Man skall inte hålla i växelväljaren när man kör automatmerca, då kör man på ettan efter ett tag. Har jag märkt.
 
Och varvar man tillräckligt mycket i P-läget så kan man på vissa slitna exemplar få bilen att köra framåt har jag märkt. Behövdes dock ca 6800rpm för att få till det.
 
  • Gilla
egl
  • Laddar…
Ända sedan vi köpte huset (för snart 4 år sen) har vi retat oss på att induktionshällen hänger sig så att reglagen inte fungerar. Lösningen har varit att springa ner i källaren och skruva ur propparna a'la en vaktmästar reset. Vi har vid flera tillfällen varit på väg att köpa en ny häll eftersom det varit grymt irriterande.

För ett par månader så noterade jag en liten nyckelsymbol under + och - knapparna på hällen och tänkte att det måste ju vara någon form av barnlås - undra hur det funkar? Testade och visst funkade det..... Att hällen "hängt sig", var i själva verket att barnlåset gått i, antagligen när det kokat över lite. :surprised:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
På mac går man in under systeminställningar/Tangentbord och mus och klickar på ”Specialtangenter”, där kan man välja att inaktivera caps lock.

Och om man har missat att man har haft caps lock intryckt så kan man under ”Format” i Word välja alternativet Ändra skiftläge (Change case) – där kan du välja att ändra exempelvis från versaler till gemener. (Borde funka likadant på PC.)

Sorry, nu blev det fler datortips i alla fall … ska försöka återkomma med något mer allmänt.
 
Korvgubbe skrev:
I många herrans år har jag svurit över att gladpack och ugnsfolie alltid hoppar ur kartongen när man drar ut en bit, tills jag upptäckte att det på kortsidorna finns små flikar att vika in så rullen hålls på plats!

You just blew my mind!
 
Mikael_L
Korvgubbe, om du gillar att bli gillad så drog du en riktig vinstlott där. :D

Jag kan ju berätta av även tjejen blev rätt impad, då jag visade henne flikarna. ;)
 
Ett tips som vissa här kan vara betjänta av, är att det på det här forumet går att länka till ett specifikt inlägg i en tråd. Länken återfinns till höger om "rapportera"-länken, dvs inläggsnumret "#xxx" är den länk ni söker.
 
Ja, den är om den hade fungerat även i vääldigt långa trådar som t.ex http://www.byggahus.se/forum/el/92082-varsta-elkopplingen-11.html#post981407. Denna länk ska gå till inlägg #502 vilket fungerar nu när den är färsk, men den kommer att sluta fungera. Det verkar också bero på vilken inställning man har ang antal inlägg per sida.

Ett BH-tips som fungerar är att göra listan över "senaste inläggen" längre är att lägga till "&pp=300" på addressraden. Då behöver man bara scrolla, inte växla till ny sida efter 30 inlägg.
 
Där var mycket smarta saker :)

Nu gäller det bara att komma ihåg gummibandet nästa gång man ska måla något :)
 
Igår kom jag på att det går väldigt bra att skiva champinjoner med en äggskärare.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
ImageUploadedByByggahus.se1355666782.957666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flikarna på plastfolien i all ära, men jag älskar min Wrapmaster ;)
 
  • Gilla
drakbane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.