Byggde hus 2004,skaffade byggfelsförsäkring för säkerhets skull...
Huset byggdes färdigt,besiktigades och allt var frid och fröjd,tills nu....

Samtliga takutsprång är sönder rötna av fukt,pga. Att plåtslagaren gjort en felaktig dropp plåt vid rännorna,lagt plåten ovan papp istället för under....
Saken är att alla taken är bandtäckta,vilket medför att dessa måste göras om....

Men om felet inte upptäcktes vid besiktningen,så gäller inte försäkringen...

Vad ska vi göra,tips?
 
Det där låter märkligt. Att deras försäkring ofta inte gäller är en sak, men det skälet låter som struntprat.

Skriv lite mer detaljer.
 
i Gar-Bos försäkringsvillkor så står det att,byggtekniska fel som inte upptäckts vid slutbesiktningen inte kan anropas efter godkänd besiktning.

Om besiktningsmannen som för övrigt måste vara godkänd av Gar-Bo,inte anmärker på detta så räknas bygget som ok.
Därför kan man inte åberopa försäkringen om ev. skada skulle uppstå.

Det vill säga,byggfelsförsäkringen som gäller i 10-år är alltså helt värdelös efter godkänd slutbesiktning.
 
Jag kan inte villkoren, men här måste vara någon misstolkning. Fullt så absurd är inte den världen.

Sådana fel som hittas vid slutbesiktningen går inte på försäkringen, efterssom de skall byggaren fixa.
 
Vilken paragraf i villkoren är detta?
 
Jag är rätt säker att de nekar skada enligt villkor 17.1 och hävdar att det felaktiga utförandet hade kunnat upptäckas före eller vid slutbesiktning.

Det finns inget sådant villkor som du hänvisar till varken i nuvarande villkor eller bakåt i tiden mig veterligen (inte senaste 8 åren i alla fall, innan var jag ej insatt).

Du kan självklart begära överprövning av Garbo alternativt gå vidare och processa (Arn eller civilrättsligt).

Eller så får du undersöka om du kan reklamera gentemot hantverkaren och hans försäkring, denna väg finner jag mer givande och troligen.

Ett alternativ kan också vara att reklamera gentemot besiktningsmannen och då även använda garbos nekande som argumentationspunkt för att skada borde ha upptäckts
 
Upptäcktes felet vid besiktn och inte åtgärdades eller anser Gar-Bo att den BORDE ha upptäckts?
 
Rebeckaf skrev:
Upptäcktes felet vid besiktn och inte åtgärdades eller anser Gar-Bo att den BORDE ha upptäckts?
Misstänker att det inte upptäcktes men nekas med hänvisning till just det att den var upptäckningsbar.

Plåtslagaren och besiktningsmannen har ansvar enligt ktjl i 10 år även om de oftast endast ger garanti i avtalet i 2 år.
 
Slutsatsen blev? Gäller försäkringen även om besiktningsmannen missar ett fel som man "borde" se vid slutbesiktningen?

Samt, gäller försäkringen för dolda fel vid slutbesiktningen?

Bör man kräva en omskrivning av kontraktet om den som ni skriver endast gäller 2 år och då ktjl gäller 10 år?
 
Byggfelsförsäkringen utreds just nu, då den inte fungerar.

Har funnits sedan 1993?? (rätta årtalet om det är fel, kan vara något år innan) och vad jag vet så finns det endast ETT fall där Gar-Bo har betalt ut ersättning (Gar-Bo är en av de största aktörerna på denna försäkring). Var med i PLUS på TV för ett tag sedan....

Bluff är vad det är.
 
Jag det känns inte helt glasklart det här med försäkringar och garantier. Har verkligen försökt sätta mig in i vad man bör tänka på vid tecknande av en totalentreprenad av ett nytt hus 2012... Har gått igenom samtliga årsredovisningar för husleverantörerna sedan 2001 för att känna mig "tryggare" i mitt val. Överdrift? Troligen, men that's me.

Men så slog det mig att det kanske var helt onödigt om man ändå har försäkringar som täcker vid en konkurs? Eller som täcker när man sitter med massa restpunkter i besiktningsprotokollet följt av en husleverantör som per automatik skickar ett välkommen hem brev signerat inkasso när man håller inne på det belopp besiktningsmannen anser vara skäligt.

Då det mer eller mindre är standard med Gar-Bo försäkring som erbjudande idag, så blir frågan vad den är värd? Det känns som man skriver/tycker lite olika om detta.

Frågan blir därför: På vilket sätt skyddar/försäkrar jag mig som nyhusbyggare på bästa sätt vid en totalentreprenad?

Här följer lite av vad jag tagit in från andra trådar:

- Byggfelsförsäkring.
- Färdigställandegaranti.
- Stadig hemförsäkring (Byggförsäkring).
- Ansvarsförsäkring (inte helt införstådd i vad detta innebär än).
- Gar-Bo försäkring (Vad nu det ska vara bra till, vad är alternativet?).
- Tydligt kontraktuellt beskrivet hur stort belopp eller andel (vanligtvis 10%) som ska behållas tills att slutbesiktning är utförd.
- Tydligt kontraktuellt hur stor del av de innehållna beloppet (10%) som ska behållas tills det att respunkter från slutbesiktning är åtgärdade och godkända.
- Kräv provtryckning/täthetstest (någon skrev max 0,3 l/s m2).
- Kräv fuktkvotsmätning vid slutbesiktning av virke (osäker på om detta verkligen behöver vara ett krav men känns tryggare).
- Kräv fuktmätning av betongplatta.
- Kräv termofotografering vid slutbesiktning (osäker på om detta verkligen behöver vara ett krav men känns tryggare).
- Kräv behörighetsintyg från samtliga entreprenörer innan byggstart (även vid totalentreprenad).
- Kräv möjlighet att få besöka arbetsplatsen för kvalitetskontroll (fotografering).
- Kräv möjlighet att få välja en egen utsedd besiktningsman inför slutbesiktning. (Ska denna godkännas av Gar-Bo eller husleverantören?)

Det finns säkert mer... fyll gärna på :cool:

Det finns många krav man kan ställa på en entreprenör men jag behöver verkligen hjälp med att förtydliga vilken garanti eller försäkring som täcker upp respektive krav.

Tacksam för all hjälp jag kan få...

Konsumentverket lämnade en lista på avtalsvillkor som de anser oskäliga (se länk till annan tråd):
http://www.byggahus.se/forum/hustil...m-hustillverkares-oskaliga-avtalsvillkor.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.